Bavaria35sport Startet 18.Mars.2020 Link til dette innlegget Startet 18.Mars.2020 (redigert) Noen som har sett dette tidligere? Alle tilkoblingene er sprukket, og endel rustdannelser. Bør alt dette byttes, eller hva er erfaringene? Redigert 18.Mars.2020 av Bavaria35sport (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 18.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2020 Såg ikke bra ut i det hele tatt. Rustspreng eller frostspreng? Dette må nok skiftes så fort som mulig. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 18.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2020 (redigert) Her er det vel lurt å skru opp i full fart og finne ut om det er frostspreng, for da er det nok lurt å finne ut om andre områder er involvert... Redigert 18.Mars.2020 av dieselfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
R.O Svart 18.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2020 Hvordan kan dette være frostspreng? Ligger båten på vannet..? Sitér dette innlegget Link to post
Bavaria35sport Svart 18.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2020 Båten står inne i varm hall, så frost spreng har jeg ikke tro på det er. Men er dette noe av det VP har kommet med nye forbedrede løsninger på? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 18.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2020 Men det må vel ikke ha skjedd nå? Har motoren vært skrudd på ? (for høyt moment?) Sitér dette innlegget Link to post
Bavaria35sport Svart 18.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2020 Nei det trenger ikke ha skjedd nå, kjøpte båten forrige høst så jeg kjenner ikke til hva som er skrudd på, men for høyt moment kan jo virke logisk ja. Det er dobbel installasjon og samme er skjedd på alle tilkoblingene. Regnet med dette kunne være et problem som flere hadde vært borti? Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 18.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2020 (redigert) Ikke si at de er laget i plast? Har selv en BMW som halve motoren er i hardplast av elendig kvalitet Redigert 18.Mars.2020 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mons Olav Svart 19.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2020 Dette er desverre plast som på Bmw'en ja. Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
Hulda Svart 19.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2020 Mons Olav skrev 16 minutter siden: Dette er desverre plast som på Bmw'en ja. Litt utvidelse av @bellen over. Mer vitenskapelig :-) Rust (Fe2O3) vil være omtrent i volum 10 ganger basematerialet. Altså vil 1 millimeter jern (Fe) bli til 10 millimeter Fe2O3. Fremdeles umulig å skrive formler på baatplassen. Men sånn er det. Rust ekspanderer nærmest uansett mottrykk. Slik sett vil rust mellom flenser gi en resultant som kan oppfattes som for høyt tiltrekkingsmoment. Og kommer rustangrepet skjevt i flensen, er muligheten for oppsprekking absolutt til stede. For så vidt ellers også. Så har man dette med sammenblanding av materialer. Til og med NORSOK 1995 (en standard) spesifiserte pakninger med grafitt, blant annet ved sjøvannsforbindelser. Hvorfor? Jo pakningene tålte sjøvann meget godt. Det man glemte å ta høyde for, er at karbon (kull, kjemisk C) ligger på toppen av alle spenningsrekker. Uansett hvilket materiale man blander grafitt med, vil grafitten bli katode, og alle andre materialer vil bli anode (ofre seg). Så det kan være bakgrunnen også i dette tilfellet. Jeg har skrevet om dette tidligere, har gått lei. Akkurat nå sitter jeg innelåst og kjeder meg. Kan ikke dra på hytta i Nord-Aurdal. Kommunen har sendt meg SMS og fortalt at jeg ikke er velkommen :-) Meldingen er: 'Du er ikke velkommen, send mer penger'. Tilbake til grafitten, bytt flenseforbindelsene før sjøsetting, de kommer til å spjære. Ikke bruk pakninger som inneholder grafitt. Problem solved. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 19.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2020 Nyttig leksjon om grafittpakninger men det er vel ikke relevant for denne tråden, for her tettes det vel med O-ringer? (Se delenummer 4 under) Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 19.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2020 R.O skrev for 12 timer siden: Hvordan kan dette være frostspreng? Ligger båten på vannet..? Min tanke var at det har vært nattefrost regelmessig i Vegårdshei traktene siste ukene... Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 19.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2020 Synes bare at jeg så mye rust. Så hva som er bakgrunnen for rust er ikke hovedgreia om det foreligger rustsprenging. Om det er frostsprenging, blir resultatet det samme, går bare fortere, over natta. Sitér dette innlegget Link to post
Bavaria35sport Svart 19.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2020 Takk for innspill, jeg får skru det fra hverandre i kveld å se om jeg blir klokere på hva som har skjedd:) Byttes må de uansett... Sitér dette innlegget Link to post
eyvind_nistad Svart 19.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2020 Samme på mine D4 fra 2004. 16 år gammel hardplast er skjørt. Forhandleren min nevnte at hvis de røyk, da ble motorrommet fort fylt med vann. Fortell hvordan det gikk med byttet - jeg har ikke kommet så langt ennå. Hadde tenkt å smøre brunox på de rustne flatene + litt grønn farge Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 19.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2020 (redigert) 5 hours ago, dieselfan said: Nyttig leksjon om grafittpakninger men det er vel ikke relevant for denne tråden, for her tettes det vel med O-ringer? (Se delenummer 4 under) Med mindre det har skjedd en smart oppgraddering slik at svaret fra Hulda faktisk er rett. Hvis man kikker litt grundig på bildet, ser det ikke ut til å være noe mer der enn bare O-ringer? Kan bruken av uoriginale pakninger/tetninger være forklaringen? Redigert 19.Mars.2020 av Arne2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
R.O Svart 19.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2020 dieselfan skrev for 6 timer siden: Nyttig leksjon om grafittpakninger men det er vel ikke relevant for denne tråden, for her tettes det vel med O-ringer? (Se delenummer 4 under) Trodde jeg hadde kontroll på "alle" svake punkter på D-serien. Eksosbend, lok på sjøvannsfilter, løpehjul mm... Jeg har en D4 300, 2009mod, noen "billige" deler som bør byttes mens båten fortsatt står på land..? Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 19.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2020 Jeg blir vettskremt (på andres vegne, har ikke VP selv) dersom det er riktig at Volvo bruker plast i så vitale deler. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Hulda Svart 19.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2020 Bare ikke skyt pianisten, jeg har en problemfri amerikaner, født ca. 1986. Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 19.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2020 Syns det er plast overalt på den D6-310-en min jeg. Skikkelig overrasket av og til, særlig når den veier 50% mer enn Yanmar 6LP-en i forrige båt ? Sitér dette innlegget Link to post
-Luna- Svart 19.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2020 Har byttet begge to i vår båt siden jeg fikk lekkasje på ene siden. Ganske lett å bytte, men du må pusse flatene rene før du monterer de nye på plass. Den nye delen er forsterket i skruefestet. Grei jobb. Sitér dette innlegget Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375 Link to post
R.O Svart 19.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2020 Bavaria35sport skrev for 22 timer siden: Noen som har sett dette tidligere? Alle tilkoblingene er sprukket, og endel rustdannelser. Bør alt dette byttes, eller hva er erfaringene? Kunne jeg spurt hvor denne delen sitter i forhold til eksosbendet..? Har VP gjemt den under denne hetta.. Sitér dette innlegget Link to post
kdtran Svart 19.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2020 Du har ikke de delen på din motor @R.O jeg har samme raisere (avgassrør) som deg på mine maskiner. Raiserne våre er rustfrie og ca 10 cm høyere enn Avgassrøret som er omhandlet i denne tråden. Våre raisere er for båter der det er kort avstand mellom.vannlinjen og eksosutløpet fra turboen. Det vanlige avgassrøret er i støpegods og har plastikk forbindelser mellom kjølevannsutløpet fra motoren og avgassrøret. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 19.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2020 Det sluttar aldri å forbausa meg kor dårlege konstruksjonar VP kan ha. Hovudgrunnen til at dei får solgt motorar er vel at dei prisar ned motorane ved sal til produsentane, men dei tek det vel att på deleprisen... Sitér dette innlegget Link to post
R.O Svart 19.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2020 kdtran skrev 48 minutter siden: Du har ikke de delen på din motor @R.O jeg har samme raisere (avgassrør) som deg på mine maskiner. Raiserne våre er rustfrie og ca 10 cm høyere enn Avgassrøret som er omhandlet i denne tråden. Våre raisere er for båter der det er kort avstand mellom.vannlinjen og eksosutløpet fra turboen. Det vanlige avgassrøret er i støpegods og har plastikk forbindelser mellom kjølevannsutløpet fra motoren og avgassrøret. Takk, godt å høre.... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.