Thile Startet 23.September.2005 Del på Facebook Startet 23.September.2005 Noen som har erfaringer med ekstra skjerming av ekkolodd kabel? Utrolig irriterende når 200hz fra ekkoloddet høres på VHF'n, har forsøkt å trekke antenne kabelen annen vei ned til radioen med det fungerte ikke bedre av den grunn. Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 23.September.2005 Del på Facebook Svart 23.September.2005 Vanskelig tema... Støyen fra ekkoloddet forplanter seg ikke bare gjennom giverkabelen, men også via spenningstilførselen. Det "stiveste" punktet på spenningstilførselene er batteriet; Prøv å la tilførselen til VHF-en gå direkte fra batteripolene og hold den i avstand fra øvrige ledninger. Står Lodd og VHF ved siden av hverandre? I så fall ville jeg ha prøvd å "spre dem" litt... Har du FM-radio ombord? Hvordan er støyen der? Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Thile Svart 23.September.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.September.2005 Ja - de bruker felles strømkilde. Ja - FM radioen har også tildels samme problemet, riktignok ikke like mye etter at ny radio ble montert. Ja - vhf og loddet står tett 30-40 cm mellom. Får ta noen timer og legge om strøm kilden til vhf og fm radio slik at disse får tilførsel direkte fra batteriet, og se om jeg kan finne en annen plassering til vhf radioen. I en 17'er er det jo ikke allverdens plass heller, jeg får se hva jeg får til. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 23.September.2005 Del på Facebook Svart 23.September.2005 Sjekke antennekabelen også, og at antennen ikke er i nærheten av kabelen til giveren. Sitér dette innlegget Link to post
Jaliza Svart 23.September.2005 Del på Facebook Svart 23.September.2005 Jeg har tilsvarende problem med en usb-GPS. Den lager støy til VHF. Jeg fikk tips om å pakke inn kabelen i aluminiumsfolie, for så å jorde denne. Jeg har enda ikke testet dette ut, men kommer til å gjøre et forsøk. Andre som har forsøkt dette? Jaliza Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 23.September.2005 Del på Facebook Svart 23.September.2005 Usb kablene har vel forskjellig kvalitet på skjermen så det kan kansje hjelpe ja, kansje kjøpe ny kabel om det virker, skulle vere greit å finne ut om det er denne som støyer da, bevege den mot antennekabel, antenne og radio. På handelsflåten skal alle ledninger som trekkes på en bro være skjermet, så her har vi mye å lære, helst bør det være egen jordingskurs til radioutstyr. Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 23.September.2005 Del på Facebook Svart 23.September.2005 (redigert) Ja - de bruker felles strømkilde. Ja - FM radioen har også tildels samme problemet, riktignok ikke like mye etter at ny radio ble montert. Ja - vhf og loddet står tett 30-40 cm mellom. Får ta noen timer og legge om strøm kilden til vhf og fm radio slik at disse får tilførsel direkte fra batteriet, og se om jeg kan finne en annen plassering til vhf radioen. I en 17'er er det jo ikke allverdens plass heller, jeg får se hva jeg får til. <{POST_SNAPBACK}> Ja, prøv DET. Men hold tilførselskablene fra hverandre Redigert 23.September.2005 av Marwin (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Marwin Svart 23.September.2005 Del på Facebook Svart 23.September.2005 Jeg fikk tips om å pakke inn kabelen i aluminiumsfolie, for så å jorde denne. Jeg har enda ikke testet dette ut, men kommer til å gjøre et forsøk. Andre som har forsøkt dette? Jaliza <{POST_SNAPBACK}> Bruk heller en flettet skjerm. Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.