Jump to content

Motoranoder til besvær- Pakning eller ikke? - Yanmar 3GM

JohanKJ

Recommended Posts

Driver å bytter sinkanoder på min "nye" gamle båt. Håper det er noen der ute som kanskje har noen tips.

Har fått ut en og byttet (den i toppen). Jeg pusset litt gammelt sink vekk med en børste, tørket av gjengene, satt på ny, og satt på plass.

- Men -

• Skal de ikke være en pakning der? Jeg så ingen, og nå lekker den litt... Men har ikke skrudd til med makt, bare sånn passe. Har ikke smurt med noe.
  • De to andre anodene sitter bom fast. Jeg får finne et større verktøy. Noen tips for å løsne den litt? WD40?

IMG_4387.JPG

IMG_4383.JPG

Hafrsfjord skrev On 20.3.2020 at 18.36:

Jo, det skal være kobberpakning....og den sitter vel igjen  på blokka di (første bildet )? Skifte til ny, eller gløde den gamle så blir det sikkert tett.

Vis hele sitatet  

bellen skrev On 20.3.2020 at 18.39:

Ja.. Og pakningen ser ut til å være der. Ta av kobberringen fra toppen og glød den rødglødende og kjøl den brått i kaldt vann. Da er den myk igjen og kan brukes på nytt. 

Vis hele sitatet  

Skulle til å spørre hva gløding var, men fikk svar ja :)

Men hva skal jeg gjøre for å gløde? Klarer jeg det over en propanbluss? Eller må det kraftigere saker til?

bellen skrev On 22.3.2020 at 14.20:

Pass på at det ikke ligger noe skitt eller er noe tæring i tetteflaten i toppen eller på pluggen. 

Vis hele sitatet  

Godset og mutteren har litt «rester», tror det kan være litt kobber. Forsøkte før jeg monterte sist å pusse veldig lett med 1200-våtpapir. Kanskje jeg skal pusse litt til? Vil liksom ikke ødelegge anleggsflatene..

Alright! Da fikk jeg det tett.

Jeg brukte da en kniv til å skrape Forsiktig vekk rester fra bolt og på motor. Jeg pusset også pakningen ned. I tillegg skrudde jeg til og løsnet såvidt opp tre-fire ganger, for å «gnu» pakningen godt inn i godset.

Jeg tror det som virket var å få anleggsflatene rene og jevne, og å få gnidd pakningen godt inntil ved å stramme og løsne.

B016E5EE-71D0-4205-A7C6-BB2148D63810.jpeg

81A95649-6E01-4EBE-A1F4-9408C6231F4C.jpeg

E4BEFAB3-EEA9-4771-8E56-3BB654E957D2.jpeg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...