Jump to content

Skai fra "Stoff & Stil" til takplater?

Biam1

Recommended Posts

De med skum på baksiden slipper fortere over tid. Dette pga at skummet går i oppløsning etterhvert. Taket mitt er delt i to og begge platene har gammel type skai. Nå henger trekket ned i en stor bue. Båten er fra 1987 så jeg regner med at dette er originalt. Hvor lenge dette har hengt sånn vet jeg ikke. Men pent er det ikke. Kjøpte båten i juni 2019.

Torsen67 skrev 1 time siden:

De med skum på baksiden slipper fortere over tid. Dette pga at skummet går i oppløsning etterhvert. Taket mitt er delt i to og begge platene har gammel type skai. Nå henger trekket ned i en stor bue. Båten er fra 1987 så jeg regner med at dette er originalt. Hvor lenge dette har hengt sånn vet jeg ikke. Men pent er det ikke. Kjøpte båten i juni 2019.

Har en mistanke om at "skummet" på baksiden av ditt trekk er vanlig skumgummi, slik som i en skumgummimadrass.

Det kan være at det bare er Maritim sitt som er flammehemmende. Vet ikke hvordan dette er hos Stoff&stil.

Kjøpte brun skai fra Stoff&stil for å trekke om noen kjøkkenstoler for noen uker siden. Var et litt dyrere materiale, men ser ikke problemer med å bruke dette på takplater. Det jeg brukte hadde litt struktur og feil farge for takplater, og virket å være mykt og elastisk. Det er første gang jeg har gjort dette, så jeg har dårlig med sammenligninger, men i forhold til det jeg har fått på møbler vi har kjøpt, virket kvaliteten god. Tror vårt kostet ca 175 kr/m.

• 1 måned senere...

Har brukt skai fra Stoff&Stil til trekk i cockpiten tidligere men da med original skumgummi under. Resultatet ble fint men er spent på hvor mye UV/Sol det tåler.

Husk at om du bruker skai uten skum så synes alle ujevnheter overraskende godt igjennom. Gjør flatene som skal trekkes helt slette og puss gjerne over før du trekker de opp.

• 1 år senere...

Tar opp denne tråden igjen.

Skal trekke om takplatene i båten og har sett litt på Stoff & Stil sine hjemmesider. De har en polstret utgave: https://www.stoffogstil.no/metervarer/laerlook/skai-navy-polstring/outdoor og en ikke polstret utgave: https://www.stoffogstil.no/metervarer/laerlook/skai-navy. Hun på kundeservice mente at den polstrede varianten var mer egnet da den tålte mer juling, og hun sa den var UV-behandlet.

Dere som har kjøpt Skai her ifra kjøpte dere den tynne eller den tykke varianten? Brukte dere kontaktlim for å unngå heng i stoffet? Takplatene jeg skal legge på blir helt nye da de gamle hadde trukket vann. Tenkte å bruke kryssfiner.

Takker for svar.

Jeg har gjort det du skal i gang med på en gammel daycryuser jeg hadde.  Laget nye takplater og limte skai'en med kontaktlim.  Tror ikke det ville blitt pent med skai uten skum.  Det er også viktig å ikke presse ujevnt eller for hardt når du limer skai'en til platene, da det er fort gjort å presse limet inn i skummet, og da vil det bli en ujevnhet.  Bruk et godt lim på sprayboks for jevn påføring, f.eks 3m sitt kontaktlim.  Etter herding kan endene brettes rundt kantene og stiftes.  

Små side paneler trenger ikke limes, holder med stifting, men i tak ville jeg limt uansett.

www.leahnis.net

Okei. Tenkte å smøre kontaktlim utover med pensel eller malerrull, men sprayboks hørtes enklere ut og kanskje penere resultat. Sprayet du begge flatene da eller nok med å spraye kun platen?

Tror ikke skai`en fra Stoff & Stil hadde skum på undersiden men ser den veier ca 1 kg pr meter så er nok ca 2-2,5 mm tykk.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...