Jump to content

Spørsmål til yrkesfiskere

dynastyfrost

Recommended Posts

Hei

Jeg har ett par spørsmål til yrkesfiskere til de som holder til i nord norge:)
jeg holder på å starte innenfor fiske på grunn av jeg måtte si opp min gamle jobb (yrkesskade). Jeg har alltid vært interessert innenfor fiske og har drevet aktivt med dette i fritiden.

Har fått god kontroll på hva som må gjøres ift regelverk osv. men har noen praktiske spørsmål til yrket

Må fiske på åpen gruppe. Flytter til finnmark for å få tilleggskvote på torsk, og ender da opp med 21 tonn rund torsk med båt over 10m. 

Det er ikke grunnlag til å leve av bare torsk, ser da på å fiske sei og hyse, evt krabbe på helgelandskysten (født her). 
Hvordan er det å fiske sei og hyse i Finnmark? Den garanterte kvoten på hyse er 6,4 tonn og sei er 5 tonn, men maksimalkvote er vell ubegrenset helt til fdir stopper fisket? Er det ofte de stopper fiske tidlig eller sent? tenker da på sesongen for fiske hyse og sei. Når er sesongfiske på sei og hyse i Finnmark? At man plutselig ikke kan fiske mer enn garantert kvote pga fisket er stoppet.

Det er vell også fritt fiske på kongekrabbe vest for nordkapp? vet ikke helt hvordan regelverket er, men slik jeg tolker det er det "bare" å fiske rett frem? 

angående bruk i finnmark, hva er det beste? line/garn/juksa for fiske etter sei og hyse? Holder på med båtkjøp akkurat nå og vurderer mellom grimsøy 33fot eller viksund 33/35 fot. Hadde vært greit å vite hva jeg skal rigge den med før jeg evt begynner med kjøp av utstyr.

Tenker å flytte til Vardø. Det virker som det er greit tilrettelagt for fiskeri der. Men da igjen kommer jeg øst for nordkapp, der det er kvoteregulert fiske på kongekrabbe. Er det da slik at man kan fiske i området der det er fritt fiske eller må man vente på kvoten som tilfaller etter 1 år med ett omsetningskrav på 200.000 (enda) for full kvote?
Å jobbe på større fartøy er dessverre ikke aktuelt pga yrkesskaden.
Skal også starte AS pga større investering og for å skille mellom privat økonomi og bedriften.

Setter pris på alle svar, korte eller lange :) 
Hilsen TS

dynastyfrost skrev for 9 timer siden:

Å jobbe på større fartøy er dessverre ikke aktuelt pga yrkesskaden.

Jeg reagerer på denne kommentaren. Hvordan skal du klare å drive egen sjark om du ikke kan jobbe på større fartøy? Å drive sjark er mye hardere enn å jobbe på et større fiskefartøy. Angående fiskeredskap, har du vurdert snurrevad? 

bellen skrev 44 minutter siden:

Hvordan skal du klare å drive egen sjark om du ikke kan jobbe på større fartøy? Å drive sjark er mye hardere enn å jobbe på et større fiskefartøy.

Må innrømme at jeg ble nysgjerrig på det samme :giggle: Men nå kan vi jo ikke forlange at trådstarter skal legge ut om sin yrkesskade her på forumet, det er og blir en privatsak. For alt vi vet er det en mental skade som har ført til at han ikke klarer å være sammen med folk? Det er ikke alle yrkesskader som behøver å gå ut over den fysiske arbeidsevnen.

@KomodoJa, jeg er helt enig med deg. Men det ringte en stor varselbjelle hos meg når større fiskebåt er utelukket. Og å starte med sjarkfiske uten erfaring er også meget dumt og ekstremt krevende. Det er ikke bare å sette ut garn, drage garn og levere fangsten. I dag er det også et ekstremt fokus på kvaliteten på fisken, og er den dårlig, så får du ikke betalt for den. Det finnes utallig mange eksempel på fiskere som har jobbet på fiskebåt i flere tiår som skulle starte for seg selv med egen sjark, der alt gjekk skeis innen ganske kort tid. 

Redigert av bellen (see edit history)
Eika skrev 4 minutter siden:

Syns det virker ganske logisk jeg da. På større båt er det krav til helseattest fra en eller annen lege, det er det ikke krav til på en mindre båt 

Så du mener om at han ikke har helse til å drive arbeid på en stor båt, så er det lurt og forsvarlig å drive på mest sansynlig åleine i en sjark? 

Å være sjarkfisker er vel noen av de tyngste jobbene du kan få rent fysysk. De som driver kystfiske er vel også overrepresentert i arbeidsskader. De må gå ut å trekke bruk i all slags vær året rundt!!

Uansett lykke til!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Tor Arild skrev 49 minutter siden:

Det er vel ikke referert at TS har fått yrkesskade pga job i fiske,

Nei, jeg tolker det heller ikke slik at yrkesskaden kommer fra jobb i fiske. Tvert imot stiller han jo spørsmål som tyder på at han ikke har jobbet i bransjen tidligere. Poenget mitt lenger opp er at en yrkesskade ikke behøver å være en amputert arm eller knekt rygg. For alt vi vet er det posttraumatisk stressyndrom etter Vietnamkrigen som medfører totalt mental klikk når man ser andre mennesker. Men akkurat det er jo trådstartes privatsak. Men helt intuitivt tenker man jo at det er ulogisk å kunne drive sjarkfiske dersom man ikke kan jobbe på større båt. 

bellen skrev 35 minutter siden:

Så du mener om at han ikke har helse til å drive arbeid på en stor båt, så er det lurt og forsvarlig å drive på mest sansynlig åleine i en sjark? 

Noen av de kravene til helseattesten er ganske teite, han kan ha helse til og jobbe, men pga 1 feil i attesten så kan man etter loven ikke jobbe på stor båt. 

Men hva har vi med helsa til TS og gjøre? Ingen verdens ting. Så skjønner ikke hvorfor det er så mye diskusjon om det og null om fiske. Bare det og spørre en ukjent person om noe sånt er for meg helt utenkelig. Skulle tru dette var en syklubb med masse kvinnfolk jo. Folk må begynne og passe mer på seg selv enn alle andre. 

Og ja, jeg vet hvor hardt det er og jobbe som yrkesfisker på liten båt, da jeg selv har hatt den jobben. Ga meg etter 3 år jeg da, var ikke nok til å leve av her nede i sør. 

TS: Kjør på, du kommer til og kose deg mye når du holder på, men du kommer til og få mange "fæle" dager også. Åssen type fiske regner du med å satse på? Garn? Line? Juksa? Teiner? 

Redigert av Guest (see edit history)

Her skal man virkelig utlevere privatlivet før man får svar på det man lurer på. Skjerpings. 

Må være mange bestemødre bak mannlige nick her inne, så nyskjerrige som gutta kan være. Virker så enkelte krever legeærklæring for å slutte å spekulere. 

TS skal ha kudos for å prøve skape sin egen arbeidsplass! 
Har ikke mye praktiske råd og komme med, men ønsker TS lykke til! 
Bedre å ha prøvd å feilet, enn å ikke ha prøvd i det hele tatt. 

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

dynastyfrost skrev 6 minutter siden:

Hei folkens

Det er snakk om tinnitus og redusert hørsel.

Å jobbe i oljen er ikke alltid like gullkantet som man skal ha det til.

TS

Synd båtplassen har utvikla seg sånn at man må utlevere private helseopplysninger. 

Nå får vi jo se om syklubb medlemmene kan svare på noe fornuftigt eller om de kun er ute etter sladder. Hvis det ikke kommer noe fornuftigt nå, så har man lært MYE om medlemmene i syklubben 

Redigert av Guest (see edit history)
Eika skrev 20 minutter siden:

Synd båtplassen har utvikla seg sånn at man må utlevere private helseopplysninger. 

Nå får vi jo se om syklubb medlemmene kan svare på noe fornuftigt eller om de kun er ute etter sladder. Hvis det ikke kommer noe fornuftigt nå, så har man lært MYE om medlemmene i syklubben 

Ja får håpe det kommer noe fornuftig:-)

Har lite erfaring med fiske oppe i nord, bortsett fra med stang. Har vært ivrig sportsfisker hele livet og drepte denne interessen ganske enkelt med og starte som yrkesfisker. 

Åssen fiske er det du ser for deg å drive med ? Er bare nysgjerrig på fiske i nord. Her nede var det leppefisk, sjøkreps, krabber og hummer det gikk i. Men noe og leve av på heltid var det ikke 

S/Y Vega skrev 47 minutter siden:

Her skal man virkelig utlevere privatlivet før man får svar på det man lurer på. Skjerpings. 

Eika skrev 27 minutter siden:

Hvis dette er myntet på meg vil jeg gjerne be om unnskyldning for å ha formulert meg klønete. Jeg skrev at trådstarters helse er hans privatsak, og med det mente jeg at det ikke skal være nødvendig å legge ut om privatlivet sitt for å få svar her inne. Jeg forsøkte kun å få fram at helsekskader kan være av annen art en knekt rygg osv., noe TS nå har bekreftet. 

dynastyfrost skrev 37 minutter siden:

Det er snakk om tinnitus og redusert hørsel.

Jeg lider av det samme selv, så jeg har full forståelse for det med å fungere på noen områder men ikke andre. Sjarkfiske i Finnmark har jeg dessverre ikke så mye greie på, så der må andre komme med sine erfaringer. 

dynastyfrost skrev for 14 timer siden:

Det er ikke grunnlag til å leve av bare torsk, ser da på å fiske sei og hyse, evt krabbe på helgelandskysten (født her). 

Nå kan ikke jeg mye om fiske. Men jeg vet at mange fiskere på Helgelandskysten har en brukbar tilleggsinntekt fra krabbefiske om sommeren. Sør på Helgeland tror jeg de leverer på fiskemottaket i Brønnøysund, hvoretter krabbene transporteres pr bil til Hitramat. 

Og så er det også mulighet til å fiske bra med sei langs Helgelandskysten om sommeren. Utfordringen kan være å vite hvor de beste plassene er. Men du kjenner sikkert noen på Herøy som har erfaringen og kan veilede deg. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Eika skrev 50 minutter siden:

Det var nok ikke deg jeg tenkte mest på nei, du viste jo forståelse for at helse kan være mer enn ett skada bein og at det er en privatsak. men @bellen som tydeligvis var svært opptatt av helsa til ts. Nå finner vi jo fort ut om det kommer noe fornuftigt eller om det medlemmet er formann i syklubben 

Det er tull!! Jeg har ikke bedt trådstarter om å brette ut om sitt privatliv. Eneste jeg har sagt er at det ringte en varselbjelle når han skriver at det er uaktuelt å jobbe på større fiskebåt på grunn av helse. Og uten mer informasjon, så er det vel ikke feil å stille spørsmål om trådstarter er skikket til jobben? Jeg er godt kjent med fiskeri både på mindre sjarker og større fiskebåter, og jeg har sett og kjenner flere som har fått sine drømmer og også sin økonomi knust på grunn av at dei ikke taklet overgangen til sjarkfiske. Skal enn leve av sjarkfiske i dag, så krever det enormt mye av reder, både økonomisk, fysikk og helse, forståelse av regelverk og så kommer alt det andre som for eksempel drift av fartøy og behandling av fangst og redskap.

Jeg beklager meget sterkt at dette er utenfor spørsmålene til trådstarter, og jeg prøver absolutt ikke å ødelegge hans drømmer. Men jeg ber han omstendig om at han prøver å skaffe seg hyre på en annen båt før han starter for seg selv. 

Men jeg kan også svare litt på spørsmålene til trådstarter:

Skal du fiske sei, så er det best å ta den med garn, det er ikke enkelt å fiske sei med line. Skal du fiske hyse, så er det best å bruke line. Det er mulig å fiske hyse med garn, men det forringer kvaliteten mye og du kan lett risikere å få dårlig betalt for fisken. 

Hadde jeg skulle starte opp med sjarkfiske i dag, så hadde jeg valgt snurrevad som fangstmetode. 

Men så har jeg et spørsmål til trådstarter. Ervervtillatelse, står du i fiskermanntallet og er aktiv fisker i dag? For at du skal kunne få ervervtillatelse til å eie og drifte et fiskefartøy, så er det krav til at du er aktiv fisker når du søker tillatelse. 

bellen skrev 35 minutter siden:

Det er tull!! Jeg har ikke bedt trådstarter om å brette ut om sitt privatliv. Eneste jeg har sagt er at det ringte en varselbjelle når han skriver at det er uaktuelt å jobbe på større fiskebåt på grunn av helse. Og uten mer informasjon, så er det vel ikke feil å stille spørsmål om trådstarter er skikket til jobben? Jeg er godt kjent med fiskeri både på mindre sjarker og større fiskebåter, og jeg har sett og kjenner flere som har fått sine drømmer og også sin økonomi knust på grunn av at dei ikke taklet overgangen til sjarkfiske. Skal enn leve av sjarkfiske i dag, så krever det enormt mye av reder, både økonomisk, fysikk og helse, forståelse av regelverk og så kommer alt det andre som for eksempel drift av fartøy og behandling av fangst og redskap.

Jeg beklager meget sterkt at dette er utenfor spørsmålene til trådstarter, og jeg prøver absolutt ikke å ødelegge hans drømmer. Men jeg ber han omstendig om at han prøver å skaffe seg hyre på en annen båt før han starter for seg selv. 

Men jeg kan også svare litt på spørsmålene til trådstarter:

Skal du fiske sei, så er det best å ta den med garn, det er ikke enkelt å fiske sei med line. Skal du fiske hyse, så er det best å bruke line. Det er mulig å fiske hyse med garn, men det forringer kvaliteten mye og du kan lett risikere å få dårlig betalt for fisken. 

Hadde jeg skulle starte opp med sjarkfiske i dag, så hadde jeg valgt snurrevad som fangstmetode. 

Men så har jeg et spørsmål til trådstarter. Ervervtillatelse, står du i fiskermanntallet og er aktiv fisker i dag? For at du skal kunne få ervervtillatelse til å eie og drifte et fiskefartøy, så er det krav til at du er aktiv fisker når du søker tillatelse. 

ervervstillatelse og opptak i fiskermanntallet er ikke ett problem for min del

bellen skrev 1 minutt siden:

@dynastyfrostMen hvorfor er arbeid på større skip utelukket? Du får vel helseattest selv om du har tinnitus? Eneste merknaden du vil få (tror jeg) er at du blir uskikket til brovakt, men det er ikke krav til å ha som fisker. 

Det er det at jeg har mistet så mye hørsel og sliter med tinnitus, at jeg vil ikke risikere å miste enda mer. Større båter er mer støyutsatt enn mindre båter mener nå jeg. Det har ikke noe med helseattesten.
Det finnes også større båter med ikke så mye støy, men jeg vil ikke risikere noe.

dynastyfrost skrev 6 minutter siden:

Det er det at jeg har mistet så mye hørsel og sliter med tinnitus, at jeg vil ikke risikere å miste enda mer. Større båter er mer støyutsatt enn mindre båter mener nå jeg. Det har ikke noe med helseattesten.
Det finnes også større båter med ikke så mye støy, men jeg vil ikke risikere noe.

Ok.. Men da er jo både Viksund og Grimsøy 33 utelukket for deg, da desse båtene har motoren fremme under styrehuset og du sitter regelrett bare en halv meter over motoren. Enhver større fiskebåt har nok mye mindre støynivå enn båtene du kiker på. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...