Jump to content

Saga 20 med plate eller flaps på ror?

Barskeladden

Recommended Posts

Hei. 

Har en Saga 20 uten verken plate bak i hekken eller flaps på roret, og vurderer å montere en av disse da hekken graver seg godt ned på 60-100% turtall. 

Hvor mye effekt vil jeg få? Plate eller flaps? Vil båten bli noe ustabil hvis jeg skulle oppnå høyere fart? (Får 7-8 knop på maks turtall, avhengig av forhold).

Setter pris på alle svar :)

Mvh. Barskeladden

Det er vel begrenset med motorkraft i denne uansett.

Flaps kan gi en ekstra knop eller 2.

Du vil også få litt mindre rulling i fart. 

I følgende sjø (sjøen på låringen) kan flaps gjøre båten mer følsom. (Vanskelig å styre).

Plate på roret gir løftkraft på rorstammen.  Det kan gi noen uheldige effekter dersom konstruksjonen ikke er forberedt på dette.

Havarita skrev 15 minutter siden:

Det er vel begrenset med motorkraft i denne uansett.

Flaps kan gi en ekstra knop eller 2.

Du vil også få litt mindre rulling i fart. 

I følgende sjø (sjøen på låringen) kan flaps gjøre båten mer følsom. (Vanskelig å styre).

Plate på roret gir løftkraft på rorstammen.  Det kan gi noen uheldige effekter dersom konstruksjonen ikke er forberedt på dette.

Takk for svar! Så en slik plate kan være bedre enn flaps på roret?

7 - 8 knop på et 20fot snekkeskrog er det skroget er maksimalt beregnet på, og vel så det. Med en slik båt, har du det vel ikke travelt på sjøen?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Ville ha satset på flaps (plate) på skroget, slik som f.eks. Polar 20/22 har, ikke på roret.  Hadde en Polar 20 (2011mod,) med en 21 Yanmar. Denne gjorde 10-11 knop på full guffe,.  Merket godt at båten løftet seg akter, når jeg "dro til" med max turtall. Nyere Polar 20/22 har jo denne flapsen som standard.

Lars H. skrev for 23 timer siden:

7 - 8 knop på et 20fot snekkeskrog er det skroget er maksimalt beregnet på, og vel så det. Med en slik båt, har du det vel ikke travelt på sjøen?

Har det langt i fra travelt når jeg er ute i Sagaen ;) Slik det ser ut nå, vil jeg montere flaps på roret, kun for å få løftet hekken litt under høyere fart.

Takk for svar!

LM 605 skrev for 23 timer siden:

Ville ha satset på flaps (plate) på skroget, slik som f.eks. Polar 20/22 har, ikke på roret.  Hadde en Polar 20 (2011mod,) med en 21 Yanmar. Denne gjorde 10-11 knop på full guffe,.  Merket godt at båten løftet seg akter, når jeg "dro til" med max turtall. Nyere Polar 20/22 har jo denne flapsen som standard.

Takk for svar. Ser ut til at det blir flaps på roret for enkelhets skyld.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...