Jump to content

Seiling i Hardangerfjorden

Pinne

Recommended Posts

Tenkte meg en tur innover Hardangerfjorden, men trenger noen gode tips om ankringsplasser.

Helst ved kai, fordi det er greiere når jeg skal seile alene :sailing: . Ikke så lett å få inn en trosse til land samtidig som ankeret er ute bak, sover heller ikke godt med båten på svai inne i en forblåst fjord med fallvinder :eek:

Været er rimelig urolig for tiden så det blir nok en heftig forblåst tur. :diving:

Kan bekrefte at det er en flott havn i Uskedalen.

Det er også en liten havn som er godt beskyttet rett utenfor Rosendal. Blir lite forstyrret av båttrafikken der.

Tar du avstikkeren innover mot Mauranger er det fin havn i Sundal. Der kan du ta turen opp til Briksdalsbreen som er en sidearm av Folgefonna.

Jondal har og en liten havn, den er ikke så godt beskyttet.

I tillegg til Norheimsund har Øystese er godt beskyttet havn.

Kanskje du også vil ta turen til Ulvik som er en nydelig plass i Hardanger, der er også havn sentralt.

God tur. :sailing:

Hei Skaftetryne. 

Eg er nesten sikker på at Briksdalsbreen ligg i Nordfjord :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, dette må vi ha helt klar for oss. Briksdalsbreen ligger i Briksdalen innerst i Oldedalen i Stryn kommune, som igjen ligger innerst i Nordfjord (tidligere Nordre Bergenhus amt). Nordfjord er en del av Sogn og Fjordane. Sørlige delen av fylket rundt Sognefjorden er det som heter Sogn. Videre nordover i fylket kommer en til Sunnfjord og til slutt Nordfjord. Disse to fjordene ligger under navnet Fjordane. Husk på det dere som kaller alt for Sogninger. :smash:

Beklager avsporingen. Kunne ikke dy meg. :seeya:

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Kan bekrefte at det er en flott havn i Uskedalen.

Det er også en liten havn som er godt beskyttet rett utenfor Rosendal. Blir lite forstyrret av båttrafikken der.

Tar du avstikkeren innover mot Mauranger er det fin havn i Sundal. Der kan du ta turen opp til Briksdalsbreen som er en sidearm av Folgefonna.

Jondal har og en liten havn, den er ikke så godt beskyttet.

I tillegg til Norheimsund har Øystese er godt beskyttet havn.

Kanskje du også vil ta turen til Ulvik som er en nydelig plass i Hardanger, der er også havn sentralt.

God tur.  :sailing:

<{POST_SNAPBACK}>

Uskedalen var desidert den trivelligste havnen vi besøkte på vår 3 ukers sommerseiling. Kom oss nesten ikke videre, trivelig betjening, flott anlegg, vann og strøm, fine lekeområder for barna, strand mm. 3-4 døgn lå vi der. Og vi kommer tilbake :flag: ved første anledning. :smiley:

Ulvik kan jeg vel si at vi kjenner godt til, som landkrabbe og hytteeier der. Men nå vil jeg OGSÅ oppleve fjordene og bygdene fra sjøen, slik alle de seilende utlendingene :cool: jeg treffer på kaien i Ulvik.

(Tips for villfarende båtreisende som kommer til Ulvik : Diesel får du IKKE på kaien, slik som det står flere steder, men må evt. bæres 300m.) Ellers er det et svært så rolig sted...... :sleep:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...