Jump to content

Gasseksplosjon ombord

Guest Avmønstret#

Recommended Posts

Joda, sterk lukt av propan  ... men den kan som kjent synke til bunns i båten, så regler og riktig installasjon er viktig...som med alt annet...

Vet om dieselbåter som har tatt fyr i motorrommet...men går ikke rundt å bekymre meg mye for det heller...

Og jeg har selv sett diesellekasje i maskinrom offshore, eksplosjons antenne på direkten .... 

Alt er mulig....

12 minutes ago, Ida Marie III said:

Vet om dieselbåter som har tatt fyr i motorrommet...

Viktig med brannvarsler i motorrom - og helst også dedikerte hull for å kunne tømme et brannslokkingsapparat inn i motorrom uten å måtte åpne noen luker.

Brannvarsleren vår gikk av pga svidd impeller en gang.  Da båten ble liggende ubevoktet over en juleferie stengte jeg bunnventilene for kjølevann (slik man alltid bør gjøre, men som jeg svært sjeldent gjør) og hadde helt glemt av det da jeg kom tilbake (merkelig at jeg ikke la merke til at det ikke kom vann ut av eksosrøret - det er jo ganske anderledes lyd når det bare kommer eksos ut der).  Dumt at impelleren ble svidd i stykker, men fint at vi la raskt merke til det.

Ulempen er at med mange brannvarslere ombord (og på ett tidspunkt hadde jeg også vannlekasjedetektorer) er at det kan være vanskelig å finne ut av hvor det piper.

But I digress.  Vi har gassalarm ombord som er koblet til 12V-systemet, men den har ikke vært inspisert på år og dag - og hvordan tester man egentlig en gassalarm?

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...