Jump to content

Volvo Penta D4 - sprekkdannelse i eksos

Bavaria35sport

Recommended Posts

Mons Olav skrev 16 minutter siden:

Dette er desverre plast som på Bmw'en ja.

Litt utvidelse av @bellen over. Mer vitenskapelig :-)

Rust (Fe2O3) vil være omtrent i volum 10 ganger basematerialet. Altså vil 1 millimeter jern (Fe) bli til 10 millimeter Fe2O3. Fremdeles umulig å skrive formler på baatplassen. Men sånn er det. Rust ekspanderer nærmest uansett mottrykk. Slik sett vil rust mellom flenser gi en resultant som kan oppfattes som for høyt tiltrekkingsmoment. Og kommer rustangrepet skjevt i flensen, er muligheten for oppsprekking absolutt til stede. For så vidt ellers også. Så har man dette med sammenblanding av materialer. Til og med NORSOK 1995 (en standard) spesifiserte pakninger med grafitt, blant annet ved sjøvannsforbindelser. Hvorfor? Jo pakningene tålte sjøvann meget godt. Det man glemte å ta høyde for, er at karbon (kull, kjemisk C) ligger på toppen av alle spenningsrekker. Uansett hvilket materiale man blander grafitt med, vil grafitten bli katode, og alle andre materialer vil bli anode (ofre seg). Så det kan være bakgrunnen også i dette tilfellet. Jeg har skrevet om dette tidligere, har gått lei. Akkurat nå sitter jeg innelåst og kjeder meg. Kan ikke dra på hytta i Nord-Aurdal. Kommunen har sendt meg SMS og fortalt at jeg ikke er velkommen :-) Meldingen er: 'Du er ikke velkommen, send mer penger'. Tilbake til grafitten, bytt flenseforbindelsene før sjøsetting, de kommer til å spjære. Ikke bruk pakninger som inneholder grafitt. Problem solved.

5 hours ago, dieselfan said:

Nyttig leksjon om grafittpakninger men det er vel ikke relevant for denne tråden, for her tettes det vel med O-ringer?

(Se delenummer 4 under)

Med mindre det har skjedd en smart oppgraddering slik at svaret fra Hulda faktisk er rett. Hvis man kikker litt grundig på bildet, ser det ikke ut til å være noe mer der enn bare O-ringer?

Kan bruken av uoriginale pakninger/tetninger være forklaringen?

Redigert av Arne2 (see edit history)
dieselfan skrev for 6 timer siden:

Nyttig leksjon om grafittpakninger men det er vel ikke relevant for denne tråden, for her tettes det vel med O-ringer?

(Se delenummer 4 under)

698537796_D4Eksosbendstusser.JPG.cadbd82c6c2737c86c3514b5d234165f.JPG

Trodde jeg hadde kontroll på "alle" svake punkter på D-serien. Eksosbend, lok på sjøvannsfilter, løpehjul mm...  Jeg har en D4 300, 2009mod, noen "billige" deler som bør byttes mens båten fortsatt står på land..?

Du har ikke de delen på din motor @R.O  

jeg har samme raisere (avgassrør) som deg på mine maskiner. Raiserne våre er rustfrie og ca 10 cm høyere enn Avgassrøret som er omhandlet i denne tråden. Våre raisere er for båter der det er kort avstand mellom.vannlinjen og eksosutløpet fra turboen. 
Det vanlige avgassrøret er i støpegods og har plastikk forbindelser mellom kjølevannsutløpet fra motoren og avgassrøret. 

kdtran skrev 48 minutter siden:

Du har ikke de delen på din motor @R.O  

jeg har samme raisere (avgassrør) som deg på mine maskiner. Raiserne våre er rustfrie og ca 10 cm høyere enn Avgassrøret som er omhandlet i denne tråden. Våre raisere er for båter der det er kort avstand mellom.vannlinjen og eksosutløpet fra turboen. 
Det vanlige avgassrøret er i støpegods og har plastikk forbindelser mellom kjølevannsutløpet fra motoren og avgassrøret. 

Takk, godt å høre....:smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...