Bestyreren Startet 14.Mars.2020 Del på Facebook Startet 14.Mars.2020 Noen her inne som vet fordeler med 5 bladet propell kontra 3 eller 4 blader. Om en bytter fra 4 til blader til 5 er det noen tommelfinger regel for endring av diameter og stigning? Hva skjer med forbruk, fart og omdreininger om en bytter til samme sped med 5 blader? Sitér dette innlegget Link to post
Kweelhouse Svart 14.Mars.2020 Del på Facebook Svart 14.Mars.2020 Fordelene med 5 blader er mindre støy/vibrasjoner og bedre akselerasjon, og du vil mest sannsynlig få mer løft i hekken. Det er noen tommelfinger regler på å gå fra 3 til 4 blader(reduser pitch 1 til 2 tommer) men om disse er gjeldende for 4 til 5 blader vites ikke. + mindre støy, mindre vibrasjon, bedre akselerasjon - kostnad, mindre virkningsgrad, mindre topphastighet Sitér dette innlegget Link to post
KDB Svart 14.Mars.2020 Del på Facebook Svart 14.Mars.2020 Byttet fra 4 til 5 forrige sesong. Fast aksling, 480 hk halvplaner. Mindre propellstøy og vibrasjoner, tapte noe toppfart og marsjfart. Gikk ned en halv tomme stigning, samme diameter og bladareal som før. Skulle gått ned en tomme stigning, da den gamle 4 bladeren hadde litt mye stigning. Sitér dette innlegget Link to post
Bestyreren Svart 15.Mars.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Mars.2020 Ok. Mitt problem et at jeg mangler ca 300rpm på fult etter motor bytte. Har i dag en 21x18 scewback. Har fått beregning på at 20x17 skal bli bra begge 4blad. Vurderte derfor muligheten for 5blad om det ville være lurt. Noen som kan si noe om hvordan det vil bli med en 19x19 4 blad. Problemet mitt er at det er vanskelig å få tak i rett propell siden jeg har 45mm aksling. Sitér dette innlegget Link to post
Kweelhouse Svart 15.Mars.2020 Del på Facebook Svart 15.Mars.2020 4 hours ago, Bestyreren said: Ok. Mitt problem et at jeg mangler ca 300rpm på fult etter motor bytte. Har i dag en 21x18 scewback. Har fått beregning på at 20x17 skal bli bra begge 4blad. Vurderte derfor muligheten for 5blad om det ville være lurt. Noen som kan si noe om hvordan det vil bli med en 19x19 4 blad. Problemet mitt er at det er vanskelig å få tak i rett propell siden jeg har 45mm aksling. Det kan vel bli bra, det sies at 1" reduksjon i diameter kompenseres med 2" større stigning. Da er vel 19x19 samme type propell som 20x17? Sitér dette innlegget Link to post
Bestyreren Svart 30.Mars.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mars.2020 Har i dag satt på 19*19 ikke scewback fikk ca. 100rpm mer, bedre marsj,topp fart men også høyrer fart på tom gang. Noe som har tipps til korrekt propell. Mangler fortsatt da 150rpm. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.