Jump to content

Motoranoder til besvær- Pakning eller ikke? - Yanmar 3GM

JohanKJ

Recommended Posts

Driver å bytter sinkanoder på min "nye" gamle båt. Håper det er noen der ute som kanskje har noen tips.

Har fått ut en og byttet (den i toppen). Jeg pusset litt gammelt sink vekk med en børste, tørket av gjengene, satt på ny, og satt på plass.

- Men -

• Skal de ikke være en pakning der? Jeg så ingen, og nå lekker den litt... Men har ikke skrudd til med makt, bare sånn passe. Har ikke smurt med noe.
  • De to andre anodene sitter bom fast. Jeg får finne et større verktøy. Noen tips for å løsne den litt? WD40?

IMG_4387.JPG

IMG_4383.JPG

9 minutes ago, Hafrsfjord said:

Jo, det skal være kobberpakning....og den sitter vel igjen  på blokka di (første bildet )? Skifte til ny, eller gløde den gamle så blir det sikkert tett.

7 minutes ago, bellen said:

Ja.. Og pakningen ser ut til å være der. Ta av kobberringen fra toppen og glød den rødglødende og kjøl den brått i kaldt vann. Da er den myk igjen og kan brukes på nytt. 

Skulle til å spørre hva gløding var, men fikk svar ja :)

Men hva skal jeg gjøre for å gløde? Klarer jeg det over en propanbluss? Eller må det kraftigere saker til?

2 minutes ago, bellen said:

Pass på at det ikke ligger noe skitt eller er noe tæring i tetteflaten i toppen eller på pluggen. 

Godset og mutteren har litt «rester», tror det kan være litt kobber. Forsøkte før jeg monterte sist å pusse veldig lett med 1200-våtpapir. Kanskje jeg skal pusse litt til? Vil liksom ikke ødelegge anleggsflatene..

Alright! Da fikk jeg det tett.

Jeg brukte da en kniv til å skrape Forsiktig vekk rester fra bolt og på motor. Jeg pusset også pakningen ned. I tillegg skrudde jeg til og løsnet såvidt opp tre-fire ganger, for å «gnu» pakningen godt inn i godset.

Jeg tror det som virket var å få anleggsflatene rene og jevne, og å få gnidd pakningen godt inntil ved å stramme og løsne.

B016E5EE-71D0-4205-A7C6-BB2148D63810.jpeg

81A95649-6E01-4EBE-A1F4-9408C6231F4C.jpeg

E4BEFAB3-EEA9-4771-8E56-3BB654E957D2.jpeg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...