Jump to content

VHF forstyrrelse fra ekkolodd


Thile

Recommended Posts

Vanskelig tema... :cryin:

Støyen fra ekkoloddet forplanter seg ikke bare gjennom giverkabelen, men også via spenningstilførselen. Det "stiveste" punktet på spenningstilførselene er batteriet; Prøv å la tilførselen til VHF-en gå direkte fra batteripolene og hold den i avstand fra øvrige ledninger. Står Lodd og VHF ved siden av hverandre? I så fall ville jeg ha prøvd å "spre dem" litt...

Har du FM-radio ombord? Hvordan er støyen der?

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Ja - de bruker felles strømkilde.

Ja - FM radioen har også tildels samme problemet, riktignok ikke like mye etter at ny radio ble montert.

Ja - vhf og loddet står tett 30-40 cm mellom.

 

Får ta noen timer og legge om strøm kilden til vhf og fm radio slik at disse får tilførsel direkte fra batteriet, og se om jeg kan finne en annen plassering til vhf radioen. I en 17'er er det jo ikke allverdens plass heller, jeg får se hva jeg får til.

Link to post
Share on other sites

Usb kablene har vel forskjellig kvalitet på skjermen så det kan kansje hjelpe ja, kansje kjøpe ny kabel om det virker, skulle vere greit å finne ut om det er denne som støyer da, bevege den mot antennekabel, antenne og radio.

På handelsflåten skal alle ledninger som trekkes på en bro være skjermet, så her har vi mye å lære, helst bør det være egen jordingskurs til radioutstyr.

Link to post
Share on other sites

Ja - de bruker felles strømkilde.

Ja - FM radioen har også tildels samme problemet, riktignok ikke like mye etter at ny radio ble montert.

Ja - vhf og loddet står tett 30-40 cm mellom.

 

Får ta noen timer og legge om strøm kilden til vhf og fm radio slik at disse får tilførsel direkte fra batteriet, og se om jeg kan finne en annen plassering til vhf radioen. I en 17'er er det jo ikke allverdens plass heller, jeg får se hva jeg får til.

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, prøv DET. Men hold tilførselskablene fra hverandre :wink:

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...