Jump to content

Tungstartet Volvo penta md11c - hvor begynner man?

Hildrandedu

Recommended Posts

Har lest mye bra om tungstartede VV md11c på forumet, men syntes det ofte ender med store reparasjoner som fordrer at man er rimelig god på motormekking. Min motor har etter en langtur sist sommer, fra Sandefjord til hjemmehavn Tromsø, blitt mer og mer tungstartet. Har nå renset tanken, skiftet filtre og slanger slik at dieseltilgangen skulle kunne elimineres, MEN- den er likevtungstartet som før. Når den først starter, etter ca 30 sek. med jobbing, går den fint syntes jeg. Lite røyk fra eksos foruten i startøyeblikket. 
Har lest at mange mener det er lurt å demontere dysene, og levere disse inn til sjekk. Hva tror dere motorkyndige er riktig neste trekk og som er mulig å foreta av relativt ukyndige mekker? Finnes der gode anvisninger for å demontere dysene? Er det andre enkle grep for å berge den gamle gode slitern? 

Får den nok turtall? Jeg hadde et helv#$% med en perkins som jeg ikke hadde vært igang på 30 år. kinna og kinna, og diesel kom frem til dysene, røyk ut av eksosen, men nada. Ny starter så fyrte den med en eneste gang. 

Hadde en runde også på traktoren senest igår der den akkurat ikke sviver fort nok til å fyre. 

Etter endel kinning på bånn gass så ryker det godt når den får turtallet og endelig starter. (på traktoren var det en dårlig batteriklemme)

Er det kompresjon som er problemet kan du teste med litt olje i innsuget.

Er den tungstartet også med varm motor? 

Har du prøvd å løsne på dieseltilførselsrøret til en dyse for å se om det kommer rikelig med diesel frem umiddelbart?

Såvidt jeg husker fra min (tidligere) MD11C måtte jeg holde denne kaldstartknappen inne (med en pinne eller en hjelper) inntil motoren startet. Gasshendel på 1/3 - ikke fullt, og husk at lufteventilen bør lukkes med litt fart for å sikre lukking. Sørg også for at batteri og kontakter er perfekte. 

Husk å gi tilbakemelding når du får til starten greit!

Takk for gode tips. Er justering av ventilklaring noe for en amatør eller er dette proffjobb. Regner med at dysene bør være grei å demontere? 
skal teste med gasspådraget sammen med kaldstarten å se om det hjelper. 
Å, ja, -den er like tungstartet på varm motor. Har ikke testet om der er diesel inn på dysene. Hvordan gjør man det rent praktisk? 

Såvidt jeg husker fra min (tidligere) MD11C måtte jeg holde denne kaldstartknappen inne (med en pinne eller en hjelper) inntil motoren startet. Gasshendel på 1/3 - ikke fullt, og husk at lufteventilen bør lukkes med litt fart for å sikre lukking. Sørg også for at batteri og kontakter er perfekte. Hvis motoren starter innimellom, selv om det går tregt vil du høre det tydelig om den går på en sylinder. Da dunker det kraftig. Ventilklaringen er enkel å sjekke. Åpne lokket og før inn et bladlære. På min var det en grop i ventilstangen, men istedenfor å slipe denne plan lot jeg klaringen være null og estimerte at ganglengde ble omtrent riktig. Lykke til! 

Husk å gi tilbakemelding når du får til starten greit!

Pedaltom skrev 4 minutter siden:

Såvidt jeg husker fra min (tidligere) MD11C måtte jeg holde denne kaldstartknappen inne (med en pinne eller en hjelper) inntil motoren startet. Gasshendel på 1/3 - ikke fullt, og husk at lufteventilen bør lukkes med litt fart for å sikre lukking. Sørg også for at batteri og kontakter er Ventilklaringen er enkel å sjekke. Åpne lokket og før inn et bladlære. 

Fullt så enkelt er det ikke men det var kanskje kortversjonen du kom med der? 

Du prøver først å løsne dem og bende forsiktig med en skrutrekker. 

Går ikke det så kan du sette på en kontramutter på pinneskruene slik at du kan skru dem ut. Så får du tak i gjengestang med samme dim og gjenger og skrur nedi hullet men først må du ha entret en mutter på stanga som da kommer under festeøret til dyseholderen. Da kan du presse dyseholderen opp av topplokket ved å skru mutteren utover. Antagelig lurt å gjøre det likt på begge ørene på hver dyseholder for å unngå å knekke festeøret. 

Edit: Har tatt utgangspunkt i MD11D, mulig at festene er annerledes på MD 11C. 

Redigert av Lazyjack (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...