Jump to content

Småbarnsfamilie - fortsette med motorbåt livet, eller smake på seilbåt?

Goddis77

Recommended Posts

Vi har i dag en Norline 29 foters båt til rundt 300K som vi benytter. Er forsåvidt fornøyd med denne her, men i disse rolige tidene vandrer ofte tankene litt bort på andre potensielle muligheter.

- Trives vi best på tur til et sted, eller er målet det beste?

- Er det økonomisk gunstig over tid å ha motorbåten videre, eller vil seilbåt trumfe dette?

- De stedene vi besøker vanligvis, vil vi miste disse destinasjonene med seilbåt, eller ikke?

- Hvilken båttype passer best for familie med små barn? 8 måneder og snart 3 år

Første båten jeg hadde var den mest sytaløse tiden jeg har hatt som båtmann. Nidelv 24 snekke som vi var ute med nesten hver eneste dag det var ok vær. Bruker båten vi har nå også, men ikke på samme måten.

Tankespillet går på å ha båt i samme prisklassen som vi har nå. Altså rundt 300K.

Dette er bare tanke spill fra meg, og ikke sikkert vi gjør noe akkurat nå. Men uten å tenke og spørre, så kommer en ingen vei  ;)

Har aldri hatt seilbåt før, men har vært med noen ganger med andre.

Diskusjonen har vært oppe flere ganger tidligere, men jeg fant ingen tråd å fortsette med, så tenkte jeg kunne lage denne her.

Hvis du vil seile (som burde være hovedformålet med å bytte til seilbåt, og som du vel er inne på med "Trives vi best på tur til et sted, eller er målet det beste?"), så må du lære å seile. Det kan være vanskelig å få til samtidig som man har småbarn ombord hvis dere bare er to voksne. Hvis du derimot har litt tid ekstra og litt pågangsmot, så lærer du det relativt kjapt av å lese/se på youtube/sammen med venner/seilkurs etc. 

Folk har forøvrig hatt med barn i alle slags båter. Hvilken som passer dere best kommer an på hvilke preferanser dere har til plass, vedlikehold, lettseilhet osv. Ingen fasit, men det kommer sikkert mange gode forslag her etterhvert, og til 300K er det mange muligheter.

Uten i det hele tatt å utgi meg for ekspert, har jeg gjort meg opp disse tankene etter å ha hatt seilbåt noen få år.

Opplagte fordeler: Man har få problemer grunnet hekksjø fra andre, merkes knapt. Trygg i de fleste situasjoner, ballasten er formidabel og gir en rolig gange. Du er i mindre grad avhengig av langtidsvarsel som motorbåt i samme størrelse, seilbåt takler mer sjø. Har reservefremdrift om problem oppstår. Du kan i teorien reise hvor langt som helst uten divstoffutgifter. Du har gjerne ikke kostbare motorinstallasjoner som kan kreve veldig kostbart underhold, seilgarderobe kan også være dyrt, men selv gamle seil bringer deg fremover, bare litt saktere.

Bakdeler: Dypgangen gir enkelte begrensninger i uthavn. Opptak og opplag litt mer krevende grunnet kjøl og tyngde. Masten må kanskje av om høsten og på om våren. Man sitter gjerne i "kjelleren" hvis man ikke har god cockpit med kallesje. Du er ikke førstemann til Koster.

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Har lest gjennom litt tråder med madammen nå, og så en bekymring hos henne.

Hun er bekymret for hvordan sikkerheten til småbarna vil være i en seilbåt.

I båten vi har nå er det mulig å lukke døren til kabinen og sette ungene ned i ikea seter i sofaen.

Hva kan folket si av tips eller beroligende elementer for småbarn i en seilbåt?

Å kjøpe seg seilbåt er som å kjøpe seg briller. Man ser umiddelbart litt mer intelligent ut... :-)

Det er ikke noe problem å sikre barn i en seilbåt heller, man må bare finne ut hva som potensielt er farlig. Selv mener jeg det totalt sett er tryggere ombord i en seilbåt sammenlignet med en hurtiggående motorbåt i hvertfall. 

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Goddis77 skrev 21 minutter siden:

Et rekkenett gjør jo seilbåten om til rene lekeplassen for viltre unger. Det er mye mer uteareal på en seilbåt enn en tilsvarende motorbåt. Søk på "Sailing kids" på Youtube og servèr kona noe rødt i sofaen. Mange flotte turer der ute som dere kan drømme videre om og gjøre til egne opplevelser! 

Det er etterhvert ganske mange konvertitter her inne som har gått fra motor til seil. Og jeg kan ikke huske å ha sett en eneste angretråd til nå.

Bare å kjøre på!

rekkenett.jpg.018451fade187e52b37eb961f1b1989f.jpg

Vi gikk fra motor til seil rett før vi fikk barn. De er nå 3,5 og 1,5år.

Han største har enkelt og greit som regel at vesten er på når han går ut av luka i båten.

Hun minste kommer litt an på, vi kommer til å prøve vesten til sommeren. Men blir den for klumpete så blir det å bruke sele med sikkerhetssnor. Brukte det på han største sommeren han var 1,5 og det var kjempe-suksess både for han som kunne bevege seg litt, og mor/far som slapp å alltid ha en hånd på han for at han ikke skulle klatre ut.

Med rekkenett er de ganske trygge. Har kjøpt det, men ikke montert.. Kommer sikkert ikke på før de er 12-13 år ;)

Det blir mye pass for den som ikke rorer når vi er utpå. Lett å klatre ut av cockpit, men det blir nok bare denne sommeren det er ett problem med hun minste. Han største skjønner at han ikke skal på dekk når vi er underveis og når vi ligger i havn så får han kløne på rundt som han vil så sant vesten er på. Men vi har alltid ett øye med han. De må jo lære også.

Bakdelen jeg ser med seilbåt og små barn er at man får en kort rekkevidde, 1-1.5 time underveis er mer enn nok for den minste og da kommer vi ikke så veldig langt. 1.5 time i motorbåt så hadde rekkevidden vært mye lengre.

Men så spørs det om holmene er så mye finere 15nm unna enn 5nm unna.

Rekkevidden øker drastisk når de innser at ipad er gøy, 3åringen vil ikke hjem når vi legger til i hjemmehavn.

Plassen vi har i vår båt tror jeg ikke jeg hadde fått i en tilsvarende årsmodell og tilsvarende sum i motorbåt. 

Vært inni noen 28-32 fot motorbåter og de føler jeg blir små.. Vi har 34fot nå (drømmer om 40ish, det må jo være perfekt med unntak av under vårpussen).

Ser mange bruker seilbåtene som motor / medvindsseilbåter når familien er med. Og seilbåt når mor eller far er ute alene. Med seilbåt kan man velge, det kan man ikke med motorbåt.

Også følelsen av å heise seil, skru av motoren og glid avsted...DEN er fantastisk!

Autopilot er ihverfall ett must på seilbåt med barn. Da setter man kursen så kan begge underholde barn mens man venter på neste waypoint. Det kan man vel også på motorbåt, men pga hastighet så blir det vel ofte at en sitter og styrer.

Goddis77 skrev for 1 time siden:

I båten vi har nå er det mulig å lukke døren til kabinen og sette ungene ned i ikea seter i sofaen.

Hva kan folket si av tips eller beroligende elementer for småbarn i en seilbåt?

En motorbåt der motoren stopper er "strandet på sjøen" (som noen mindre sjøvante en gang kalte det:), en seilbåt har (vanligvis) både motor og seil. Skjønner ikke at folk tør dra på sjøen med unger i motorbåt, jeg:)

Guest Avmønstret#

Og når en har kommet over første "bøygen" så kan en begynne å drømme om å seile på lengre tur, kanskje over natt, og til utlandet. Verden åpner seg :-)

-------

Ang unger i båt så hadde vi ett "uhell" med ene ungen som krabba ut av ei køye og trilla i dørken. Men det var om natta ved kai. Har ikke opplevd det å ha småunger i seilbåt som noe speseilt... utover at arbeidsdelinga kan bli ugrei dersom det alltid er gubben/meg som må håndtere båten og kona ta ungene. Viktig å få kona med på "båtgreiene" først som sist. Det er ugreit om det bare er gubben som kan båten, særlig i seilbåt hvor det til tider kan være bra mye å gjøre. 

Så... ja. Større problem om kona ikke blir selvstendig i båtbruken enn hva en gjør med ungene underveis så å si :-) En måte å unngå det på er kanskje å sende kona på seilkurs for seg selv? 

Hei Goddis.

De kan vera ein tur med i båten vår, om det eingong blir lov omgåast andre menneske.

Som du veit har me både vore på langtur, og budd i båten med småbarn.

Det gjekk fint.

Eg meinar at når ein skal dra på overnattingstur med små barn bør båten minimum ha:

Toalett

Varmt vatn

Varmeapparat

Utforming som gjer at borna ikkje kjem seg ut av båten når de søv.

Røykvarslarar

Co2-alarm

Slukkemiddel

VHF.

Høvelege redningsvestar til alle.

Lettbåt som gjer det lett å koma på land, og blir eit kjekt leketøy når ungane blir litt eldre.

Ein redningsvestar er ingen barnevakt. Barn på dekk/cockpit må føljast med heile tida.

Den eine ungen min ramla uti då han var to år.

Då låg me for anker.

Vesten snudde han opp ned, og det var ingen skriking.

Eg reagerte på nokre svake plaskelydar. Dersom eg ikkje hadde gjort det hadde det vore slutten for han.

Båtbyttet ditt kan blir bra! Lykke til.

Ask

Alt det du sier er viktige ting, Ask, men det gjelder for motorbåt også ;)

Det er vel to ting som potensielt skiller seg negativt ut med seilbåt, og det er at båten liggere på skrå når man seiler i motvind (unntatt hvis man har katamaran;), og plutselige bevegelser i skrog, bom og tau pga vindens påvirkning på seilene.

Skrå-livet venner de fleste seg til, håndtering av seil er en treningssak, men som andre har skrevet over her kan dere evt droppe å seile den første tiden med barn hvis dere ikke er komfortable med det.

Ask skrev 5 minutter siden:

Turen blir sjølvsagt gratis. Det kan jo kanskje bli dyrt likevel. Fruen din kan jo kanskje få lyst på båt over budsjettet ditt....:-)

Gode og skumle poeng her Ask  ;)

I disse tider er det nok lurt å holde seg edruelig og satse på det en kan og ikke det en kanskje har lyst til.

Et budsjett på 300K vil egentlig si det samme som vi har på båten i dag, og dermed nesten kan "bytte" båt bare.

Fordrer jo selvfølgelig at båtmarkedet er lysten på båten vi har  :)

Ift sikkerhet til de små i seilbåt, har vi også hatt både tanker og erfaringer. 

Vi fant også ut at sikkerhetssele fungerer bra - dette er mer behagelig for ungene å bevege seg i, og tross alt så skal ungene aldri komme så langt at de kan falle i vannet (og da trenge flytevest) når vi er underveis. Det har vært mange knall og fall i seilbåten, men det blir heldigvis raskt bedre med alderen. Når ungene har sovnet, legger vi noen puter på dørken nedenfor senga, så lander de mykt når de i søvne beveger seg ut av sengen.

Ellers gode ting listet opp av @Ask - femåringen kjører allerede jolla ("Kjapp"), med far ombord selvsagt. 

En av de beste erfaringene vi gjorde oss, var hvor enormt mye plass du fikk for kronene sammenlignet med motorbåt. Prøv og ta visninger ombord (når vi har lov å være sosiale igjen...) så får du dannet deg noen bilder! 

PS: Ser du bor i Bergen - Nautic har vel utleie av charter-seilbåter der oppe, så du kan få testet seilbåtlivet en ukes tid! Jeg aner ikke noe om prisleie på båtleie ...

Lykke til :thumbsup:

Barn utvikler seg forskjellig, men vi ser stor forskjell på vår pode kontra andre "ikke båtbarn" når det gjelder balanse. Kan være tilfeldig men jeg velger å godskrive det båtlivet ;)

Ellers er jeg enig i det som skrives ovenfor om at begge lærer seg å håndtere båten med motor og under seil. Både for å få litt avlastning når det gjelder barnepass, og ikke minst sikkerhet dersom rormann/kvinne skulle f.eks falle på sjøen.

Greit å vite hvordan man får ned seilene da.

Rekkenett eller trekk er fin måte å sikre barn i sengene. 

Fungerer også fint som lekegrind.

20170526_132156_resized.jpg.08f89289e32c2e2d7ae0a65a4289d7d8.jpg.cecd0a1db655d79946435136b5e3040f.jpg

Redigert av Dreuf (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...