Biam1 Startet 17.Mars.2020 Link til dette innlegget Startet 17.Mars.2020 Hei! Skal trekke om takplatene i kabinen på en Hanto sjekte. Noen som har brukt skai fra Stoff& Stil til dette? Er jo en veldig grei meterpris på dette sammenliknet med "båt skai/skrogtrekk".. https://www.stoffogstil.no/metervarer/laerlook/skai-hvit?RaptorItemClick=True Sitér dette innlegget Link to post
Biam1 Svart 17.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2020 Evt. dette: https://www.maritim.no/skai-lys-gra-1040 Sitér dette innlegget Link to post
Nidelv247 Svart 17.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2020 Jeg brukte skai med skum fra Maritim? Mine takplater er ferdige, men har ikke hentet de enda. Fikk hjelp til å trekke de. Sitér dette innlegget Link to post
Biam1 Svart 17.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2020 Hva er fordelen/nødvendigheten av å benytte den (mye dyrere) skaien/skrogtrekk med tynn skum bak på takplater. Skjønner det på skrogsider for å dekke ujevnheter mm. Takplater er jo helt slette, så vil kanskje funke greit med skai uten skum der? Noen som vet?? Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 17.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2020 Hadde ikke hatt problemer med å bruke dette ihvertfall. Sikkert enklere å brette rundt når det ikke har skum også ? Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 17.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2020 De med skum på baksiden slipper fortere over tid. Dette pga at skummet går i oppløsning etterhvert. Taket mitt er delt i to og begge platene har gammel type skai. Nå henger trekket ned i en stor bue. Båten er fra 1987 så jeg regner med at dette er originalt. Hvor lenge dette har hengt sånn vet jeg ikke. Men pent er det ikke. Kjøpte båten i juni 2019. Sitér dette innlegget Link to post
Biam1 Svart 17.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2020 Høres faktisk ut som en god ide å benytte skai uten skum på takplater da ;) Kanskje bare strekke det godt rundt platene og IKKE lime, men la tyngdekraften gjøre sitt for et slett og fint resultat. Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 17.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2020 Torsen67 skrev 1 time siden: De med skum på baksiden slipper fortere over tid. Dette pga at skummet går i oppløsning etterhvert. Taket mitt er delt i to og begge platene har gammel type skai. Nå henger trekket ned i en stor bue. Båten er fra 1987 så jeg regner med at dette er originalt. Hvor lenge dette har hengt sånn vet jeg ikke. Men pent er det ikke. Kjøpte båten i juni 2019. Har en mistanke om at "skummet" på baksiden av ditt trekk er vanlig skumgummi, slik som i en skumgummimadrass. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 17.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2020 Jannmar skrev 24 minutter siden: Har en mistanke om at "skummet" på baksiden av ditt trekk er vanlig skumgummi, slik som i en skumgummimadrass. Ja, så lenge det ikke er av de nye ekspanderende, så er det vel bare en type skum som blir brukt på baksiden? Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 17.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2020 Det kan være at det bare er Maritim sitt som er flammehemmende. Vet ikke hvordan dette er hos Stoff&stil. Kjøpte brun skai fra Stoff&stil for å trekke om noen kjøkkenstoler for noen uker siden. Var et litt dyrere materiale, men ser ikke problemer med å bruke dette på takplater. Det jeg brukte hadde litt struktur og feil farge for takplater, og virket å være mykt og elastisk. Det er første gang jeg har gjort dette, så jeg har dårlig med sammenligninger, men i forhold til det jeg har fått på møbler vi har kjøpt, virket kvaliteten god. Tror vårt kostet ca 175 kr/m. Sitér dette innlegget Link to post
Lastlucky Svart 10.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2020 Har brukt skai fra Stoff&Stil til trekk i cockpiten tidligere men da med original skumgummi under. Resultatet ble fint men er spent på hvor mye UV/Sol det tåler. Husk at om du bruker skai uten skum så synes alle ujevnheter overraskende godt igjennom. Gjør flatene som skal trekkes helt slette og puss gjerne over før du trekker de opp. Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 10.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2020 Har sett at enkelte skaityper hos båtbutikkene er uv-resistent, dvs tåler sol mer enn vanlig. Så skulle man hatt noe som stod i solen hele tiden hadde sikkert dette vært en fordel. Men sikkert ikke så viktig for takplater.... Sitér dette innlegget Link to post
soereng Svart 2.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2021 Tar opp denne tråden igjen. Skal trekke om takplatene i båten og har sett litt på Stoff & Stil sine hjemmesider. De har en polstret utgave: https://www.stoffogstil.no/metervarer/laerlook/skai-navy-polstring/outdoor og en ikke polstret utgave: https://www.stoffogstil.no/metervarer/laerlook/skai-navy. Hun på kundeservice mente at den polstrede varianten var mer egnet da den tålte mer juling, og hun sa den var UV-behandlet. Dere som har kjøpt Skai her ifra kjøpte dere den tynne eller den tykke varianten? Brukte dere kontaktlim for å unngå heng i stoffet? Takplatene jeg skal legge på blir helt nye da de gamle hadde trukket vann. Tenkte å bruke kryssfiner. Takker for svar. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 2.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2021 Uten at jeg har noe faglig belegg for det så antar jeg at det polstrede trekket er litt mer tilgivende når det gjelder ujevnheter i underlaget. Små ujevnheter vil kanskje «forsvinne» i polstringen? Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Frehau Svart 2.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2021 Jeg har gjort det du skal i gang med på en gammel daycryuser jeg hadde. Laget nye takplater og limte skai'en med kontaktlim. Tror ikke det ville blitt pent med skai uten skum. Det er også viktig å ikke presse ujevnt eller for hardt når du limer skai'en til platene, da det er fort gjort å presse limet inn i skummet, og da vil det bli en ujevnhet. Bruk et godt lim på sprayboks for jevn påføring, f.eks 3m sitt kontaktlim. Etter herding kan endene brettes rundt kantene og stiftes. Små side paneler trenger ikke limes, holder med stifting, men i tak ville jeg limt uansett. Sitér dette innlegget www.leahnis.net Link to post
soereng Svart 2.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2021 Okei. Tenkte å smøre kontaktlim utover med pensel eller malerrull, men sprayboks hørtes enklere ut og kanskje penere resultat. Sprayet du begge flatene da eller nok med å spraye kun platen? Tror ikke skai`en fra Stoff & Stil hadde skum på undersiden men ser den veier ca 1 kg pr meter så er nok ca 2-2,5 mm tykk. Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 2.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2021 For det kontaktlimet på sprayboks jeg har brukt, har arbeidsbeskrivelsen bedt om lim på begge sider, vente en stund og så legge det på. Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 2.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2021 Brangsjen brukte våtromslim for tapet. Rull på et tykt lag lim på kryss fineren å stryk forsiktig trekket på. Vent min.5 timer å brett rundt å stift. Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
soereng Svart 2.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2021 Hvor tykke kryssfinerplater brukte du? Dette er skai med skum på baksiden? Hvor får jeg evt kjøpt dette? Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 2.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2021 6 mm kryssfiner trekket er kjøpt på Maritim for anledningen da de selger ned til 5 meters lengde. Foretrekker den med skum bakside. Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Martine29 Svart 2.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2021 Jeg brukte 4 mm finerplate her i vår og skrog kledning. Rulla lim på plata, la trekket på og bretta en 5 cm på baksiden. Stifta ikke. Brukte lim og lot det ligge i press et par dager. Og deretter 6 mm skruer med hvite pyntekopper. Sitér dette innlegget Link to post
soereng Svart 2.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2021 Takker for alle svar. Har bestilt 8 meter Skai navy blue ekstra polstret fra Stoff & Stil så får vi se hvordan det blir ? blir å bruke våtromslim tror jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.