Jump to content

Endring fra 4blader til 5blader propell fast aksling.


Bestyreren

Recommended Posts

Fordelene med 5 blader er mindre støy/vibrasjoner og bedre akselerasjon,  og du vil mest sannsynlig få mer løft i hekken.

 

Det er noen tommelfinger regler på å gå fra 3 til 4 blader(reduser pitch 1 til 2 tommer) men om disse er gjeldende for 4 til 5 blader vites ikke.

 

 

+ mindre støy, mindre vibrasjon, bedre akselerasjon

- kostnad, mindre virkningsgrad, mindre topphastighet

Link to post

Ok. Mitt problem et at jeg mangler ca 300rpm på fult etter motor bytte. Har i dag en 21x18 scewback. Har fått beregning på at 20x17 skal bli bra begge 4blad. Vurderte derfor muligheten for 5blad om det ville være lurt. Noen som kan si noe om hvordan det vil bli med en 19x19 4 blad. Problemet mitt er at det er vanskelig å få tak i rett propell siden jeg har 45mm aksling.

Link to post
4 hours ago, Bestyreren said:

Ok. Mitt problem et at jeg mangler ca 300rpm på fult etter motor bytte. Har i dag en 21x18 scewback. Har fått beregning på at 20x17 skal bli bra begge 4blad. Vurderte derfor muligheten for 5blad om det ville være lurt. Noen som kan si noe om hvordan det vil bli med en 19x19 4 blad. Problemet mitt er at det er vanskelig å få tak i rett propell siden jeg har 45mm aksling.

 

Det kan vel bli bra, det sies at 1" reduksjon i diameter kompenseres med 2" større stigning. Da er vel 19x19 samme type propell som 20x17?

Link to post
  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...