Jump to content

Motorvarmer til påhengsmotor


Taaka82

Recommended Posts

Det må være ett ytterst begrenset marked for denne, det kan ikke være mange påhengere som kaldstartes i året.

 

Med kaldstart mener jeg temp. Under 0 grader, og de dagene finner du ikke mange av.

Dessuten har nok tæreskader gjort det meste av jobben, lenge før x antall kaldstarter har tatt knekken på motoren.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Guest Balder..

For å sette det i perspektiv, det er mange 1000 snøscootere som startes jevnlig i minus 30g å kaldere uten varmer, de tar overhodet ingen skade av det, det er lagt inn toleranser i motorrne så det også går bra selv for de som ikke skjønner att en liten tomgangs/oppvarmings periode er å foretrekke.

Link to post
nomen skrev for 1 time siden:

det kan ikke være mange påhengere som kaldstartes i året.

Med kaldstart mener jeg temp. Under 0 grader, og de dagene finner du ikke mange av.

 

Tja, hvor mange er mange... jeg har hatt 40-45 kaldstarter så langt i vinter... men i vinter har det ikke vært mange under -10 graderC , heldigvis...

Link to post

Jeg hoppa glatt over termodynamikk-utregninger da jeg gikk på skolen, men synes rett og slett dette høres noe spenstig ut?
60W skal varme opp 5 liter olje 40 grader på en time? Inkludert varmetap ut gjennom blokka? Hm..

«Oleum» er rett og slett en 60 W varmekolbe som erstatter peilepinnen for motoroljen.
På en times tid er omtrent fem liter olje i sumpen varmet opp til 30 - 40 grader, med et strømforbruk på omtrent fem ampere

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Arne Henriksen skrev 53 minutter siden:

60W skal varme opp 5 liter olje 40 grader på en time? Inkludert varmetap ut gjennom blokka? Hm..

 

Bunnpanna henger som en pose inne i øvre del av stammen nesten som i en termos... omgitt av luft

Det er liten kontakt med stammen, luftlaget rundt begrenser varmetapet så lenge lufta rundt ikke byttes ut.

Ja, det største tapet er nok gjennom øvre del av bunnpanne der den har metallisk kontakt med blokka.

Link to post

Regnestykket på effekt stemmer nok ikke særlig bra.

Angående temperaturregulering tror jeg ikke den noen gang kan få en motor til å bli for varm, men det kan ligge en sensor i selve kolben slik det gjør på selvregulerende varmekabler.

Til vanlig bruk ser jeg ikke den store nytten, men kanskje den kan sørge for plussgrader i blokka slik at kjølevannet ikke fryser før motoren blir varm?

Tenker da på barndommen min i Saltdal når vintertemperaturen ofte var nede i 25-30 minus. Hendte vi dro ut og fisket da også selv om det var mest vanlig å bruke den delen av fjorden det lå is på til vinterfiske. Suzuki 7 hk gikk fint i kulda hvis stiftene var ok og motoren sto tiltet opp slik at det ikke frøs i vannflata.

Mons

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...