Jump to content

Hva kan jeg få for Detroit diesel V8 71 (9,3L)?


Princess_32

Recommended Posts

Jeg har en eldre Princess 32 der noen en gang i tiden fant ut att det var en god idè å sette inn en Detroit diesel V8 71 (9,3L)motor som vist nokk ikke er beregnet for bruk med hekkaggregat. Pluss at den har en egenvekt på ca 1800kg (kun motor). 
jeg har veldig lyst å skifte ut den nåværende motoren med noe japansk. 
Motoren har lavt timetall for sin alder 5000 timer. 
det største problemet jeg har med den er drivstoff forbruket’ masj fart 18knop koster det meg ca. 1000kr i timen. 
hva kan jeg eventuelt få for motoren?


legger ved bildet av motoren. 
Takker for alle svar!

C49E79D9-38FE-435A-A4BD-33F6DB577E48.jpeg

Redigert av Princess_32
Skrive feil (see edit history)
Link to post

Detroit Diesel er en av de mest slitesterke Dieselmotor som finnes, de er utrolig populære i USA. og brukes på det meste fra pickuper båter og maskiner. Så har de jo den kuleste lyden! solide bamser, men er nok ikke veldig egna i en lett lystbåt. Har du kobla den til drev?

Detroit brukes fremdeles i splitter nye lastebiler,  De som kjøper dem synes påliteligheten er mer verd enn dieselforbruket! så er det jo veldig bra og direkte kraft fra en totakts diesel da! For motorentusiaster er nok lyden det beste! Finnes mange skøyter og skyssbåter med Detroit i Norge også!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post

Kan det være en 6v71? Synes den ser litt kort ut til å være 8v71, du ser det lettest på eksosmanifolden om der er 3 eller 4 utløp fra motoren.

 

Uansett er nok ikke dette rette motoren for den båten. En Princess 32 er tung i seg selv og smal så den gir lite bæring i hekken.

 

Verdi? Tja, slike motorer er nok for spesielt interresserte i dagens marked og kroneverdien er nok så som så... Hadde jeg hatt båt eller bil som den hadde egnet seg til så hadde det jo vært kjempestas med den der men som sagt: For spesielt interresserte...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

ut fra første post så kunne det høres ut som at drevutvekslingen er feil allerede ..? 

 

Sjøholken skrev 1 time siden:

Dette er ikke en 8V71, har en slik i kjelleren selv.. Dette er nok en 6V53 motor.

 

Dersom det er en 6V53 så er den en god del lettere, var det rundt 700 kg tro?   Uansett tungt det også for rett i overkant av 200hk   (avhengig av motorvariant)  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Princess_32 skrev for 11 timer siden:

Pluss at den har en egenvekt på ca 1800kg (kun motor). 

Hadde motoren din veid så mye så ville du hatt et alvorlig problem. Tilsvarer vekten av 22-23 personer, hver på 80 kg!

 

Tror du skal prøve å finne en eller annen type nummerering på motoren. Godt mulig 6V53 er korrekt. Da er det i så tilfelle en mer "normal" 5,2 liters diesel på inntil 770 kg iht Google. Egenvekten på en 8V71 er ellers oppgitt til 1.095 kg  iht samme Google.

Redigert av HansH (see edit history)
Link to post

8v71 har et max turtall på 2300 rpm, 350 hk og med et forbruk på 20 us-gal/h eller 76 l/h. Noe som ikke stemmer i tallene dine...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

Litt avhengig av alder og modell så ser jeg 8V 71 oppgitt med 305 og 318 hk, dvs modell uten turbo som dette uansett er. Forbruk blir da litt lavere enn for en 350 hk, men 65-75 liter pr time kan jo stemme så ift ytelse. Du finner ingen av disse med rpm over ca 2400, selv om det er mulig å dra de noe over uten last, dvs i benk, 3500 er laaangt utenfor.

Redigert av HansH (see edit history)
Link to post
1 hour ago, Princess_32 said:

motoren er en V8 71. 
jeg har papirer på motoren. 

(masj fart på 18knop = 1000kr timen) 2000 rpm

(maks fart på 26 knop koster 130L i timen som utgjør ca 1800kr i timen (3500 rpm))

 

 

Da har du nok blitt lurt! lett å se på topplokkene at dette er 53 motoren ja altså 6 syl!

 

 

71.png

6v53-rebuild-45218-3.jpg

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post

6v53n max 210hk/2800rpm, kontinuerlig 158hk/2400rpm

Redigert av SveinHa (see edit history)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
1 minute ago, mawilu said:

Effekten og diesel forbruket er avhengig  av hvilken type injektorer motoren har.Jeg har selv hatt ett par 53 motorer med ca 300hp

Og alle slike motorer er jo levert i mange forskjellige variasjoner og rating fra NA til doble turboer og svære ladeluftkjølere

ser ut som denne som står i her ikke har turbo eller noen ting, altså laveste uttak

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
8 hours ago, -morten- said:

Detroit brukes fremdeles i splitter nye lastebiler,

Er det nu rigtigt? Ifølge WiKi stoppede produktionen af 2-takt Detroit diesel '71 serien i 1995 ...

https://en.wikipedia.org/wiki/Detroit_Diesel_Series_71

Detroit laver 4-takt nu, men 2-takt forsvandt vel sammen med de øgede krav til mindre forurening ... i dag er det vel kun de helt store fragtskibe, som har 2-takt motorer ... og de vejer noget mere end 1800kg.

Link to post
mthoms skrev 22 minutter siden:

Er det nu rigtigt?

Joda, men det er f.eks 60-series og ikke 2-taktere.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...