Jump to content

Kobling som passer til luftenippel til Seastar styring

Ødegård

Recommended Posts

Hei jeg skal lufte og fylle mer olje på min Seastar HC 5345 ydrauliske styring. På denne sitter det luftenippler. Jeg tenkte det hadde vært bra med en hurtigkobling  og ikke bare te en pvc slange oppå.

F.eks https://www.biltema.no/verktoy/trykkluft/trykklufttilbehor/trykkluftkoblinger/hurtigkobling-2000021522#

Er det noen som vet hvilke hurtigkoblinger som passer? Gjerne fra Biltema. elle Chlas ohlson

Bleed nipple  (høres veldig vont ut)  på side 2 i denne manualen http://www.seastarsolutions.com/wp-content/uploads/2011/03/296784AT.pdf

Delen heter HF 5548

Hilsen Otto Ø

TFX_HF5548.jpg

Redigert av Ødegård (see edit history)

Hm, men om du skal lufte så er det fort gjort...? Om du ikke har luft i anlegget - rattet fullt til hver side, pluss at du drar rattet over på maks. Når du har gjort dette begge veier fyller du på olje i pumpen.

-og om du skal lufte sylinder på motor er det bare en kort slange på nipple som ved bremsevæskeskift. Gjort på 30 sek...

At du trenger hurtigkobling med mulighet for korrosjon, lekkasje etc? For en jobb du trenger å gjøre med ett par års mellomrom?

Beklager å ikke følge opp ditt ønske om svar på hurtigkoblinger.

Har selv hatt ferdige slanger på luftenippler på innenbordssylinder slik at man lufte ila sekunder - rask båt med mye ratting og store krefter så der gjøres det oftere, så det er en grei "patent".

Ja jeg har kikket på en del Youtube videoer om emnet.  Fikk et firma til å gjøre det i fjor da jeg merket at antall runder på rattet gikk fra 5 til 12 for å få fullt utslag.  Nå sjekket jeg båten igjen  og det er lite olje i styre snekka. Kan se metall deler via påfyllingshullet.  Ser ikke noen lekkasjer noe sted??      Tenkte det ikke holdet med Seastar sin metode med bare å vri på rattet.  Tenkte at hvis jeg kobler en slange fra luftenippler og opp i en beholder som samtidig fyller på olje til styresnekka så kan olja sirkulere og jeg får ut alt.  

Det eldste trikset er en oljekanne med slange og stuss som du skrur på styrepumpens påfyllingshull slik som du gjør ved første gangs påfylling eller skifte av olje. Kannen henger opp ned å du lager ett hull i bunnen. Slik at oljen kan renne fritt ned i styrepumpe. Deretter fullt utslag pluss denne ekstra overslaget over fullt utslag ett par ganger før du vrir rattet andre veien. Og gjentar.

Det fyller helt fullt.

Det å dra over ved fullt utslag frigjør luftbobler som ligger i stemplene. Men de færreste gjør dette da det føles som om du ødelegger alt. De bare vrir rattet fra side til side - det er ikke nok.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...