Miranda II Startet 23.September.2005 Del på Facebook Startet 23.September.2005 Hei, jeg skal skifte ut ekkolodd-giveren (limt innv) og i den forbindelse lurte jeg på om det er noen som kan gi meg et godt tips for hvordan jeg kan få løs den gamle, den sitter som pokker?? Sitér dette innlegget Link to post
Tore B Svart 23.September.2005 Del på Facebook Svart 23.September.2005 Hva har du limt den med? Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 23.September.2005 Del på Facebook Svart 23.September.2005 Du må komme til med noe imellom bunnen av båten og svingeren. Har du en tapetkniv med langt blad kan det være noe å prøve med å skjære deg vei. Prøv med vann/zalo på bladet for å få det til å gli lettere. Er det et tykt lag med tetningsmasse kan du prøve med kniv som er fuktet. Hører og at noen har prøvd med pianostreng som gjerne festes med 2 pinner på endene av strengen for ikke å ødelegge hendene. Det kan være et tungt arbeid å få den løs hvis den har satt seg skikkelig fast. Men får du løs litt tetningsmasse kan du presse noe imellom for å bende litt for å få tetningsmassen til å strekke seg, da går det mye fortere med kuttingen. Men ikke bend så mye at du ødelegger gelcoaten. Grav gjerne litt løst langs gjengene innvendig for å løsne litt der og. med god tålmodighet går det nok bra... Sitér dette innlegget Link to post
Miranda II Svart 23.September.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.September.2005 Jeg vet ikke hva det er limt med, men det er hvit masse, en stor "klatt" giveren er prest ned i.. Kan det være Sika kanskje..?? Kanskje det er like greit å bare la giveren stå der den er og heller lime på en ny ved siden, da er det ingen fare for at jeg ødelegger Gelcoat'en. Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 23.September.2005 Del på Facebook Svart 23.September.2005 Tenker det er epoxy som enten er kjøpt eller fulgte med giveren, det er temmelig sterkt og hardt. Det må bli pianotråd metoden, tror det eneste som funker. JOH Sitér dette innlegget Link to post
Krapyl Svart 23.September.2005 Del på Facebook Svart 23.September.2005 Er den satt i Sika, (idiotisk måte å feste svingene på) så får du den løs med tynn pianotråd mellom to håndtak. Sitter den i epoxy lirker du ut så mye som mulig med Dremel og stiftfres og så sager du resten løs med flisestreng til baufil. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
ok67 Svart 23.September.2005 Del på Facebook Svart 23.September.2005 Er det innvendig, eller gjennomgående giver? Er den montert med Epoxy så må den sages/skjæres løs, da går nok ikke pianotråd metoden. Ved innvendig giver kan du bruke vinkelsliper og flappdisk til å slipe vekk hele giveren, men det blir mye støv etc. ut av en slik jobb. Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 23.September.2005 Del på Facebook Svart 23.September.2005 MYE på siden av emnet Beskrevne situasjon er årsaken til at jeg har satt giveren i en fastlimt oljefyllt "kopp". MYE lettere å skifte giver.... Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.