Jump to content

Småbarnsfamilie - fortsette med motorbåt livet, eller smake på seilbåt?

Goddis77

Recommended Posts

Så, hvis en finner ut at dette er aktuelt, hva er da den beste seilbåten å velge? Størrelse, trygghet, eller enkelhet?

Ser det ligger ute båter i flere sjangre nå, hvor flere definerer de som gode familiebåter.

Bavaria - https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=98973451

Jeanneau - https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=153264438

RW41 - https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=153751100  denne så jo forlokkende ut, men regner med dette blir litt i største laget for nybegynnere?

Jeg må innrømme at jeg har ikke lest alle innleggene i tråden, men kan berette litt fra en som har hatt først div seilbåter så div motorbåter så en seilbåt i 11 år og nå motorbåt igjen.

For oss ble det aldri slik at mor og barn likte selve seilingen, jeg var, og er enda, en ivrig seiler (har en regattabåt i tillegg til motorbåten). Men seiling der ikke resten av familien har sansen syns jeg ble litt vanskelig. Vi kom kort avgårde før kids og til dels mor ble lei.

I motorbåt er det annerledes. Vi kommer fort frem og kan komme fort hjem igjen, det er bare å gå ned i båten og vri om nøkkelen og ta en fisketur eller holmetur, også på vinteren. Det hører med til historien at vi har ett landsted som tok 3 timer med seilbåten og nå under 1 time med motorbåten. Dette har også blitt mye mer brukt etter at vi fikk rask båt.

For oss passer nok motorbåt best, men om en er nyskjerrig på seilbåt så prøv det ut, en kan gå over til motorbåt igjen om det ikke passet...

Når det gjelder økonomi så er seilbåt i teorien mye billigere, men i praksis tror jeg det for mange går vel så mye penger med seilbåt, Vi har i dag en 200 hk diesel-motor, men tross det og mange turer så har det ikke gått veldig mye diesel. På ett år snakker vi om kanskje 1/5 av ett nytt storseil ekstra i diesel så fremdriften i seilbåt er ikke gratis for vind heller, seil slites og må byttes:)

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Goddis77 skrev On 26.3.2020 at 21.48:

Da har vi stående tilbud fra Ask på besiktelse og tur med båt der for å kjenne på seilbåtlivet.

Vi har også en felles venn som har ønsket oss velkommen ombord i en Bavaria også, så da får vi se hvor dette bærer hen  :smiley:

Ståande tilbod om segltur frå meg.

Ask

Redigert av Ask (see edit history)

Er man usikker og kjøper for å prøve en sesong eller to er det nok lurt å gå for noe mainstream. Enten innen seile-seilbåt, eller familie-seilbåt a’la campingvogn med mast. Vi endte opp med en Bavaria 36, pakket ut fra vinterdvale idag og gleder oss veldig til å heise seil igjen, og tror den blir i familien (2+2) lenge. Men en båt som er lett omsettelig er uansett trygt. 
D1CE9A43-D4CA-4F10-88E4-59BE3E0E014D.jpeg.7a5d6d1b9ce7526f361a30d74572b51c.jpeg

Enig i det.

Får se hva lysten sier etter noen prøveturer. 

Vi har ingen hytte for vår del, men er mye i nærområdene rundt Bergen. 

Ellers kanskje opp til Byrknes eller Tau i Ryfylke, men da for lengre perioder vanligvis. 

Vi reiser ofte på tur med et par som har en motorseiler...

De åpenbare bakdelene med seilbåt jeg ser, og da særlig på Vestlandet der du befinner deg...er en drøss med broer, luftspenn etc..

Dette medfører at denne brave seiler, som faktisk sjelden seiler, blir tvunget ut i havet, eller inn i åpne kjedelige fjorder til stadighet på vår ferd enten sør eller nordover...

Han går dermed glipp av vår nydelig skjærgård, med tusener av holmer og skjær vi andre kan oppleve.... og vi har ved flere anledninger tatt hans fru om bord, etter som hun ønsker å nyte denne fantastiske skjærgården mye mer tett på...

Motorbåt er så mye...fra saktegående små "boliger" til hurtiggående som haster framover til neste havn, og dermed også farter i de samme kjedelige fjordene...

Jeg har hatt motorbåt, seilbåt og motorbåt. Hadde kona vært en ivrig seiler hadde vi nok hatt seilbåt. Å skru av motoren og kjenne vinden fylle seilene  er en flott opplevelse. Jeg hadde riktignok seilbåt før familien kom, men jeg tror ikke det hadde fungert så bra for oss, kone som ikke seiler og utålmodige barn i starten av tenårene. Man har ofte en destinasjon man vil frem til, og da blir det gjerne mye motor uansett. Etappene kan bli veldig lange i 6-7 knop, og selv om det kan være deilig å stå ute til rors, er det også veldig deilig å sitte varmt under tak med en kaffekopp og høre på radioen når etappene blir lange og været ikke er på sitt beste. Muligheten for litt selskap er også større, da de fleste trekker ned i seilbåten etter kort tid i dårlig vær. Minnet av å stå alene til rors på lange etapper i regn er ganske sterkt, typisk siste strekket inn Oslofjorden. Strekningen Tofte - Oslo tilsvarer nesten en arbeidsdag i 6 knop..  

Jeg er selv glad i seil, og har fått dekket dette behovet på seilbrett de siste 10 årene. Motorbåt er bedre egent for å være på sjøen, bedre sittegrupper ute, og du kommer raskere til destinasjoner, og ikke minst raskt hjem. Liker du reisen vel så godt som havna så kan nok seilbåt være tingen.

I forkant av våre siste to båtkjøp leide vi båter i samme størrelse som vi vurderte å kjøpe, det var veldig nyttig, da finner du ut hva som fungerer og ikke fungerer. Lei dere seilbåt en uke, så ser dere fort ut om det er tingen for dere, og ikke minst ting dere ønsker annerledes på båten dere ev. skal kjøpe..

Absolutt gode argumenter. På den annen side, knapt noe slår å kunne reise land og strand rundt, litt på skakke, ingen lyd annet enn noen prustende niser, som vil gjøre deg oppmerksom på sitt nærvær. Opplevde dette da jeg i 6-7 knop seilte fra sydlige Danmark på hentetur i nyinnkjøpt båt. Hadde antagelig ikke enset dette i 15-20-30 knop i en motorbåt. Turen kostet meg 20 liter diesel, resten spanderte naturen.

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Ida Marie III skrev for 8 timer siden:

Vi reiser ofte på tur med et par som har en motorseiler...

De åpenbare bakdelene med seilbåt jeg ser, og da særlig på Vestlandet der du befinner deg...er en drøss med broer, luftspenn etc..

Dette medfører at denne brave seiler, som faktisk sjelden seiler, blir tvunget ut i havet, eller inn i åpne kjedelige fjorder til stadighet på vår ferd enten sør eller nordover...

Han går dermed glipp av vår nydelig skjærgård, med tusener av holmer og skjær vi andre kan oppleve....

Hei

Dette stemmer ikkje med mi erfaring. Eg bur i Bergen, slik som TS, og har segla mykje på Vestlandet. Eg har òg segla frå langs kysten frå Oslo til Tromsø. Eg har òg segla Sørlandet eit par gonger, og fleire gonger i Nord-Noreg. Båten vår går under bruer som er 18 meter, og det er få gonger eg ikkje har kome inn der eg ville, eller måtte segla rundt.

Dei stadane eg kunne tenkt meg at masta var lågare er Røyksundkanalen, Kulleseidkanalen, og ved Hardbakke. Elles har det aldri vore noko problem.

TS sitt budsjett er opplyst å vera ca. 300 000, og då er det grenser for kor stor båten blir/ høg masta blir.

Då me hadde Albin Vega gjekk me under bruene på nemnte stadar.

Eg ser jo at dersom masta blir 20 meter, eller høgare, så blir det problem å segla under t.d. Justøybrua i blindleia, men då talar ein om ein stor båt.

Mastehøgda kan sjølvsagt gje nokre begrensingar, men med seglbåt vinn ein mykje meir.

For vår del kan eg nemna kysten frå Gibraltarstredet til Svalbard, og UK, Irland, Shetland, Færøyane m.m.

Ask

Jeg har hatt seilbåt i 42 år og jeg er 71 år. Mine barn har vokst opp i seilbåt. Barna var nyfødt og 4 år, da vi kjøpte den første seilbåten. Det har aldri vært problem å ha barna ombord. Barnebarn trives også godt ombord. Vi bruker båten mye, men på annen måte nå enn tidligere. I yngre dager krysset vi i motvind. Det gidder vi ikke lengre, nå tas seil inn og motoren startes. Vi slipper da også at det krenger så mye.  Tidligere satt vi ute og fikk sjøsprøyt over oss. Nå vil jeg ha det tørt og varmt. Nå sitter vi inne i cpckpitkalesjen og har det trivelig. Autopiloten tar seg av styringen. Er kona og jeg på tur, seiler vi på rullegenuaen. Det blir så mye arbeid med å heise storseil selv om vi har lazybag, så det får være i ro, om vi ikke har med et ungt mannskap. Vi har et bedaglig seilliv nå og det er viktig at alle føler seg vel ombord.  Lykke til med overgang til seilbåt!

Redigert av arkmarin (see edit history)

arkmarin- det geniale er at ein kan velge. Eg har bikka 50 år, Er heller ikkje så glad i regn og kulde som eg var tidlegare. Enkelte dagar blir det derfor kalesje og transport under motor. Andre dagar blir det unnavindsseiling på Genua. Så har ein dei dagane derimot, der det blirfull seilføring, kryss og berre leik og moro. Flott å ha moglegheita til å kunne velge, alt etter ver og humør?

Redigert av sunnmøre (see edit history)

arkmarin- det geniale er at ein kan velge. Eg har bikka 50 år, PG er heller ikkje så glad i regn og kulde som eg var tidlegare. Enkelte dagar blir det derfor kalesje og transport under motor. Andre dagar blir det unnavindsseiling på Genua. Så har ein også dei dagane derimot, der det blirfull seilføring, kryss og berre leik og moro. Flott å ha moglegheita til å kunne velge, alt etter ver og humør?

arkmarin- det geniale er at ein kan velge. Eg har bikka 50 år, er heller ikkje så glad i regn og kulde som eg var tidlegare. Enkelte dagar blir det derfor kalesje og transport under motor. Andre dagar blir det unnavindsseiling på Genua. Så har ein også dei dagane derimot, der det blirfull seilføring, kryss og berre leik og moro. Flott å ha moglegheita til å kunne velge, alt etter ver og humør?

Vi konverterte til seilbåt ved et uhell. Far var i mot, men mor klarte å lure far. Barnet var 4 når vi gikk over til seilbåt, barnet fyller 13 om en måned. Vi er nå på andre seilbåten og så lenge jeg har helse til det så blir det seilbåt.

Jeg opplever ingen forskjell på det å ha motorbåt kontra seilbåt når det kommer til barn. Internet i båten er det viktigste for at barnet skal ha det bra, og det er jo forsåvidt et krav fra far også. Bare mor klarer seg uten Internett for hun har et lesebrett med tusenvis av bøker.

Men vi kjører et kompromiss, vi har motorseiler, begge leirer hater oss. Ikke seiler vi bra og ikke går vi like fort som en motorbåt heller. Det verste fra begge verdene vil enkelte si, andre vil si det beste. Jeg elsker å seile, men jeg trenger ikke å føle at jeg er med i Volvo Ocean race. Det finnes få ting som er bedre enn å heise seil og slå av motoren. Stillheten og nærheten til havet er på et nivå som jeg aldri opplevde i motorbåt. Det er så deilig at jeg er til dels sur på meg selv for å ha brukt et halv liv i motorbåt før jeg skjønte det.

Etter å ha hatt en seilbåt med vanlig cockpit satte far et krav til tak over styreposisjon. Jeg er ikke spesielt sportslig av meg, jeg liker komfort. Har det likedan med bil, veifølelse er for Petter og Martin, selv liker jeg å drikke kaffe. I båt liker jeg varme og rolig gange. Masten og ballasten i seilbåten gjør den utrolig komfortabel, spesielt for anker er det en helt annen opplevelse. Vi kan ligge for anker og ha det helt fint og behagelig i frisk bris, noe som var direkte ubehagelig i de motorbåtene vi har hatt.

Vi regner en marsjfart på 6 knop når vi beregner tid, vi kan tyne det opp i 7.5 knop, men det er så bråkete og fælt at vi prøver å unngå og ha så dårlig tid. 5.5 knop er nok det mest behagelige for motor i vår båt.

Ask skrev for 14 timer siden:

Hei

Dette stemmer ikkje med mi erfaring. Eg bur i Bergen, slik som TS, og har segla mykje på Vestlandet. Eg har òg segla frå langs kysten frå Oslo til Tromsø. Eg har òg segla Sørlandet eit par gonger, og fleire gonger i Nord-Noreg. Båten vår går under bruer som er 18 meter, og det er få gonger eg ikkje har kome inn der eg ville, eller måtte segla rundt.

Dei stadane eg kunne tenkt meg at masta var lågare er Røyksundkanalen, Kulleseidkanalen, og ved Hardbakke. Elles har det aldri vore noko problem.

TS sitt budsjett er opplyst å vera ca. 300 000, og då er det grenser for kor stor båten blir/ høg masta blir.

Då me hadde Albin Vega gjekk me under bruene på nemnte stadar.

Eg ser jo at dersom masta blir 20 meter, eller høgare, så blir det problem å segla under t.d. Justøybrua i blindleia, men då talar ein om ein stor båt.

Mastehøgda kan sjølvsagt gje nokre begrensingar, men med seglbåt vinn ein mykje meir.

For vår del kan eg nemna kysten frå Gibraltarstredet til Svalbard, og UK, Irland, Shetland, Færøyane m.m.

Ask

Vel, masten på våres bekjente seilbåt er også 18 meter....så du må nok like ofte ut i havet eller inn i fjordene som han..

Der er uendelig med EL spenn og bruer om du virkelig begynner å tråkle deg inn mellom øyene i skjærgården...

Selv jeg som bør ha 5 meter høyde pga fly bridge, møter "veggen" en gang i blant...

Jeg har jobbet hele livet på havet, og finner derfor båt idyllen først og fremst i vår labyrint av øyer... 

Vi er alle forskjellige, og jeg sier ikke at seilbåt er feil...men en bør ha dette i bakhodet...og særlig om en konverterer fra motorbåt..

Hei

Eg meiner altså at problemet ikkje har vore så stort for oss, som det synest å vera for din bekjent.

Vår båt går altså under 18 meters bruer. Dersom masta hadde vore over 18 meter hadde det vore nokre stadar me måtte segla rundt.

T.d. Stordabrua, Solsvikbrua og Hagesundbrua, om eg hugsar rett.

Det me har slitt mest med er ei 3,5 m bru som hindrar oss i å segla inn til hytta vår.

Når eg foreslår å riva brua, så tek ikkje naboane meg alvorleg:-)

finnarne skrev 1 time siden:

Ta mere fart.

Viktigere enn fart er retningen...:)  I 1990 ish, førte jeg en leid maxi 88 under brua i Fredrikstad, uten at brua vår åpen. Ca 11m mast og 6-7m bru. Fikk stopp på utenbordsmotorer på tvers av sundet, og her er strømmen kraftig. Vi kom oss under, uten annen skade enn en ødelagt vindex... Ble mye bråk og krenging, så ganske pinlig afære, men skammen døyvet vi kjapt med god drikke...:)

Må jo si at en båt som for eksempel denne her var fin synes vi - https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=174067390

Er nok litt viktig for oss at det er ståhøyde eller bortimot dette. Jeg er 188 høy, så noen båttyper faller nok muligens ut da eller?

Men alt er jo ren teoretisk enda, da vi ikke har fått oss en tur enda. Sitter hjemme nesten helt friske nå, så tiden vil vise.

Jeg tror ikke dette med fart vil være en stor greie for oss. Vi drar i dag på mindre turer til Buøyene, Tyssøy, Herdla, Geitanger og ikke minst inne med Ole Bull Lysøen, men jeg regner med at det blir helgeturer og ikke bare dagsturer hvis vi bytter.

Blir spennende å se  :smiley:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...