Ødegård Startet 24.Mars.2020 Del på Facebook Startet 24.Mars.2020 (redigert) Hei jeg skal lufte og fylle mer olje på min Seastar HC 5345 ydrauliske styring. På denne sitter det luftenippler. Jeg tenkte det hadde vært bra med en hurtigkobling og ikke bare te en pvc slange oppå. F.eks https://www.biltema.no/verktoy/trykkluft/trykklufttilbehor/trykkluftkoblinger/hurtigkobling-2000021522# Er det noen som vet hvilke hurtigkoblinger som passer? Gjerne fra Biltema. elle Chlas ohlson Bleed nipple (høres veldig vont ut) på side 2 i denne manualen http://www.seastarsolutions.com/wp-content/uploads/2011/03/296784AT.pdf Delen heter HF 5548 Hilsen Otto Ø Redigert 24.Mars.2020 av Ødegård (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 24.Mars.2020 Del på Facebook Svart 24.Mars.2020 Hm, men om du skal lufte så er det fort gjort...? Om du ikke har luft i anlegget - rattet fullt til hver side, pluss at du drar rattet over på maks. Når du har gjort dette begge veier fyller du på olje i pumpen. -og om du skal lufte sylinder på motor er det bare en kort slange på nipple som ved bremsevæskeskift. Gjort på 30 sek... At du trenger hurtigkobling med mulighet for korrosjon, lekkasje etc? For en jobb du trenger å gjøre med ett par års mellomrom? Beklager å ikke følge opp ditt ønske om svar på hurtigkoblinger. Har selv hatt ferdige slanger på luftenippler på innenbordssylinder slik at man lufte ila sekunder - rask båt med mye ratting og store krefter så der gjøres det oftere, så det er en grei "patent". Sitér dette innlegget Link to post
Ødegård Svart 24.Mars.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mars.2020 Ja jeg har kikket på en del Youtube videoer om emnet. Fikk et firma til å gjøre det i fjor da jeg merket at antall runder på rattet gikk fra 5 til 12 for å få fullt utslag. Nå sjekket jeg båten igjen og det er lite olje i styre snekka. Kan se metall deler via påfyllingshullet. Ser ikke noen lekkasjer noe sted?? Tenkte det ikke holdet med Seastar sin metode med bare å vri på rattet. Tenkte at hvis jeg kobler en slange fra luftenippler og opp i en beholder som samtidig fyller på olje til styresnekka så kan olja sirkulere og jeg får ut alt. Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 24.Mars.2020 Del på Facebook Svart 24.Mars.2020 Det eldste trikset er en oljekanne med slange og stuss som du skrur på styrepumpens påfyllingshull slik som du gjør ved første gangs påfylling eller skifte av olje. Kannen henger opp ned å du lager ett hull i bunnen. Slik at oljen kan renne fritt ned i styrepumpe. Deretter fullt utslag pluss denne ekstra overslaget over fullt utslag ett par ganger før du vrir rattet andre veien. Og gjentar. Det fyller helt fullt. Det å dra over ved fullt utslag frigjør luftbobler som ligger i stemplene. Men de færreste gjør dette da det føles som om du ødelegger alt. De bare vrir rattet fra side til side - det er ikke nok. Sitér dette innlegget Link to post
Ødegård Svart 24.Mars.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mars.2020 Hva mener du med å dra over ved fullt utslag? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 24.Mars.2020 Del på Facebook Svart 24.Mars.2020 Når rattet er helt i endeposisjon fortsetter du å vri videre. Du vil da høre en "smatring" eller "knatring" i hydraulikken. Deretter bråslipper du opp og vrir andre veien, da kommer det gjerne litt flere luftbobler opp. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Ødegård Svart 24.Mars.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mars.2020 Ah Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.