Jump to content

Volvo Penta D4 - sprekkdannelse i eksos

Bavaria35sport

Recommended Posts

kdtran skrev for 3 timer siden:

Du har ikke de delen på din motor @R.O  

jeg har samme raisere (avgassrør) som deg på mine maskiner. Raiserne våre er rustfrie og ca 10 cm høyere enn Avgassrøret som er omhandlet i denne tråden. Våre raisere er for båter der det er kort avstand mellom.vannlinjen og eksosutløpet fra turboen. 
Det vanlige avgassrøret er i støpegods og har plastikk forbindelser mellom kjølevannsutløpet fra motoren og avgassrøret. 

Men hvorfor er det to stk slange tilkoblinger i plast? 

kdtran skrev for 4 timer siden:

Du har ikke de delen på din motor @R.O  

jeg har samme raisere (avgassrør) som deg på mine maskiner. Raiserne våre er rustfrie og ca 10 cm høyere enn Avgassrøret som er omhandlet i denne tråden. Våre raisere er for båter der det er kort avstand mellom.vannlinjen og eksosutløpet fra turboen. 
Det vanlige avgassrøret er i støpegods og har plastikk forbindelser mellom kjølevannsutløpet fra motoren og avgassrøret. 

Denne skissen illustrerer det @kdtran  beskriver over.

Det er avstanden "?" på skissen som da er mye større på de syrefaste raiserne som kan leveres til båter hvor motorene ligger "dypt" i vannet...

716200511_Komodoeksosbendmod.jpg.45d10b871c9db113349b0180aebdf7ff.jpg

Jeg byttet motor i vår forrige Baltic.  Der gikk eksosen rett ut bak, under senga i akterkabin, uten svanehals.  Bølger bakfra kunne egentlig forplante seg innover systemet.  Hvis jeg ikke hadde gjort noe, ville "?" blitt bare 15 cm for den nye sølvklumpen min (Yanmar 290hk).  Jeg fikk et lokalt firma til å sveise opp en riser i syrefast stål, som hevet skvalpehøyden 30 cm ekstra ("Y"=ca.45cm) og solgte originalbendet.

"?" bør iallfall være minst 30cm, men helst mer hvis f.eks. eksosslangen ikke er særlig bratt.  Jeg beklager min sterke uvane med å linke til artikler av Tony Athens, men han har tildels skjønt det, da... Flere gode artikler her: https://www.sbmar.com/category/articles/exhaust-systems/  (se f.eks. "Designing a Marine Exhaust System")

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...