Jump to content

Autopilot: Kan pumpa stå høyere enn rattpumpa?

Komodo

Recommended Posts

Holder på å montere autopilot. Hydraulikkpumpa er montert, men ble plutselig litt usikker på om den må stå lavere enn rattpumpa. Noen som har kunnskap om dette? Kan egentlig ikke tro at det er noe problem så lenge man får blåst ut all luft. Vil ikke ta jobben med å flytte pumpa hvis det ikke er nødvendig...

20200320_134435.jpg.fe15ed9cd315a79524293318258651e7.jpg

He he, nei, kanskje ikke :giggle:  Problemet er å få av braketten som er limt fast. Har skjært så mye jeg kommer til med Fein, slått inn kiler, og ennå er den ikke til å rikke :sweat:

20200320_203124.jpg.fefcf40ab905307da35242aa7f1bea1b.jpg

Kommer med en mer utfyllende oppdatering i Dracotråden når ting begynner å falle på plass. 

Takk for alle svar og råd ? Braketten er nå av og limt på et annet sted og lavere enn rattpumpa. Følger også rådet fra @Pettersenmotor om å montere den horisontalt. 

mons skrev for 2 timer siden:

Luftepluggen på rattpumpa tas ut og du setter på slange med samme gjengene. T-stykke til lekkslangen på servopumpen og videre opp til en påfylling eller reservoar.

Selvfølgelig mulig, men det vil jo ikke se ut i måneskinn. Rattpumpa står tross alt på styrekonsollen på ei jolle :smiley:

S/Y Vega skrev for 4 timer siden:

Får du noe tynn ståltråd bakom, så er det vel mulig å sage løs platen? 

Prøvde det også, men det gikk ikke. Husk på at dette er inne i en styrekonsoll og høyt oppe. Umulig å jobbe med to armer samtidig. Gjorde et forsøk med en kordell fra en silkewire. 

Pettersenmotor skrev for 3 timer siden:

Hvis pumpen monteres høyere enn dette vil det lekke fra påfyllingstroppen til pumpen er tom. 

Er du helt sikker på det? Hvordan kan olja renne ut så lenge det er en lukket hydraulisk krets? Kjenner at jeg må tenke meg litt om her nå. Men hva sier du @NilsPils, du som er gammel vannkraftingeniør? 

Kan ikke huske å ha sett rattpumpe uten luftehull i pluggen på toppen. Da må den pluggen være høyeste pungt på systemet akkurat som i et anlegg med to rattpumper der den nederste skal ha tett plugg ( om ikke vil olja renne ut av det hullet til det er tomt på oversiden)og den oppe på flybridge skal ha luftting som da er åpen. Dette er da ikke et tett system med overtrykk.

Det var klokt å flytte autopilot pumpa litt nedenfor rattpumpe.

Redigert av Knude (see edit history)

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Komodo skrev 11 minutter siden:

Men hva sier du @NilsPils, du som er gammel vannkraftingeniør? 

Jeg sier at det bør gå bra så lenge du har en lukket krets. Sånne tilfelle har vi masser av i hydraulikkoppleggene i kraftstasjonene. Vi blåser ut luft med oljestrømmen der det ikke er luftenipler. Sånn sett er olje gunstigere enn vann. Luft i oljehydraulikkretsen til en vannturbin kan få helt katastrofale følger da timing av lukketider er bestemt av blenderåpninger i styresystemet. Dersom det går luft gjennom blenden som kontrollerer en styresylinder kan for eksempel en ventil eller turbin brålukke og forårsake trykkstøt og brudd i tilløpsrøret. Sånt HAR hendt . . .

Jeg har samme problemstillingen i varmtvannssløyfa fra motoren der vannet passerer to varmevekslere som begge ligger som høyeste punkt i kretsen og høyere enn ekspansjonstanken. Alle sier at det ikke kan gå bra, men det går utmerket. Jeg lufter en sjelden gang av og til ved å spyle gjennom med trykkvann og blåse ut all mulig luft (har egne kraner for det).

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Knude skrev for 5 timer siden:

... Da må den pluggen være høyeste pungt på systemet akkurat som i et anlegg med to rattpumper der den nederste skal ha tett plugg ( om ikke vil olja renne ut av det hullet til det er tomt på oversiden)og den oppe på flybridge skal ha luftting som da er åpen. Dette er da ikke et tett system med overtrykk.

Jeg har vært borte i installasjoner med én styreposisjon der det av og til lakk olje opp av luftepluggen på rattpumpa. Skjedde på varme dager og var sannsynligvis et resultat av litt luft i systemet, litt høyt oljenivå eller bare omgivelsestemperaturen. Flere Volvo Penta verksteder jeg var i kontakt med hadde selv erfart dette. De brukte å anbefale å bytte luftepluggen med tett plugg ("flybridgeplugg"). Denne løsningen fungerte godt i de tilfellene jeg var borti.

Er vel skummelt å lukke systemet 100% uten at det er installert akkumulator og sikkerhetsventil i systemet. Når det blir varmt i været og væsken i systemet utvider seg, så kan man risikere at noe sprenges i filler og olja renner ut. Fri for styring. Det lille luftehullet i påfyllingspluggen som skal være øverste punkt i systemet hindrer et slik overtrykk.

navid skrev 1 minutt siden:

Når det blir varmt i været og væsken i systemet utvider seg, så kan man risikere at noe sprenges i filler og olja renner ut. Fri for styring. Det lille luftehullet i påfyllingspluggen som skal være øverste punkt i systemet hindrer et slik overtrykk.

Helt enig i resonementet, navid. Men, jeg vet om flere som har løst et problem på denne måten etter å ha fått løsningen foreslått av et VP verksted. Skulle vel tro at systemet ikke er tettere enn at et overtrykk slipper ut uten å ødelegge noe. Men, nå sporer vi (jeg) av tråden til @Komodo litt :saint:

Tror dette også kunne vært løst med reservoar med utlufting, høyere enn autopilot pumpa, koblet på den reykkløse slangen mellom rattpumpe og autopilot pumpe. Da med tett påfyllingsplugg på rattpumpe. Monterte en sånn oljebeholder til sleipner pakkboks, over rattpumpa da jeg byttet slanger og monterte autopilot i gamlebåten. En drøm å lufte etterpå, bare å holde nivået i beholderen.

Bonus skrev for 1 time siden:

Men, nå sporer vi (jeg) av tråden til @Komodo litt :saint:

Ingen fare Bonus. Braketten for pumpa ble flyttet ned i går kveld, så diskusjonen videre er kun av akademisk interesse :smiley:   

Jeg har forøvrig hatt problem med at det kommer olje ut av luftingen på toppen fra før ved varme dager akkurat som du beskriver. Årsaken er nok ikke at olja utvider seg i varmen, men at det ligger en luftblære i styresylinderen som jeg ikke har klart å lufte ut. Hvis man setter på en tett "flybridgeplugg" på rattpumpa tror jeg ikke det kan være skadelig så lenge det er luft i systemet. Luftblæra vil være kompressibel, og det blir ikke særlig høyt trykk av at den blir varm. Væske som utvider seg derimot vil skape en enormt høyt trykk. Det mest sannsynlige er da at flybridgepluggen sprekker. Det er en tynnvegget plastplugg, og er nok det svakeste leddet i systemet. Men har man ikke luft i systemet tror jeg heller ikke man kan få problemer med at det kommer ut olje på varme dager. Til det er volumutvidelsen for liten. 

Gullfisk skrev 58 minutter siden:

Tror dette også kunne vært løst med reservoar med utlufting, høyere enn autopilot pumpa, koblet på den reykkløse slangen mellom rattpumpe og autopilot pumpe. 

Tenker du et T-stykke på den transparente slangen som går mellom autopilotpumpa og rattpumpa?

NilsPils skrev for 8 timer siden:

Jeg har samme problemstillingen i varmtvannssløyfa fra motoren der vannet passerer to varmevekslere som begge ligger som høyeste punkt i kretsen og høyere enn ekspansjonstanken. Alle sier at det ikke kan gå bra, men det går utmerket. Jeg lufter en sjelden gang av og til ved å spyle gjennom med trykkvann og blåse ut all mulig luft (har egne kraner for det).

Her er du antagelig inne på det samme prinsippet som jeg tenker på. Tror nesten jeg må lage en liten tegning for å formidle hva jeg mener. Jeg tenker at en loop opp over luftenippelen ikke er noe problem så lenge det ikke er luft i den kretsen. 

Komodo skrev for 4 timer siden:

Tenker du et T-stykke på den transparente slangen som går mellom autopilotpumpa og rattpumpa?

Ja, jeg tenker det ville gjøre samme nytte som lufte plugg, om ikke det er noe jeg har missforstått. Min gikk som sagt fra påfylling/lufte plugg, men reservoar slangen er vel bare for å sørge for tilførsel til lavere pumper. Har man en beholder på denne, blir vel den det samme som øvre pumpe med lufting. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...