Lasseee Startet 14.Mars.2020 Del på Facebook Startet 14.Mars.2020 Heisann. Hva er forskjellen på N 1234 som for det meste eldre båter (Columbie 66 fra 1978) har fått som seilnummer, og NOR 1234? Skal det skrives N1234, N 1234 eller N-1234? Disse båtene har intet CIN/skrognummer (fra 1978), er det da slik at om seilet forsvinner med seilnummeret, og en ikke husker dette, så får en et helt nytt seilnummer på båten? Så en båt kan potensielt har byttet seilnummer i løpet av sin levetid? Gjelder dette også nummeret i småbåtregisteret om navnet og nummerskiltet på båten fjernes, og evnt. neste eier ikke får denne infoen? Kort sagt, kan en båt ha flere seilnummre og småbåtnummre i løpet av sin levetid? Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 15.Mars.2020 Del på Facebook Svart 15.Mars.2020 (redigert) Seilnummer er identifisering for regattaseiling. Nå skal det vel skrives NOR 12345. Har vel ingen juridisk funksjon som identifikasjon av skrog byggenummer. Det er en regatta-organisasjon som tildeler seilnummer, ikke sjøfartsdirektorat eller annen offentlig instans. Redigert 15.Mars.2020 av Code0 Redigert, innlegget inneholdt feil. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
finnarne Svart 15.Mars.2020 Del på Facebook Svart 15.Mars.2020 Code0 skrev 1 minutt siden: Seilnummer er identifisering for regattaseiling. Nå skal det vel skrives NOR 12345. Har vel ingen juridisk funksjon som identifikasjon av skrog byggenummer. Seiler du optimist, så kan du flytte seilene fra skrog til skrog. Seilnummer identifiserer da seileren, ikke skroget. Det er en regatta-organisasjon som tildeler seilnummer, ikke sjøfartsdirektorat eller annen offentlig instans. Ikke helt korrekt, siden optimistklassen har et ganske strengt regelverk som de fleste andre klasseklubber, og seilnummer er knyttet til skrognummer osv. Det samme gjelder forøvrig i andre klasser, også for større båter. For båter som Maxi77 så er det jo morsomt at tradisjonelt har seilnummeret vært det samme som skrognummeret. I seilet vårt står det N2677. På tafatt fikk jeg tildelt NORXXX, etter et gammelt nummer som var i seilet, og som ikke var i bruk av andre. Men vi kom oss aldri så langt at vi fikk målebrev og var med i noen regattaer. Har du seilnummer tildelt fra NOR-rating, kan du også få det samme som registrerings fra småbåtregisteret, selv om det ikke går av seg selv. Men ja, N2677 er gamle seil, Litt usikker på om Jeg ville brukt NOR2677 uten å sjekke med NOR-rating. Skal du ikke seile regatta, så hadde jeg ikke brydd meg om seilnummer i seilet. snakk med din lokale seilforening om det er aktuelt. Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
Gunga Din Svart 15.Mars.2020 Del på Facebook Svart 15.Mars.2020 Jeg hadde S 1032 på siste 77an Når jeg kjøpte Najaden i Danmark, Stod det D 58 i seilet ...nå endret til SWE 58...….… Vedr Optimist så fikk vi nummer når Skroget vart innmålt....og det følgte Skroget......det var over 50 år siden Jeg hadde S 1338....og også den båten hette Gunga Din Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Code0 Svart 15.Mars.2020 Del på Facebook Svart 15.Mars.2020 (redigert) Gunga Din skrev 1 time siden: Vedr Optimist så fikk vi nummer når Skroget vart innmålt....og det følgte Skroget... Da lærte jeg noe i dag også. Mitt svar lengre oppe er blitt forkortet da det inneholdt feil informasjon. Redigert 15.Mars.2020 av Code0 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 15.Mars.2020 Del på Facebook Svart 15.Mars.2020 Jo men som jeg skrev, dette var 50 år siden, kan jo ha endret seg Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
aileenll Svart 15.Mars.2020 Del på Facebook Svart 15.Mars.2020 På endel entype båter så nummereres det etter skrog nr av typen. Da må seilnummer kombineres med båtens klassemerke. Jeg hadde f. Eks Knarr byggenummer 44, seilet sto det O44, der sirkelen representerte Knarr. Balladen hadde B10. N 1234 nummer kan brukes som registreringsnummer i Redningsselskapets registrering. Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.