Jump to content

Valg av gjengetetting/låsing ved bytte av gjennomføring

-Luna-

Recommended Posts

Hei,

Har i disse tider båten på land og har valgt å bytte noen gjennomføringer. Gjennomføringene ser ut til å være i god stand, men ventilen er i dårlig forfatning. Opplever at det kommer saltutslag på flere ventiler og spørsmålet er derfor som følger. Hva er det beste middelet å benytte for god tetning mellom ventil og gjennomføring for å unngå dette?

Dette er 2" dimensjon av type messing. Ønsker ikke diskusjon om valg av plast da jeg har valgt messing grunnet styrke og plassmangel.

Tenkte å bruke Tec7 som tetning eller er Sikaflex bedre her?

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Du kan bruke nesten hva som helst, så lenge stoffet ikke herder med syre. Se bildet under:

20200215_145126.jpg.36c804c25f5ddc8f3ad46b624926c1f7.jpg

Småventilene som monteres blir tettet med hamp og smørefett. Potte tett. De større ventilene i bakgrunnen ønsker jeg skal sitte fast. De er tettet med hamp og Permatex og noen med Loctite 577. Også potte tette. De store ventilene har sittet i mer enn 10 år.

Det er ikke mye som skal til. Bare det blir gjort riktig. Jeg har jobbet som rørlegger offshore. Der ble gjengetape bannlyst som gjengetetting hos BP og Statoil. Men det ble tett det også.

8 hours ago, Too Much said:

Her er det Hamp og pasta, Loctite 55 (tanntråd) eller annen dedikert gjengetetting som gjelder. Hadde holdt meg langt unna Tec7 og Sika.

Formulerte med dårlig der. Tenkte på liming mot skroget.

Takk for tips! Satser på Locktite tråd eller med hamp.

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Da er nye ventiler på plass. Tok som forventet antatt tid x Pi

Benyttet tråd og Loctite. Fikk lånt meg verktøy siden tilkomsten var forferdelig dårlig. Måtte tilpasse lengden av gjennomføringen og tilpasse ventilen for å klare å skru den på.

Tilstand på godset til den gamle gjennomføringen var som "ny" til tross av 15 år på sjøen. Betryggende å ha ventiler som nå er tette. Takk for veiledning!

20200322_132649.jpg

20200323_123255.jpg

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...