JohanKJ Startet 20.Mars.2020 Del på Facebook Startet 20.Mars.2020 Driver å bytter sinkanoder på min "nye" gamle båt. Håper det er noen der ute som kanskje har noen tips. Har fått ut en og byttet (den i toppen). Jeg pusset litt gammelt sink vekk med en børste, tørket av gjengene, satt på ny, og satt på plass. - Men - Skal de ikke være en pakning der? Jeg så ingen, og nå lekker den litt... Men har ikke skrudd til med makt, bare sånn passe. Har ikke smurt med noe. De to andre anodene sitter bom fast. Jeg får finne et større verktøy. Noen tips for å løsne den litt? WD40? Sitér dette innlegget Link to post
Hafrsfjord Svart 20.Mars.2020 Del på Facebook Svart 20.Mars.2020 (redigert) Jo, det skal være kobberpakning....og den sitter vel igjen på blokka di (første bildet )? Skifte til ny, eller gløde den gamle så blir det sikkert tett. Redigert 20.Mars.2020 av Hafrsfjord (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 20.Mars.2020 Del på Facebook Svart 20.Mars.2020 Ja.. Og pakningen ser ut til å være der. Ta av kobberringen fra toppen og glød den rødglødende og kjøl den brått i kaldt vann. Da er den myk igjen og kan brukes på nytt. Sitér dette innlegget Link to post
JohanKJ Svart 20.Mars.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mars.2020 9 minutes ago, Hafrsfjord said: Jo, det skal være kobberpakning....og den sitter vel igjen på blokka di (første bildet )? Skifte til ny, eller gløde den gamle så blir det sikkert tett. 7 minutes ago, bellen said: Ja.. Og pakningen ser ut til å være der. Ta av kobberringen fra toppen og glød den rødglødende og kjøl den brått i kaldt vann. Da er den myk igjen og kan brukes på nytt. Skulle til å spørre hva gløding var, men fikk svar ja :) Men hva skal jeg gjøre for å gløde? Klarer jeg det over en propanbluss? Eller må det kraftigere saker til? Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 20.Mars.2020 Del på Facebook Svart 20.Mars.2020 Propanbluss fungerer helt fint. Sitér dette innlegget Link to post
JohanKJ Svart 20.Mars.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mars.2020 Alright Skal forsøke Takk for alle svar. Gjorde litt research på youtube: Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 20.Mars.2020 Del på Facebook Svart 20.Mars.2020 Nye skiver koster ikke all verden, fåes i båtutstyrs- og bilrekvisitaforetninger for eksempel. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
LM 605 Svart 20.Mars.2020 Del på Facebook Svart 20.Mars.2020 Hadde en 3GM for mange år siden, og husker jeg sleit fælt med den ene anoden. Den satt under eksosmanifolden i blokka så det var vanskelig å komme til med verktøy. Enden på visa ble at jeg demonterte hele eksosmanifolden, og kom da til med ei kjempe svær rørtang. Da løsnet den. Sitér dette innlegget Link to post
JohanKJ Svart 22.Mars.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mars.2020 Prøvde med en ny ring standard M24, men det lurer seg fortsatt ut en dråpe eller to? Ser de ikke er 100% like. Den gamle er 2,8mm bred mot den nye på 3,0mm, og 2mm tykk mot 1,2mm. Sitér dette innlegget Link to post
JohanKJ Svart 22.Mars.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mars.2020 Er det ok å ha på maringrease på pakningen? Sitér dette innlegget Link to post
JohanKJ Svart 22.Mars.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mars.2020 Da har jeg glødet pakningen, og prøver igjen Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 22.Mars.2020 Del på Facebook Svart 22.Mars.2020 Pass på at det ikke ligger noe skitt eller er noe tæring i tetteflaten i toppen eller på pluggen. Sitér dette innlegget Link to post
JohanKJ Svart 22.Mars.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mars.2020 Lekker fortsatt. Forslag til hva jeg kan prøve? Sitér dette innlegget Link to post
JohanKJ Svart 22.Mars.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mars.2020 2 minutes ago, bellen said: Pass på at det ikke ligger noe skitt eller er noe tæring i tetteflaten i toppen eller på pluggen. Godset og mutteren har litt «rester», tror det kan være litt kobber. Forsøkte før jeg monterte sist å pusse veldig lett med 1200-våtpapir. Kanskje jeg skal pusse litt til? Vil liksom ikke ødelegge anleggsflatene.. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 22.Mars.2020 Del på Facebook Svart 22.Mars.2020 Jeg bruker bare å skrape over med en kniv.. Fungerer helt fint hver gang. Sitér dette innlegget Link to post
JohanKJ Svart 22.Mars.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mars.2020 11 minutes ago, bellen said: Jeg bruker bare å skrape over med en kniv.. Fungerer helt fint hver gang. Ah ok, skal prøve det. Mistenker det er litt grums på anleggsflatene som er problemet. Sitér dette innlegget Link to post
JohanKJ Svart 23.Mars.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mars.2020 Alright! Da fikk jeg det tett. Jeg brukte da en kniv til å skrape Forsiktig vekk rester fra bolt og på motor. Jeg pusset også pakningen ned. I tillegg skrudde jeg til og løsnet såvidt opp tre-fire ganger, for å «gnu» pakningen godt inn i godset. Jeg tror det som virket var å få anleggsflatene rene og jevne, og å få gnidd pakningen godt inntil ved å stramme og løsne. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.