Jump to content

Targa 31, erfaringer?


bjoris

Recommended Posts

Jeg har egentlig bestemt meg for en nyere NB870, men ref andre tråder så er jeg svak for NS, Sargo/Minor og Targa. Problemet er hinsides pris på nyere båter i kombinasjonen lite plass


Kjørte på moro søk på samme prisklasse, men uten alders begrensning og ser at det popper opp to Targa 31 til 790-890. 
 

Her er en i en størrelse der jeg forventer rå sjøegenskaper og nok plass (har aldri vært ombord i en T31), men toalett innendørs er ett absolutt minimum fra fruens side så 27.1 utgår og er for liten plass i også...

 

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=172587818


https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=172303282

 

Hvilke erfaringer finnes? Er det totalt galematias å tenke på noe slik når en ikke skrur motor/drev selv? Har tilgang på rimelig og flink mekanikker, men vet jo at jeg trives best med ting som fungerer:)

Kommentar fra moderator:
Tittel redigert, var "Targa 31". Alle må vennligst lese reglene for titler før man poster.
Utdrag:
  • Av hensyn til brukervennligheten er det viktig at titlene beskriver emnet på en best mulig måte, den kan inneholde inntil 100 tegn.
  • Skriv tittelen slik du ville formulert deg om du henvendte deg muntlig til en båtkyndig bekjent.
  • Om det er relevant skal emnetittelen inneholde både produktnavn og beskrivelse av hva saken gjelder.

 

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post

Targa er tøffe båter, men for min del jeg synes jeg de er alt for dårlig plassutnyttet. 

Men uansett. Dette er båter med drev, og de er ganske tunge. Så vidt jeg husker kom 31 både med enkel og dobbel installasjon. Min første tanke er at drevet lever et hardt liv på de med enkelinstallasjon. Annonsene har jeg ikke sett på. 

Link to post

Har hatt Targa 37 i 10 år. En god del større enn 31, men dette er båter man enten elsker eller ikke har sansen for.

 

Er tunge båter som Komodo sier, så det er viktig å kjøre med mekanisk sympati: Alltid la motor og drev varmes godt opp før man legger båten i (gradvis) i plan. Hadde D6-370 med DPH på min, og det var en veldig fin pakke. Utrolig med moment og krefter til den båten, og må derfor være litt forsiktig med gasspådrag før båten er oppe på vannet. 

 

Når det gjelder Mercruiser og deres drev så er jeg helt subjektivt litt skeptisk fordi jeg hører om så mye drev-feil med Mercruiser, men vet ikke om dette er ufortjent synsing fra min side eller ikke. Er vel her som på alle drevbåter: La alt varme seg opp og unngå bråstarter. 

 

Du får en båt som er veldig letthåndterlig alene. Den kan gå "overalt", men som også Komodo sier så er de ikke spesielt godt utnyttet plassmessig. Standard og soliditet på trearbeider og skrog er helt fantastisk. Uansett hvor mye sjø jeg gikk i, så var det aldri andre lyder enn av innhold i skap som flyttet seg. Ikke noe fra innredning eller konstruksjon. Konstruksjon er bunnsolid med tykk støp og særs solide stringere. 

 

Komfort er mer på keep on camping enn luksuskrysser. Men, en investering I god overmadrass i dobbeltsenga bak gjør underverker. Den er bygget for å brukes og bærer preg av det. Alt er enkelt med solid. 

 

 

Mvh

 

Tor Arild

Link to post

Kamerat har meg har hatt T31 i 5års tid nå, han er så fornøyd med båten at han påstår den aldri skal selges. Den dagen motorene har gjort jobben sin, så blir det enkel d6 400 baki motorrommet 

 

Jeg har vært med endel turer i båten, også i vær der andre folk ikke hadde reist ut på sjøen. Det er en bunnsolid båt, skrudd skikkelig sammen, ingenting som knirker eller slår 

Link to post

I de linkene du henviser til så framstår den med dobbel Kad 44 som mest interessant. Solid motorpakke, men få full sjekk på de.

 

Har også lyst på Targa, kjørt mye 37 og 46 i jobben og det er i en klasse for seg. 
Kjøpte meg en Yamarin 75 Br og det er en flott båt i sin størrelse, men det er opp til en viss bølgehøyde. Da kommer savnet etter lukket Targa, og i mitt tilfelle 27?

Link to post
tkb skrev 8 minutter siden:

I de linkene du henviser til så framstår den med dobbel Kad 44 som mest interessant. Solid motorpakke, men få full sjekk på de.

 

Motorene hadde jeg ikke vært så bekymra for, når det er wector som har hatt service/vedlikehold/opplag på båten og det faktisk er targa importøren som selger båten brukt. Man har så gode rettigheter på bruktkjøp i Norge nå for tiden at hvis ikke man selger det som repobjekt så kan man gå på en skikkelig smell. 

Link to post

Tenker også at en jo kunne byttet motorene til èn D6 440 DPH, men sjekket litt pris på en slik sak, tenkte kanskje vi snakket om ca 500.000, men så gml D6 400 kostet 650.000!!! Sykt, jeg fant ikke pris på 440, men det er neppe aktuelt tenker jeg, men det finnes jo mye som ser bra ut brukt også...

 

Tenker også at den blå er det beste kjøpet, MerCruiser er og blir mindre anerkjent og her var det også mye stykkevis og delt ifht vedlikehold også!

 

Ja, det er en rå båt, skulle gjerne sett nærmere på dem, men nå tror jeg båtbytte blir satt på full stopp pga cornona...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post

Jeg er en av dem som drømmer om Targa.

Den blå med volvo'er frister veldig.

Ser strøkent ut i maskinrommet.

 

Kjøper man Targa, får man ikke mest plass for pengene...

Er det kun du og fruen som skal på tur har dere mer enn god nok plass ombord i T31.

Har dere 2-3 barn i tillegg, bør man opp på T33 i disse årsklassene med tanke på plass innvendig/bo-komfort.

Nye Targa'er er bedre plassutnyttett innvendig. T30.1 er en fantastisk båt, men mye dyrere.

 

Se og her:

https://www.targa.fi/boats/old-models

Link to post
bjoris skrev On 12.3.2020 at 19.53:

Tenker også at en jo kunne byttet motorene til èn D6 440 DPH, men sjekket litt pris på en slik sak, tenkte kanskje vi snakket om ca 500.000, men så gml D6 400 kostet 650.000!!! Sykt, jeg fant ikke pris på 440, men det er neppe aktuelt tenker jeg, men det finnes jo mye som ser bra ut brukt også...

 

Tenker også at den blå er det beste kjøpet, MerCruiser er og blir mindre anerkjent og her var det også mye stykkevis og delt ifht vedlikehold også!

 

Ja, det er en rå båt, skulle gjerne sett nærmere på dem, men nå tror jeg båtbytte blir satt på full stopp pga cornona...

Tror 435/440 blir for lang i T31


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

 

D1

Link to post
Fru Jacobsen skrev 15 minutter siden:

Tror 435/440 blir for lang i T31

 

Det er ikke motoren som er for lang, det er motorrommet som er for kort.

 

Men akuratt det er jo enkelt og gjøre noe med. En feinsag, en slipeskive og litt glassfiber/polyester så får man 20cm ekstra 

Link to post
  • 2 måneder senere...

Hei.

 

I 2020 kjøpte vi en 2005 Targa 31 m 2 x Yanmar 6LPA STZP 315hk og Bravo 3 drev, 700 timer. Uten flybridge, men stappet med utstyr ellers. Motorene går som klokker og har masse med krefter. Skal ikke påstå at det er god plass i motorrommet, men ikke værre enn at man får gjort det meste. Har klart 40 knop med lite diesel og ballast ombord. Forbruk 23 knop er 2.1 liter pr nautisk mil. 23 knop er også en fin marsjfart.

 

Hentet båten i Finland (fant ikke noen som var bra nok i Norge akkurat da, hadde lett ett år!), Helsinki, gikk sør for Sverige og mot Oslo. I 2019 gikk vi tur retur Oslo Harstad. Har nå gått ca 1050 timer. Og FOR en båt!!! 8 timer i 3 meters motvindsbølger fra Kristiansand til Stavanger, ca 12-17 knop hastighet hele dagen. Vet ikke hvor mange ganger hele båten var i lufta denne dagen men det var mange! Enormt bra skrog, tåler veldig mye sjø, svært manøvrerbar. Sitter som skrudd fast i sjøen. Samme med drevene, aldri noe tegn til kavitasjon, selv i krappe svinger.

 

Veldig greit å stå innendørs med god varme og store oversiktlige vinduer.

 

Personlig synes jeg at plassen er svært godt utnyttet. Ute akter har du "pickup" lasteplan med plass til mengder av bagasje o.l. Ute Foran har du sittegruppe med plass til 10 personer. Masser av oppbevaringsrom over hele båten, ute og inne. Vi var 4 voksne i 5 dager rundt Lofoten, helt problemfritt. I og med at man kan gå rundt hele båten så sier det seg selv at inneplassen blir mindre, men det blir fort glemt når man ser det praktiske med konseptet. 

 

Har hatt 2 feil: Defekt dieselgenerator og byttet styrbord transom pga korrosjon. Selvfølgelig noe småfeil, men det må man regne med. Alder hjelper selvfølgelig til, så gjør god research og befaring før evt handel.

 

Båten blir brukt året rundt. Webasto og varmeapparat (som på en bil) gjør at det blir t-skjorte-temp selv i -15.

 

Hvis jeg på noe tidspunkt skal bytte båt, så blir det Targa... igjen!

 

(Bilde fra Trollfjorden)

20190717_115950.jpg

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...