Guest Avmønstret# Startet 14.Mars.2020 Del på Facebook Startet 14.Mars.2020 Sailing Nutshell fikk sprengt båten. Han berga livet, ren flaks. Skremmende å se hvor store krefter som har vært i sving. Sitér dette innlegget Link to post
Taskeladden Svart 14.Mars.2020 Del på Facebook Svart 14.Mars.2020 Steike, her var det vel bare snakk om sekunder før det kunne gått liv. lurer på om han hadde noe form for gassalarm om bord? Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
baatglede Svart 14.Mars.2020 Del på Facebook Svart 14.Mars.2020 (redigert) Jeg mener å huske at det er tilsatt en lukt i gassen sånn at den ikke er helt luktfri. Men det hjelper kanskje lite hvis gassen samler seg i kjølen under dørken i båten....... Redigert 14.Mars.2020 av baatglede (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 14.Mars.2020 Del på Facebook Svart 14.Mars.2020 I Norge er propan tilsatt lukt av kål. Hvordan det er i Australia vet jeg ikke. I et par sekunder av videoen ser man et manometer med avblåst glass, en rørstump og en rød/gul slange. Tror herr Nutshell kommer til å være mer nøye med kokegreiene i fremtiden. Sitér dette innlegget Link to post
Too Much Svart 15.Mars.2020 Del på Facebook Svart 15.Mars.2020 Propan stinker og med normal luktesans kjenner man dette lenge før det er fare for at det smeller, aner ikke om det er tilsatt lukter på hele planeten, men tipper det er slik. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 15.Mars.2020 Del på Facebook Svart 15.Mars.2020 Joda, sterk lukt av propan ... men den kan som kjent synke til bunns i båten, så regler og riktig installasjon er viktig...som med alt annet... Vet om dieselbåter som har tatt fyr i motorrommet...men går ikke rundt å bekymre meg mye for det heller... Og jeg har selv sett diesellekasje i maskinrom offshore, eksplosjons antenne på direkten .... Alt er mulig.... Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 15.Mars.2020 Del på Facebook Svart 15.Mars.2020 12 minutes ago, Ida Marie III said: Vet om dieselbåter som har tatt fyr i motorrommet... Viktig med brannvarsler i motorrom - og helst også dedikerte hull for å kunne tømme et brannslokkingsapparat inn i motorrom uten å måtte åpne noen luker. Brannvarsleren vår gikk av pga svidd impeller en gang. Da båten ble liggende ubevoktet over en juleferie stengte jeg bunnventilene for kjølevann (slik man alltid bør gjøre, men som jeg svært sjeldent gjør) og hadde helt glemt av det da jeg kom tilbake (merkelig at jeg ikke la merke til at det ikke kom vann ut av eksosrøret - det er jo ganske anderledes lyd når det bare kommer eksos ut der). Dumt at impelleren ble svidd i stykker, men fint at vi la raskt merke til det. Ulempen er at med mange brannvarslere ombord (og på ett tidspunkt hadde jeg også vannlekasjedetektorer) er at det kan være vanskelig å finne ut av hvor det piper. But I digress. Vi har gassalarm ombord som er koblet til 12V-systemet, men den har ikke vært inspisert på år og dag - og hvordan tester man egentlig en gassalarm? Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Bårdp Svart 15.Mars.2020 Del på Facebook Svart 15.Mars.2020 Gassalarmen tester du enkelt med en Liter. Bare å holde den i nærheten av sensoren og slippe ut litt gass. Alarmen skal løse ut på dette om den er i orden. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.