Ankermannen Startet 10.Mars.2020 Link til dette innlegget Startet 10.Mars.2020 Hei alle, jeg har plukka av drevet på min Nimbus 28 DC, det ble, i likhet med resten av båten kalkblåst høsten 2019 Nå er det tid for å grunne og lakkere. Det var voldsomt mye groe foran drevet, som dere ser på bildene. Er det noen på forumet som har gode råd for å forhindre en slik begroing, erfaringer med kjemikalier/primer/bunnstoff? For slik som dette må jeg prøve å unngå, se hvordan det ser ut inni ved belgene.. Videre lurer jeg også på hva som er best å gjøre med propellene, mtp grunning og lakk. Drevet er et VP290 dp-e Btw, finnes det en komplett service pakke for VP drev? Tenker på om det finnes en slags Master Kit, det er slakke i svingen på drevet(sideveis slark), samt at det ikke gikk å få drevheisen til å løfte drevet, kun senke. Takker for svar. Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 15.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2020 https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=71679928 For å unngå groe på mine drev, bruker jeg vanlig selvpolerende bunnstoff som kan brukes på aluminum. Mener Jotun Nonstop Grå kan brukes, skal du ha sort må du over på hempel, dette er fritt fra hukommelsen så må sjekke selv. Bruker rulle og kost, drev blir ikke like lekkert som nytt, lakket og fint, men det driter jeg i, det henger under vann og er nesten uten groe. Jeg tok grå på selve drevet og sorte propeller den gang jeg hadde Volvo drev (er visst litt forfengelig likevel) Sitér dette innlegget Link to post
Bigdrago Svart 15.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2020 Skal prøve Jotun Aqualine selvpolerende bunnstoff på mitt drev. Den er laget for aluminiumsbåter/drev. Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 16.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2020 Aqualine fungerer meget bra mot groe - etter min erfaring er det den beste som du kan bruke på drev som hindrer groe. Sitér dette innlegget Link to post
Ineqinn Svart 16.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2020 Det fungerer også bra å trekke en gammel sort seilsekk (eller tilsvarende lystett) over drevet. Testet dette i fjor med ubehandlet drev. Når pose ble tatt av var drevet helt uten slim/groe. Dersom du har båt i et område som er svært utsatt og båten kun brukes periodevis, kan en slik pose fungere bra, men er selvsagt mer arbeid enn å ha effektivt bunnstoff. Har selv slitt med å finne bunnstoff som funker på drev (over grunn sandbunn med mye lys) Sitér dette innlegget Link to post
Bigdrago Svart 16.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2020 alfaalfa skrev for 3 timer siden: Aqualine fungerer meget bra mot groe - etter min erfaring er det den beste som du kan bruke på drev som hindrer groe. Smører du propellen og? Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 16.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2020 Jeg har brukt Aqualine i noen år nå, men syns det gror overraskende mye allikevel. Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 16.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2020 Bigdrago skrev 1 time siden: Smører du propellen og? Nei, på ingen måte - den tar jeg av og syrevasker med jevne mellomrom. Men har en noe annen type drev/båt. Jeg har prøvd alle de forskjellige bunnstoffene som skal være godkjente for drev - dvs at de ikke forårsaker korrosjon på alu. Og der jeg holder til i Vestfold er Aqualine den som har fungert best - og mye bedre enn alternativene. Men jeg brukte hardt bunnstoff Trilux på den delen som var i vannstrømmen - dvs fra under antiventilasjonsplaten og ned. Sitér dette innlegget Link to post
Bigdrago Svart 25.April.2020 Link til dette innlegget Svart 25.April.2020 Sprayet alt med stoff fra jotun. Så får vi se til høsten hvordan d blir. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.