Jump to content

Montere styring / skru i mykplast båt

Nerdy

Recommended Posts

Hei,

Skal montere styring på en River 290. Skal ha en 6hk så derfor er brakett for styring nødvendig å montere, da det ikke er muligheter for gjennomgående på disse små motorene.

Må alså montere en slik brakett som styrekabelen er festet i før motoren. Hvordan ville dere festet dette i en mykplast båt? Gjennomgående går ikke.

Har en tanke om treskruer og masse tec 7, usikker på hvor godt det vil sitte?

Har en Steady 460 som jeg har festet diverse utstyr i.

Har prøvd M4 gjengepopper i syrefast og M5 i aluminium, det virker bra.

Men det jeg er mest fornøyd med er 4 stk M6 Ø10 paraplyankere i A4 som jeg fikk kjøpt hos Wurth.

Har spurt etter slike men ikke funnet dem igjen.... om noen vet hvor de har så vil jeg gjerne høre :thumbsup:

TS - for å øke styrken i innfestingen av brakettfoten kan du skru brakettfoten på en større platebit og skru den større platebiten i båten. Jo lengre det er mellom skruene... jo sterkere blir den :thumbsup:

Redigert av dieselfan (see edit history)
S/Y Vega skrev for 13 timer siden:

Disse er elektrolyttisk forsinket stål, egner seg ikke til båtbruk. 

Og en ting til, hvis du bruker tec7 e.l., så ikke regn med noe holdekraft å snakke om. PE, som er båtens materiale, er dårlig limbart. 

dieselfan skrev for 13 timer siden:

Har prøvd M4 gjengepopper i syrefast og M5 i aluminium, det virker bra.

Men det jeg er mest fornøyd med er 4 stk M6 Ø10 paraplyankere i A4 som jeg fikk kjøpt hos Wurth.

...

TS - for å øke styrken i innfestingen av brakettfoten kan du skru brakettfoten på en større platebit og skru den større platebiten i båten. Jo lengre det er mellom skruene... jo sterkere blir den :thumbsup:

:yesnod:

De paraplyankerene du beskriver er vel kanskje noe ala gipsanker som i linken fra Claes Olson? Poenget er at de fra Würt var i syrefast.

Komodo skrev 2 minutter siden:

De paraplyankerene du beskriver er vel kanskje noe ala gipsanker som i linken fra Claes Olson?

Poenget er at de fra Würt var i syrefast.

Ja Komodo, helt lik konstruksjon, men stor forskjell mht materiale....  Vil ikke anbefale TS å bruke noe mindre "edelt" enn A2/AISI304 

Om man skal styrke skruing med "lim" skal man flammebehandle denne typen plast for å få lim til å feste. Fører man en gassbrenner over overflaten - ikke helt til den bobler/eller smelter, men du ser en lett forandring i overflaten. Viktig med høy varme og kort tid.

Deretter  bruker man Simson Konstruksjonslim MSR for å lime (Ikke bruk Tec7- ettersom det ikke sitter like godt).

Det sitter forbløffende bra. Men viktig å våge å få den høye varmen på overflaten for å endre polymer strukturen før liming.

Dette fungerer på all polyetylen og flere slike "fete" plaster.

Redigert av alfaalfa (see edit history)
alfaalfa skrev for 3 timer siden:

Om man skal styrke skruing med "lim" skal man flammebehandle denne typen plast for å få lim til å feste. Fører man en gassbrenner over overflaten - ikke helt til den bobler/eller smelter, men du ser en lett forandring i overflaten. Viktig med høy varme og kort tid.

Deretter  bruker man Simson Konstruksjonslim MSR for å lime (Ikke bruk Tec7- ettersom det ikke sitter like godt).

Det sitter forbløffende bra. Men viktig å våge å få den høye varmen på overflaten for å endre polymer strukturen før liming.

Dette fungerer på all polyetylen og flere slike "fete" plaster.

Det trikset der kjente jeg ikke til. Takk for tipset :thumbsup:

alfaalfa skrev for 2 timer siden:

Plasten er myk og en popnagle utvider seg bare i diameter når du strammer den og utvider plasten. Den har ingen flate som utvides på baksiden av hullet. Så du drar den tvers igjennom plasten. Dessverre.

Det har alfaalfa helt rett i. Kan ofte løses med skive på baksiden men ikke i dette tilfellet. Tror skranker i rustfritt/syrefast er veien å gå. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...