Jump to content

Hjelp til legging av skai etc i Bergen!!

Audifil

Recommended Posts

Hei..

Tenkte å bli kvitt det sluskete pusetrekket i båten og få lagt på noe hvit skai(Er vel det som er mest vanlig).. Tenker på å gjøre dette selv, men er ikke helt sikker på om jeg blir fornøyd.

Er det noen i området som er flink med slikt og kunne tenkt seg jobben for en grei penge?

Regner egentlig med at det er en grei jobb, da det meste av området som skal trekkes er kryssfiner plater som er skrudd fast og dermed lett å ta ned og trekke..

:flag:

Øystein Wilthil, 48212848

Nåværende båt: 00 Flem 340

X - båter: 99 Askeladden 705 Voyager, 88 Nimbus 4000, Fjord 930 Touring, Neptim 8000, Sandvik 25 AC

Akkurat selve finerplatene kan du sikkert gjøre selv? Flekk av det gamle og fest ny skai på ved hjelp av stifter på baksiden. Feste 3-5 stifter på den ene siden og strekke forsiktig for så og feste stifter på motsatt side. Strekke og stifte, strekke og stifte. Du trenger en stiftepistol til rundt 200 kroner og stifter som passer til tykkelsen til platene, vanlig stiftepistol blir for svak, selv om det går i nøden hvis det ikke er så mye........

Har gjort dette på 3 båter og det funker det, selv på takplater. Her må du strekke ekstra godt samt ha litt flere skruer i for å holde platene oppe, da holder den skaien oppe også. Stor fordel å gjøre dette i et oppvarmet rom hvor og skaien har fått litt varme. da henger den ikke ned som et gammelt ullteppe når det blir varmt i båten.

Fordelen med stifting er at du lett kan skifte ut skaien hvis den blir misfarget... Den helsikes limlukten unngår du og. Regner med at avdamping av limen vil pågå i lang tid etterpå, vi merker bare ikke så mye til det.

Det har du helt rett i, platene kan jeg fint ta selv. Har brukt stiftepistol på tilsvarende før så det går greit.

Så det er vel helst det som er av skrogsider som jeg gjerne ønsker hjelp til. Det er så fort gjort å få stygge skjøter etc..

Øystein Wilthil, 48212848

Nåværende båt: 00 Flem 340

X - båter: 99 Askeladden 705 Voyager, 88 Nimbus 4000, Fjord 930 Touring, Neptim 8000, Sandvik 25 AC

Ifbm stifting, så tenk på at vanlige stifter ruster etter hvert. Jeg gjorde generaltabben og brukte vanlige stifter da jeg trakk opp setene i Selco'n. Alle kan jo tenke seg hvordan de ser ut nå etter et par år. En ting er at det ser stygt ut, men jeg ser for meg at rustdannelsen er uheldig for skaien også over tid. Tenker på hvordan stiftens evne blir til å holde skaien i strekk over tid når det hele er dekket av rust. Er det å få tak i, så er stifter i rustfritt absolutt å fortrekke.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...