Taaka82 Startet 12.Mars.2020 Del på Facebook Startet 12.Mars.2020 Noen som har erfaring med eller vet om løsninger for forvarming av påhengsmotor i de kalde årstider? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 12.Mars.2020 Del på Facebook Svart 12.Mars.2020 Hvorfor i all verden ønsker du å forvarme en påhengsmotor? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Fjordland Svart 12.Mars.2020 Del på Facebook Svart 12.Mars.2020 Blir nok vanskelig siden det ikke er noe vann og varme opp før du starter motoren. Må isåfall legge en elektrisk varmekabel rundt motoren da... Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 12.Mars.2020 Del på Facebook Svart 12.Mars.2020 Teoretisk vil det vel være mulig å sette varmeelement i bunnpanna på en 4T motor... men er ikke kjent med at noen har gjort det Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 12.Mars.2020 Del på Facebook Svart 12.Mars.2020 Ta den med inn i stua? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Taaka82 Svart 12.Mars.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mars.2020 Grunnen til at jeg spør er at jeg kom over denne artikkelen: https://www.batliv.no/motorvarmer-pahenger-varmekolbe/smart-motorvarmer/215604 . Tenkte kanskje noen her hadde erfaring med lignende. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 12.Mars.2020 Del på Facebook Svart 12.Mars.2020 Fiffig sak, som kan varme opp til 40 grader uansett utetemperatur, uten termostat. Her er ligger det an til en liten pris innen anvendt fysikk. Jeg er ikke innen påhengsmotorbransjen. Men dette må vel være noe som er beregnet på ganske store motorer. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 12.Mars.2020 Del på Facebook Svart 12.Mars.2020 Det må være ett ytterst begrenset marked for denne, det kan ikke være mange påhengere som kaldstartes i året. Med kaldstart mener jeg temp. Under 0 grader, og de dagene finner du ikke mange av. Dessuten har nok tæreskader gjort det meste av jobben, lenge før x antall kaldstarter har tatt knekken på motoren. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Guest Balder.. Svart 12.Mars.2020 Del på Facebook Svart 12.Mars.2020 For å sette det i perspektiv, det er mange 1000 snøscootere som startes jevnlig i minus 30g å kaldere uten varmer, de tar overhodet ingen skade av det, det er lagt inn toleranser i motorrne så det også går bra selv for de som ikke skjønner att en liten tomgangs/oppvarmings periode er å foretrekke. Sitér dette innlegget Link to post
DIYglenn Svart 12.Mars.2020 Del på Facebook Svart 12.Mars.2020 Kan jeg spørre: hvorfor? Hvis det er noe jeg opplever varmer seg opp relativt raskt så er det påhengsmotorer. Uansett om motoren er varm, så må den kjøre på tomgang i noen minutter før belastning uansett for å være sikker på at den har godt med smurning. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 12.Mars.2020 Del på Facebook Svart 12.Mars.2020 nomen skrev for 1 time siden: det kan ikke være mange påhengere som kaldstartes i året. Med kaldstart mener jeg temp. Under 0 grader, og de dagene finner du ikke mange av. Tja, hvor mange er mange... jeg har hatt 40-45 kaldstarter så langt i vinter... men i vinter har det ikke vært mange under -10 graderC , heldigvis... Sitér dette innlegget Link to post
Supermix Svart 12.Mars.2020 Del på Facebook Svart 12.Mars.2020 Noen som vet prisen på denne varmekolben? Sitér dette innlegget Link to post
Arne Henriksen Svart 12.Mars.2020 Del på Facebook Svart 12.Mars.2020 Jeg hoppa glatt over termodynamikk-utregninger da jeg gikk på skolen, men synes rett og slett dette høres noe spenstig ut? 60W skal varme opp 5 liter olje 40 grader på en time? Inkludert varmetap ut gjennom blokka? Hm.. «Oleum» er rett og slett en 60 W varmekolbe som erstatter peilepinnen for motoroljen. På en times tid er omtrent fem liter olje i sumpen varmet opp til 30 - 40 grader, med et strømforbruk på omtrent fem ampere Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
dieselfan Svart 12.Mars.2020 Del på Facebook Svart 12.Mars.2020 Arne Henriksen skrev 53 minutter siden: 60W skal varme opp 5 liter olje 40 grader på en time? Inkludert varmetap ut gjennom blokka? Hm.. Bunnpanna henger som en pose inne i øvre del av stammen nesten som i en termos... omgitt av luft Det er liten kontakt med stammen, luftlaget rundt begrenser varmetapet så lenge lufta rundt ikke byttes ut. Ja, det største tapet er nok gjennom øvre del av bunnpanne der den har metallisk kontakt med blokka. Sitér dette innlegget Link to post
Supermix Svart 12.Mars.2020 Del på Facebook Svart 12.Mars.2020 i følge denne kalkulatoren: https://www.oemheaters.com/topic/immersion-wattage vil den klare bare rundt 10 grader temperaturøkning på 1 time medregnet varmetap med 60W kolbe. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 12.Mars.2020 Del på Facebook Svart 12.Mars.2020 Jeg gjør oppmerksom på at artikkelen lover 5 liter olje skal holde 30- til 40 grader uansett utetemperatur. I dag holder Svalbard 23 kalde og godt med vind. Da lover artikkelen 60 grader opp. Selv om det blåser 15 m/s. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 12.Mars.2020 Del på Facebook Svart 12.Mars.2020 Hulda skrev 37 minutter siden: I dag holder Svalbard 23 kalde og godt med vind. Da lover artikkelen 60 grader opp. Selv om det blåser 15 m/s. ...det tror jeg vi kan si at ikke er mulig.... Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 13.Mars.2020 Del på Facebook Svart 13.Mars.2020 Regnestykket på effekt stemmer nok ikke særlig bra. Angående temperaturregulering tror jeg ikke den noen gang kan få en motor til å bli for varm, men det kan ligge en sensor i selve kolben slik det gjør på selvregulerende varmekabler. Til vanlig bruk ser jeg ikke den store nytten, men kanskje den kan sørge for plussgrader i blokka slik at kjølevannet ikke fryser før motoren blir varm? Tenker da på barndommen min i Saltdal når vintertemperaturen ofte var nede i 25-30 minus. Hendte vi dro ut og fisket da også selv om det var mest vanlig å bruke den delen av fjorden det lå is på til vinterfiske. Suzuki 7 hk gikk fint i kulda hvis stiftene var ok og motoren sto tiltet opp slik at det ikke frøs i vannflata. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.