blue moon Svart 17.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2020 Hvor kjøper du puter/padder @Balder.. ? har Rupes 12 duetto, går det fint å bruke annet enn rupes sine egene? Sitér dette innlegget 09 Sealine F37 - VP D4 260 Link to post
Mort1 Svart 17.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2020 Menzerna-produktene som Balder viser til, fungerer meget godt, spesielt menzerna 400 tar overflaten opp fra meget dårlig til ganske pen, fåes kjøpt hos Bilxtra her hos meg. Jeg kjenner ikke til biltema sin båtcleaner, men synest det er litt rart at en cleaner skal tørke på skroget? Normalt lar jeg kun voks tørke på skroget før jeg buffer av, men er ingen ekspert..... Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 17.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2020 (redigert) 13 minutes ago, blue moon said: Hvor kjøper du puter/padder @Balder.. ? har Rupes 12 duetto, går det fint å bruke annet enn rupes sine egene? Jeg og bruker Rupes padder både på bil og båt, de fungerer veldig bra og går å bruke mange ganger Husk det viktigste er at underlaget er rent før man i det heletatt begynner.. Redigert 17.Mars.2020 av -morten- (see edit history) Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
blue moon Svart 17.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2020 -morten- skrev 59 minutter siden: Jeg og bruker Rupes padder både på bil og båt, de fungerer veldig bra og går å bruke mange ganger Husk det viktigste er at underlaget er rent før man i det heletatt begynner.. Ja... Jeg gjør det samme som deg og de kan fint brukes mange ganger såfremt en ikke har ødelagt dem, men det svarte ikke på noen av spørsmålene mine Sitér dette innlegget 09 Sealine F37 - VP D4 260 Link to post
Guest Balder.. Svart 17.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2020 (redigert) Kjøpt på Alienautospa. Den "hårete" typen på maskinen til høyre på bildet er helt fantastisk på feks billykter å båtvinduer av "plast". Redigert 17.Mars.2020 av Balder.. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
lithma Svart 17.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2020 Tusen takk for alle tips. Gikk på med nytt mot idag og det gikk mye bedre :-). Sitér dette innlegget Link to post
Guest Balder.. Svart 17.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2020 lithma skrev for 3 timer siden: Tusen takk for alle tips. Gikk på med nytt mot idag og det gikk mye bedre :-). Veldig artig å kunne komme med tips å råd som andre kan dra nytte av. Paddene jeg bruker er Rupes, de har forskjellig farge, dvs fargekoder etter grovhet/hvor hardt de "sliper", veldig bra produktanbefaler de paddene ! Lykke til, du må regne med minst 2-3 lange dager med en god poleringsjobb på ett skrog på ca 20fot. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 17.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2020 lithma skrev for 4 timer siden: Tusen takk for alle tips. Gikk på med nytt mot idag og det gikk mye bedre :-). Det var fint. Men du vet at du må legge voks eller polish etter det cleaner produktet du bruker? Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 17.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2020 Jeg gjør nok ikke dette "riktig" i forhold til hvordan proffene gjør det. Men resultatet blir nå blankt, fint og varig, og det holder for min del Bruker Biltemas Båtcleaner som første steg hvis overflaten er matt, og så Båtpolish etterpå for å få opp glansen. Voksen til Biltema holder jeg meg unna, den holder kortere enn dyrere vokser, etter min erfaring. Sist var det vel Jotun Yachting Hard Wax jeg benyttet. Den holder forholdsvis grei tid synes jeg, vannet prellet av gelcoaten i månedsvis. Kjøpte Biltema Polermaskin da jeg kjøpte båten. Denne bråker en del i forhold til proffe maskiner, så plugger i ørene eller hørselvern er ikke dumt. Maskinen har nå polert opp min 44-foter noen ganger siden jeg kjøpte båten i 2011, så vil si den har holdt godt til jobben den blir satt til. Nå ser jeg at de også har fått inn en modell til et par hundrelapper mer som har digital turtallsjustering, sikkert flott, men den gamle varianten fungerer den også. Får heller oppgradere til den digitale varianten om dinosauren skulle dø for meg. 1. og 2. Cleaner og polish (samme framgangsmåte, cleaner først, polish til slutt): Spruter på litt båtcleaner på polersvampen. Trykker så denne inn i skrogsiden og kjører på. Renser/polerer et begrenset område om gangen, trenger ikke være så veldig stort. Hos meg begrenses området naturlig av lengden på rullestillaset, altså et par meter om gangen. Har med meg en dusjflaske med vann som jeg bruker til å sprute på med hvis jeg føler båtcleaneren blir for tørr når jeg polerer. Legger på såpass med båtcleaner på svampen at den ikke tørker ut, men ikke så mye at det blir tykke lag med cleaner, det blir bare unødvendig arbeid i ettertid (klart, blir det for tørt kan du legge på mer cleaner, men det er en balanse her, det må brukes nok cleaner/polish til at slipemidlene kan få gjøre jobben sin skikkelig, men ikke så mye cleaner/polish at du legger igjen et alt for tykt lag som blir vondt å få av når det tørker). Så lar jeg dette nettopp bearbeidede feltet få tørke litt mens jeg jobber videre med neste felt. Før den tynne filmen med cleaner har tørket alt for mye tørker jeg av med ei tørr fille (det går litt filler på 44 fot). Etter det tar jeg enten en ren fille som jeg så gnikker vekk eventuelle rester av cleaneren med slik at overflaten blir blank, eller så går jeg over med polerhette på maskinen. Akkurat det samme for polishen som for cleaneren, jeg pleier ta hele skroget ferdig med et produkt av gangen, så jeg ikke skulle falle i uflaksen og ta samme område flere ganger. Erfaringen min, med forholdsvis slitt gelcoat enkelte steder er at visse felt må jobbes mer med cleaneren for å få opp glansen skikkelig, mens andre knapt trenger en runde med polish. 3. Hardvoks: Til slutt går jeg så over med en svamp med voks (voksen jeg linket til over er som vann i konsistensen). Etter voksen har tørket er det bare å gni den av med (nok) ei ren fille. Når det gjelder filler kjører jeg hovedsaklig tre typer filler: 1. Filler til å dra av halvfuktig cleaner/polish, laget av gamle T-skjorter, kastes når de begynner bli så fulle i cleaner/polish at de ikke tørker skikkelig av lengre 2. Filler til å polere siste glansen etter man har brukt forrige fille til å få bort mesteparten av restene, laget av gamle T-skjorter, holder lengre enn forrige filler, men kastes også når de begynner å bli seige å jobbe med 3. Filler til å tørke av hardvoksen med, laget av gamle T-skjorter, kastes når de blir seige Dermed passer jeg på å skille disse tre typene filler fra hverandre, slik at jeg kan bruke samme fille til samme jobb gjerne på flere felt. Slik gjør jeg det. Sikkert tungvindt og ikke like bra som om man har proffmaskin og proffe remedier, men så blir det ikke til at båtpussen koster all verdens heller. Forrige gang brukte jeg to flasker båtcleaner, en flaske polish og en halv flaske med hardvoks på skroget. Det gikk også med hele tre svamper i prosessen, for ikke å snakke om hele den gamle garderoben av hullete og utvaskede T-skjorter. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Balder.. Svart 17.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2020 Hakkannen skrev 24 minutter siden: Jeg gjør nok ikke dette "riktig" i forhold til hvordan proffene gjør det. Men resultatet blir nå blankt, fint og varig, og det holder for min del Bruker Biltemas Båtcleaner som første steg hvis overflaten er matt, og så Båtpolish etterpå for å få opp glansen. Voksen til Biltema holder jeg meg unna, den holder kortere enn dyrere vokser, etter min erfaring. Sist var det vel Jotun Yachting Hard Wax jeg benyttet. Den holder forholdsvis grei tid synes jeg, vannet prellet av gelcoaten i månedsvis. Kjøpte Biltema Polermaskin da jeg kjøpte båten. Denne bråker en del i forhold til proffe maskiner, så plugger i ørene eller hørselvern er ikke dumt. Maskinen har nå polert opp min 44-foter noen ganger siden jeg kjøpte båten i 2011, så vil si den har holdt godt til jobben den blir satt til. Nå ser jeg at de også har fått inn en modell til et par hundrelapper mer som har digital turtallsjustering, sikkert flott, men den gamle varianten fungerer den også. Får heller oppgradere til den digitale varianten om dinosauren skulle dø for meg. 1. og 2. Cleaner og polish (samme framgangsmåte, cleaner først, polish til slutt): Spruter på litt båtcleaner på polersvampen. Trykker så denne inn i skrogsiden og kjører på. Renser/polerer et begrenset område om gangen, trenger ikke være så veldig stort. Hos meg begrenses området naturlig av lengden på rullestillaset, altså et par meter om gangen. Har med meg en dusjflaske med vann som jeg bruker til å sprute på med hvis jeg føler båtcleaneren blir for tørr når jeg polerer. Legger på såpass med båtcleaner på svampen at den ikke tørker ut, men ikke så mye at det blir tykke lag med cleaner, det blir bare unødvendig arbeid i ettertid (klart, blir det for tørt kan du legge på mer cleaner, men det er en balanse her, det må brukes nok cleaner/polish til at slipemidlene kan få gjøre jobben sin skikkelig, men ikke så mye cleaner/polish at du legger igjen et alt for tykt lag som blir vondt å få av når det tørker). Så lar jeg dette nettopp bearbeidede feltet få tørke litt mens jeg jobber videre med neste felt. Før den tynne filmen med cleaner har tørket alt for mye tørker jeg av med ei tørr fille (det går litt filler på 44 fot). Etter det tar jeg enten en ren fille som jeg så gnikker vekk eventuelle rester av cleaneren med slik at overflaten blir blank, eller så går jeg over med polerhette på maskinen. Akkurat det samme for polishen som for cleaneren, jeg pleier ta hele skroget ferdig med et produkt av gangen, så jeg ikke skulle falle i uflaksen og ta samme område flere ganger. Erfaringen min, med forholdsvis slitt gelcoat enkelte steder er at visse felt må jobbes mer med cleaneren for å få opp glansen skikkelig, mens andre knapt trenger en runde med polish. 3. Hardvoks: Til slutt går jeg så over med en svamp med voks (voksen jeg linket til over er som vann i konsistensen). Etter voksen har tørket er det bare å gni den av med (nok) ei ren fille. Når det gjelder filler kjører jeg hovedsaklig tre typer filler: 1. Filler til å dra av halvfuktig cleaner/polish, laget av gamle T-skjorter, kastes når de begynner bli så fulle i cleaner/polish at de ikke tørker skikkelig av lengre 2. Filler til å polere siste glansen etter man har brukt forrige fille til å få bort mesteparten av restene, laget av gamle T-skjorter, holder lengre enn forrige filler, men kastes også når de begynner å bli seige å jobbe med 3. Filler til å tørke av hardvoksen med, laget av gamle T-skjorter, kastes når de blir seige Dermed passer jeg på å skille disse tre typene filler fra hverandre, slik at jeg kan bruke samme fille til samme jobb gjerne på flere felt. Slik gjør jeg det. Sikkert tungvindt og ikke like bra som om man har proffmaskin og proffe remedier, men så blir det ikke til at båtpussen koster all verdens heller. Forrige gang brukte jeg to flasker båtcleaner, en flaske polish og en halv flaske med hardvoks på skroget. Det gikk også med hele tre svamper i prosessen, for ikke å snakke om hele den gamle garderoben av hullete og utvaskede T-skjorter. Helt enig, så lenge du er fornøyd er det det som teller Jeg har aldrig lagt på noe etter polering, båtene har holdt seg veldig godt, det er ofte slik att det anbefales både det ene å det andre....men mye av det er for att noen skal selge å tjene på alskens produkter. Gjør en god poleringsjobb å spyl om mulig over båten med ferskvann så jevnt som mulig, gjerne etter hver tur....tar 2min :) Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 17.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2020 (redigert) Vil forøvrig meddele at Sonax våtvoks er helt fantastisk på båten. Når båten er polert og klar, så har jeg ved dårlig tid bare sprutet på rent vann, tatt på våtvoksen og spylt av etter bruksanvisningen. Fungerer overalt, også på vinduene . Vann og skitt preller av etterpå. Vær forsiktig på glatte flater der man går. Jeg holdt på å skli av båten i sommer da jeg var litt for raus fremme på bauen (der man står når man skal hoppe i land). Finnes mange merker av våtvoks. Helt genial til rask voksing midt på sommeren når man ønsker å gjøre annet enn å bruke mye tid på båtpleie... Redigert 17.Mars.2020 av Grand Banks jr (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
lithma Svart 18.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2020 pipe skrev for 12 timer siden: Det var fint. Men du vet at du må legge voks eller polish etter det cleaner produktet du bruker? Ja det er jeg klar over. Tusen takk :-) Sitér dette innlegget Link to post
lithma Svart 18.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2020 Hakkannen skrev for 12 timer siden: Jeg gjør nok ikke dette "riktig" i forhold til hvordan proffene gjør det. Men resultatet blir nå blankt, fint og varig, og det holder for min del Bruker Biltemas Båtcleaner som første steg hvis overflaten er matt, og så Båtpolish etterpå for å få opp glansen. Voksen til Biltema holder jeg meg unna, den holder kortere enn dyrere vokser, etter min erfaring. Sist var det vel Jotun Yachting Hard Wax jeg benyttet. Den holder forholdsvis grei tid synes jeg, vannet prellet av gelcoaten i månedsvis. Kjøpte Biltema Polermaskin da jeg kjøpte båten. Denne bråker en del i forhold til proffe maskiner, så plugger i ørene eller hørselvern er ikke dumt. Maskinen har nå polert opp min 44-foter noen ganger siden jeg kjøpte båten i 2011, så vil si den har holdt godt til jobben den blir satt til. Nå ser jeg at de også har fått inn en modell til et par hundrelapper mer som har digital turtallsjustering, sikkert flott, men den gamle varianten fungerer den også. Får heller oppgradere til den digitale varianten om dinosauren skulle dø for meg. 1. og 2. Cleaner og polish (samme framgangsmåte, cleaner først, polish til slutt): Spruter på litt båtcleaner på polersvampen. Trykker så denne inn i skrogsiden og kjører på. Renser/polerer et begrenset område om gangen, trenger ikke være så veldig stort. Hos meg begrenses området naturlig av lengden på rullestillaset, altså et par meter om gangen. Har med meg en dusjflaske med vann som jeg bruker til å sprute på med hvis jeg føler båtcleaneren blir for tørr når jeg polerer. Legger på såpass med båtcleaner på svampen at den ikke tørker ut, men ikke så mye at det blir tykke lag med cleaner, det blir bare unødvendig arbeid i ettertid (klart, blir det for tørt kan du legge på mer cleaner, men det er en balanse her, det må brukes nok cleaner/polish til at slipemidlene kan få gjøre jobben sin skikkelig, men ikke så mye cleaner/polish at du legger igjen et alt for tykt lag som blir vondt å få av når det tørker). Så lar jeg dette nettopp bearbeidede feltet få tørke litt mens jeg jobber videre med neste felt. Før den tynne filmen med cleaner har tørket alt for mye tørker jeg av med ei tørr fille (det går litt filler på 44 fot). Etter det tar jeg enten en ren fille som jeg så gnikker vekk eventuelle rester av cleaneren med slik at overflaten blir blank, eller så går jeg over med polerhette på maskinen. Akkurat det samme for polishen som for cleaneren, jeg pleier ta hele skroget ferdig med et produkt av gangen, så jeg ikke skulle falle i uflaksen og ta samme område flere ganger. Erfaringen min, med forholdsvis slitt gelcoat enkelte steder er at visse felt må jobbes mer med cleaneren for å få opp glansen skikkelig, mens andre knapt trenger en runde med polish. 3. Hardvoks: Til slutt går jeg så over med en svamp med voks (voksen jeg linket til over er som vann i konsistensen). Etter voksen har tørket er det bare å gni den av med (nok) ei ren fille. Når det gjelder filler kjører jeg hovedsaklig tre typer filler: 1. Filler til å dra av halvfuktig cleaner/polish, laget av gamle T-skjorter, kastes når de begynner bli så fulle i cleaner/polish at de ikke tørker skikkelig av lengre 2. Filler til å polere siste glansen etter man har brukt forrige fille til å få bort mesteparten av restene, laget av gamle T-skjorter, holder lengre enn forrige filler, men kastes også når de begynner å bli seige å jobbe med 3. Filler til å tørke av hardvoksen med, laget av gamle T-skjorter, kastes når de blir seige Dermed passer jeg på å skille disse tre typene filler fra hverandre, slik at jeg kan bruke samme fille til samme jobb gjerne på flere felt. Slik gjør jeg det. Sikkert tungvindt og ikke like bra som om man har proffmaskin og proffe remedier, men så blir det ikke til at båtpussen koster all verdens heller. Forrige gang brukte jeg to flasker båtcleaner, en flaske polish og en halv flaske med hardvoks på skroget. Det gikk også med hele tre svamper i prosessen, for ikke å snakke om hele den gamle garderoben av hullete og utvaskede T-skjorter. Tusen hjertelig takk for god og utfyllende forklaring på fremgangsmåten. Denne var til god hjelp :-) Sitér dette innlegget Link to post
lithma Svart 18.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2020 Balder.. skrev for 12 timer siden: Veldig artig å kunne komme med tips å råd som andre kan dra nytte av. Paddene jeg bruker er Rupes, de har forskjellig farge, dvs fargekoder etter grovhet/hvor hardt de "sliper", veldig bra produktanbefaler de paddene ! Lykke til, du må regne med minst 2-3 lange dager med en god poleringsjobb på ett skrog på ca 20fot. Kan disse paddene også brukes på Biltema sin polermaskin? Tusen takk... ja vil tro det tar lang tid før jeg er helt ferdig...godt jeg har god tid :-) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Balder.. Svart 18.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2020 lithma skrev for 4 timer siden: Kan disse paddene også brukes på Biltema sin polermaskin? Tusen takk... ja vil tro det tar lang tid før jeg er helt ferdig...godt jeg har god tid :-) Ja de kan brukes på alle maskiner bare du har "borrelås" skive :) Jo det ser desverre ut til att vi båteiere hwr ekstra god tid etter dagens oppdateringer mtp landets situasjon....så du har nok tid til å gjøre en god jobb Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.