Bestyreren Startet 14.Mars.2020 Link til dette innlegget Startet 14.Mars.2020 Noen her inne som vet fordeler med 5 bladet propell kontra 3 eller 4 blader. Om en bytter fra 4 til blader til 5 er det noen tommelfinger regel for endring av diameter og stigning? Hva skjer med forbruk, fart og omdreininger om en bytter til samme sped med 5 blader? Link to post
Kweelhouse Svart 14.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2020 Fordelene med 5 blader er mindre støy/vibrasjoner og bedre akselerasjon, og du vil mest sannsynlig få mer løft i hekken. Det er noen tommelfinger regler på å gå fra 3 til 4 blader(reduser pitch 1 til 2 tommer) men om disse er gjeldende for 4 til 5 blader vites ikke. + mindre støy, mindre vibrasjon, bedre akselerasjon - kostnad, mindre virkningsgrad, mindre topphastighet Link to post
KDB Svart 14.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2020 Byttet fra 4 til 5 forrige sesong. Fast aksling, 480 hk halvplaner. Mindre propellstøy og vibrasjoner, tapte noe toppfart og marsjfart. Gikk ned en halv tomme stigning, samme diameter og bladareal som før. Skulle gått ned en tomme stigning, da den gamle 4 bladeren hadde litt mye stigning. Link to post
Bestyreren Svart 15.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2020 Ok. Mitt problem et at jeg mangler ca 300rpm på fult etter motor bytte. Har i dag en 21x18 scewback. Har fått beregning på at 20x17 skal bli bra begge 4blad. Vurderte derfor muligheten for 5blad om det ville være lurt. Noen som kan si noe om hvordan det vil bli med en 19x19 4 blad. Problemet mitt er at det er vanskelig å få tak i rett propell siden jeg har 45mm aksling. Link to post
Kweelhouse Svart 15.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2020 4 hours ago, Bestyreren said: Ok. Mitt problem et at jeg mangler ca 300rpm på fult etter motor bytte. Har i dag en 21x18 scewback. Har fått beregning på at 20x17 skal bli bra begge 4blad. Vurderte derfor muligheten for 5blad om det ville være lurt. Noen som kan si noe om hvordan det vil bli med en 19x19 4 blad. Problemet mitt er at det er vanskelig å få tak i rett propell siden jeg har 45mm aksling. Det kan vel bli bra, det sies at 1" reduksjon i diameter kompenseres med 2" større stigning. Da er vel 19x19 samme type propell som 20x17? Link to post
Bestyreren Svart 30.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2020 Har i dag satt på 19*19 ikke scewback fikk ca. 100rpm mer, bedre marsj,topp fart men også høyrer fart på tom gang. Noe som har tipps til korrekt propell. Mangler fortsatt da 150rpm. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn