Jump to content

Elektriske koblinger og brannfare

tobixen

Recommended Posts

Her om dagen hadde vi et uhell hjemme - jeg lader normalt telefonen om natta.  Vi har en liten tass som ble værende alene i senga i et par-tre minutter mens fruen var på do, han fant USB-kabelen min (som fortsatt var koblet til strømmen) og puttet den inn i munnen.  En time senere luktet det veldig svidd på soverommet.  Dette var en gammel lader, den gav ikke mye - husker ikke om spesifikasjonen var på 0.5A eller 1A, med 5V blir det altså 5W eller 2.5W.  Spyttet ledet i allefall nok strøm  til at USB-kontakten smeltet.  Selv små spenninger, effekter og strømmengder kan være nok til å starte en ulmebrann.  En liten anekdote, har ikke så mye med dagens problem å gjøre...

Jeg trakk ca 12A gjennom en kabel i båten for noen dager siden over lengre tid.  Kabelen var en stiv éntrådskabel og terminert i et skjøteuttak -  https://www.clasohlson.com/no/Skjøteuttak-med-jord/p/22-871 - lederen var skrudd fast i denne.  Kontakten ble etterhvert glovarm og luktet svidd.  Jeg mistenkte først at problemet skyldtes at kontakten som var satt i skjøteuttaket hadde vært skitten eller rustet uten at jeg hadde lagt merke til det.

I dag tenkte jeg å erstatte skjøteuttaket - så oppdaget jeg altså at dette var en stiv kabel hvor lederen består av én solid kabel, og ikke mange tråder ("solid cable" vs "stranded cable", hva er riktig terminlogi på norsk?)  Jeg minnes at jeg har hørt en gang at dette er et klassisk problem ved bruk av stive éntrådskabler, man skal ikke feste kontakter med skrukoblinger direkte til disse.  Stemmer det?

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Det er jo ikke noe i veien for å terminsere en entrådskabel med en skrudd forbindelse. Vanlige installasjoner i hus og bygninger inneholder da mye av denne løsningen. 

Der i mot en stiv entrådkabel med "masiv leder" og en kontakt beregnet for en skjøteledning, det passer vel ikke helt sammen? Hvis man skal bruke en kontakt for skjøteledning så må man jo ha en kabel som består av en myk flerleder.

Ledningevenen for flerleder og enleder er vel ellers den samme. For 12A så bruker man vel vanligvis en 1.5 kvadrat eller en 2.5 kvadrat kobberleder som kan være enten "massiv" enleder eller "myk flerleder". (Forlagt på vegg så er den gjerne massiv.)

Hvis man har brukt en stiv enlederkabel til en kontakt beregnet for en skøteledning eller en annen "bevgelig kabel", så har vel gjerne "stivhet og bevegelse" i kabelen medført at termininerigspunktet har blitt utsatt for mekaniske krefer som har ledet fram til en dårlig forbindelse og varmgang.

Det dreier seg med andre ord om feil sort kabel, og kanskje litt "ulovlig jobbing".

Redigert av Arne2 (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...