Jump to content

Fjerne Bunnstoff eller ikke? - Noen forslag til optimal løsning?

boaslangen

Recommended Posts

Hei, jeg har en daycruiser fra 2008 på andre sesongen som jeg nå skal klargjøre for andre gang. Første sesong malte jeg bare over med selvpolerende, i år vurderer jeg å gjøre en noe mer grundig jobb. Etter spyling i høst ser jeg at bunnstoffet flasser av flere steder. Virker som det ikke har hatt så god heft på tidligere underlag eller at det under løsner.  Jeg ser flere lag nedover med det jeg misstenker er gamle lag med stoff samt 2 komp antipest i bunn. Spørsmålet til dere er hva jeg burde gjøre her for et best mulig resultat.

Bilde 1 viser et felt på siden av hvor jeg har prøveskrapt, kan noen si noe om de forskjellige lagene man ser? hva er hva? Bilde 2-4 er div bilder av situasjonen under båten. Basert på bildene ønsker jeg tips til hva jeg bør gjøre.  Er dette så ille så jeg må starte på nytt eller finnes det en kjapp vei til et ok holdbart resultat ?

Soda/Kalkblåsing er selvfølgelig et alternativ men det er jo også dyrt så det vil jeg gjerne unngå

Holder det å pusse vekk det som er løst og male over et strøk med selvpolerende / evt primer + selvpolerende?

Burde jeg kjemisk fjerne så mye som mulig, skrape og starte på nytt med antipest + selvpolerende?

Skrape alt?

Andre forslag?

Al hjelp og innspill mottas med stor takk:)

Prøveskrapt, hva er det jeg ser her?

Prøveskrapt i vannlinje.jpg

Nærbilde 1

Nærbilde 2.jpg

bilde fra avstand

Felt under båt.jpg

nærbilde 2

Nærbilde 1.jpg

Redigert av boaslangen (see edit history)

Hm, ja - uansett er det litt jobb:

For å begynne med antipest/primer jeg ville forsøkt å finne ut om du har primer innerst. Skrape og finne hvilken tilstand og farge den har.

alt a)- Har du primer innerst så skrap/puss ned tilstrekkelig - du trenger ikke helt inn til primer, men stopp for all del når du er nede på primer- alt få den blåst. Jeg ville ikke gått lenger inn enn der det blir jenvt/tilstrekkelig slett og at det sitter fast.

Når du har en relativt jevn flate av gammelt bunnstoff som sitter godt, så er det bare å begynne med nytt bunnstoff

Primere/epoxyprimer/antipest sitter ikke fast på gammelt bunnstoff så det er ikke noe å hente på å prøve det.

alt b) Har du ikke primer eller finner ikke noe- ta den ned til gelcoat og begynn "på nytt". Det vil slippe og skalle av...

Dvs slipe/blåse, primer i flere lag (se boks) og på med bunnstoff.

Møkkejobb...

(jeg har hardt bunnstoff, men likevel litt flassing, så jeg vurderte blåsing is/kalk. Men endte opp med Silic One løsning. Med full sliping av hele bunnen (11 m båt!) så deres Silic Seal primer som fester på bunnstoff. Dyrt og møkkejobb det også)

Du har sort/mørkt bunnstoff som øverste lag. Det grønne er kobber i bunnstoffet som har korrodert - opm det ligger i det hvite eller det sorte?

Det kan se ut som om det hvite bunnstoffet har vært av hard type? Det flasser ikke og har en veldig jevn overflate. Og det sorte bunnstoffet sitter ikke fasti det under, men flasser av i små flekker tyder på det. Eller at det er sort som sitter på hvitt, som så er malt på hvitt hardt bunnstoff. Det er ikke så lett å se om det er noe under det svarte som også slipper...

At du skulle være inne på en hvit primer virker ikke så sannsynlig.

Grundig arbeid er viktig, hvis du ikke vil ta jobben på ny neste år. Selv om det kostet så valgt jeg glassblåsing som en investering i båten, regne med det er 15 -20 år til neste gang, tviler på at det er jeg som gjør det da på denne båten... Litt finpuss ved vannlinjen gjenstår.

Før:

20200229_41.JPG.5fd152688d3a534f84418acfee535d80.JPG

20200229_42.JPG.9968d60553a2d69909c14a3f778ab8fd.JPG

Etter: 

IMG_0269.JPG.3ed3eba64089853c67cb03be39a86454.JPG

<iframe src='https://www.weatherlink.com/embeddablePage/show/de8bab017fde464084b9d7208420722e/signature' width='760' height='200' frameborder='0'></iframe>

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...