Jump to content

Hvordan fjerne rest av brukket skrue i stammen?

Fantomet

Recommended Posts

Skulle løsne skruene som på vannpumpehuset på en Yamaha utenbordsmotor. En av dem satt så fast at jeg dro den av, slik at nederste tredel av skruen sitter igjen nedi skruhullet, som er i stammen. Finnes det noen måte jeg kan få den ut på selv? Har vært inne på tanken å bruke et borr med motsatt "gjengeretning" og drill i revers, men vet ikke om det finnes, og tviler på at vil fungere. Er det bare å levere inn til et verksted? Vil de kunne få ut bare skruen uten å ødelegge gjenger, eller må de gjenge opp på nytt, og vil i så fall gjenge-/skruestørrelsen endres til ett hakk større?

Sliter med å forstå hvorfor motortype har noe å si, er jo en helt generell problemstilling som kan skje uansett motortype, men det er en F80. Tenkte også at problemstillingen var såpass lett å "se for seg" at bilde ikke var nødvendig, men da kommer det her. Bilde viser skruehullet hvor den nederste dele av skruen sitter igjen (skruen ikke synlig, da hullet er for mørkt).

P1530046-vannpumpeskrue.JPG

"Grisepikk" kan også sprenge skruen og presse ut mot kantene, spesielt om skruen som sitter fast har en defekt og/eller om godset rundt er litt svakt.

Synes disse er minst like bra:

https://www.biltema.no/verktoy/handverktoy/gjengeverktoy/skrueuttrekkersett-25-deler-2000040658

Fyll opp hulrommet med rustløser og la det stå, gjerne over natten, slik at det får trekke godt ned mellom gjengene.

Resten sier seg selv i beskrivelsen på linken.

"Grisepikk" brukes bare i ytterste nød om settet jeg linket til ikke hjelper.

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Fantomet skrev 1 time siden:

Sliter med å forstå hvorfor motortype har noe å si, er jo en helt generell problemstilling som kan skje uansett motortype, men det er en F80. Tenkte også at problemstillingen var såpass lett å "se for seg" at bilde ikke var nødvendig, men da kommer det her. Bilde viser skruehullet hvor den nederste dele av skruen sitter igjen (skruen ikke synlig, da hullet er for mørkt).

P1530046-vannpumpeskrue.JPG

Vel...leser du forumreglene blir ting litt klarere. Dessuten siden dette ser ut til å være en kostbar motor, og du  kanskje ikke er kjent med slik arbeid. 

Vil jeg råde deg til å vurdere og levere undervannshuset til ett maskineringsfirma, de kan frese ut bolten.

Skulle du allikevel prøve selv, er settet som Wallas linker til er den typen du bør gå for.

Der følger det nemlig styringer som støtter boret og hjelper deg slik at borret ikke glir ut fra senter av skruen.

Dog hadde jeg heller kjøpt proffsettet fra Rigid, ikke den BT dritten.

Koster en drøy tusing, men hva koster ett nytt undervannshus??

Pass på å borre igjennom skruen, og bare den. Vær varsom og ikke knekk ekstraktroen, da er du nemlig "fucked".

Den klarer du ikke å borre ut med annet en spesialutstyr.

Husk å bruke skjæreolje, jeg ville brukt Rocol sin.

Redigert av nomen (see edit history)

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Takker, her var det interessante tips. Det Biltema settet Wallas Service linker til må kanskje prøves. Der står det: Ved fjerning av skadet eller knekt skrue bores et hull i enden av skruen ved hjelp av en borguide. Men jeg er så dum at jeg ikke er sikker på hva en "borguide" er? Et lite/tynt bor?
Og ja,
Sjarlantan, det det spørs om ikke du har rett i at hele pumpehuset kan fjernes. Skal sjekke dette i morgen. Kan godt være det hjelper.

Redigert av Fantomet (see edit history)
nomen skrev 21 minutter siden:

Skulle du allikevel prøve selv, er settet som Wallas linker til er den typen du bør gå for.

Der følger det nemlig styringer som støtter boret og hjelper deg slik at borret ikke glir ut fra senter av skruen.

Dog hadde jeg heller kjøpt proffsettet fra Rigid, ikke den BT dritten.

Enig

Koster en drøy tusing, men hva koster ett nytt undervannshus??

Drøy tusing? Eneste jeg fant var denne:

https://www.globaltools.no/verktoy/skjaereverktoy/gjengeverktoy/skrueudtraekker-nr-10?gclid=EAIaIQobChMIwMyDp_6X6AIVxo2yCh0G5winEAQYGCABEgLd3_D_BwE

men det finnes kanskje andre som selger?

Pass på å borre igjennom skruen, og bare den. Vær varsom og ikke knekk ekstraktroen, da er du nemlig "fucked".

Den klarer du ikke å borre ut med annet en spesialutstyr.

Aner forresten ikke hvilket merke jeg har selv, hatt settet i flere ti-år, tror jeg kjøpte det hos Maskin&Skipsutstyr i Ålesund (i dag heter det Tools)

"Borguide" er bare annet ord for den "styringen" jeg snakket om.

Det er spesielt viktig med en slik styring når materialet i skruen (stål) er hardere enn materialet skruen sitter i (aluminium)

Dette er egentlig ikke vanskelig, men det krever tolmodighet og varsomhet.

Som sagt knekker du ekstraktoren er det slutt på morroa.

Kan hende BT settet er godt nok, men jeg sverger til Rigid settet, brukte det faktisk for bare et par timer siden.

Jeg kjenner ikke til noen som maskinerer i Kr.sand.

Her i Grenland har vi bl.a KSM, som er veldig behjelpelige og dyktige på slikt.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Drøy tusing? Var det det du sa til kona når du skulle kjøpe selv?:giggle:

Og bortforklarte med at det ville koste myyye mer å levere inn på et verksted for å få ut skruen?:saint:

Dessuten er jo verktøy i alle former "kjekt å ha", selv om det brukes sjeldent :yesnod:

Guest Balder..

Mitt råd er att du absolutt ikke skal prøve denne oprasjonen om du er uerfaren å ikke har gjort dette noen ganger før, det er en jobb som må utføres av en som KAN det, en glipp så kan resultatet være att det ikke engang kan reddes med helicoil....står resten av bolten nedsenket i godset lever det over til en fagmann, bolten er rustfri å av høy kvalitet, den knakk av en grunn, dvs den gir seg ikke lett.

Som nevnt over, det er en motor som er verd litt penger.

Lykke til :thumbsup:

Guest Balder..
dieselfan skrev 32 minutter siden:

Fillern, her var jeg sent ute.... også knekte skruer som er det morsomste jeg vet  :crazy:

Hehe, det er faktisk en artig utfordring når man har gjort det noen ganger, men bare det å skal borre ut ett rett "guidehull" (med mangel på ett bedre ord:confused:) i en M6 rustfri bolt er noe som man ikke bare gjør på frihånd med en dårlig borr:nonod: 

Aluminium utvider seg raskere enn rustfritt under påvirkning av varme, det er noe som effektivt kan brukes til ens fordel når ett 4mm rett hull er på plass gjenom den knekte M6 bolten.(hvis det da her ikke er en 8mm)

Betal en som sikrer deg ett godt resultat på første forsøk !

Fantomet skrev On 13.3.2020 at 18.51:

Takk alle, for kjappe og gode tips. Skal sjekke de nærmere, samt youtube.

Eneste jeg fremdeles eventuelt kan ønske meg, som alternativ til DIY, er tips til firma i Kristiansandsregionen som gjør slikt. Men forventer vel egentlig at alle seriøse båt- og bilverksteder vil kunne fikse det.

Jeg fikk god og rimelig hjelp til noe tilsvarende hos Boss Industri i Vågsbygd. Kjør rund bygget og gå inn døra på baksiden, hyggelig fyr på kontoret i hjørnet av verkstedet som fikk gutta til å borre ut flere knekte skruer i denperplata på min motor for noen hundrelapper i fjor vår.

Fantomet skrev On 13.3.2020 at 18.51:

Men forventer vel egentlig at alle seriøse båt- og bilverksteder vil kunne fikse det.

Den jobben krever meget godt håndlag og riktig verktøy.

Dette er dessverre utdøende kunnskap som det blir færre og færre som behersker for hvert år.

Selv for de flinkeste så går denne type jobb "galt" av og til, og det er ingen populær jobb å ta på seg.

Derfor, får du nok "nei takk" hos noen verksteder selv om de er i stand til å gjøre jobben.

Et girhus er ikke lett å spenne opp i en egnet maskin og det gjør ikke jobben mer populær...

Jo dypere skruen sitter i et gjengehull, jo bedre egnet er det å bruke en borstyring som nevnt over.

Dersom skruen knakk som følge av at den "kniper" i hvitt pulver (som er en miks av saltkrystaller og korrosjonsprodukter ) så sitter den så godt fast at "venstrebor", "grisepikk" eller "ekstraktor" ikke løser problemet på skruer mindre enn M10.

Den metoden jeg har best erfaring med er:  (det er ikke den raskeste metoden men den som oftest fører til et godt resultat)

• Slå et sentermerke i skruen med en kjølner
  • bor et hull gjennom skruen med 3mm bor
  • fyll huller med diesel eller rustløser, la det virke et døgn om du har tid... trykk gjerne med trykkluft og blåsepistol, oljepresse etc
  • er skruen M6 så borr med 4mm bor. Deretter borrer jeg med feks 4.3, 4.5, 4.7..... til en kan se antydning til gjenger i hullet
  • pirk i hullet med rissnål eller tilsvarende. Forsøk å få tak i en gjenge og pirk den ut...
  • prøv å entre en M6 gjengetapp (spisstapp er best) og se om det som er igjen av skruen løsner fra hullet
  • om gjengene ikke løsner, borr med 4.8mm og prøv igjen...

Viktigste faktor for suksess er å klare å borre i samme senterlinje som skruen. Lykke til  :thumbsup:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...