ekvals Startet 24.Mars.2020 Link til dette innlegget Startet 24.Mars.2020 (redigert) Ref bilde under så oppdaget jeg at jeg manglet noen cm for fullt utslag på hydraulisk styring. Planen er dermed og sage hull i skrog til å sette inn nedsenket kopp eller boks for å gi tilstrekkelig rom. Noen som vet hvor man kan få tak i "plastkopp" type den på babord side som er limt inn? Evt har forslag til noe annet som kan benyttes? Gjerne noe med flens for skruing. Er forøvrig usikker på hvorfor koppen som er der er montert. Har ingen funksjon så vidt jeg kan se, men var gjort før min tid. Båten er av typen Nordan 610. NB, Aksling pluss styrearm på babord side er ca 91 mm i høyde. Om man skal ta høyde for litt tilting så tenker forsenkningen må være type 110 mm minimum om det er rund type. Redigert 24.Mars.2020 av ekvals (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 24.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2020 Kan jo være at eksisterende kopp er der av samme årsak, men at det tidligere har vært teleflex montert i styrerør? Har sett noen har brukt stål nedsenket koppholder til det formålet Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
dieselfan Svart 24.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2020 ekvals skrev 8 minutter siden: Båten er av typen Nordan 610. Du burde nok valgt en hydraulisk styring med midtmontert (flytende) sylinder. Anbefaler sterkt å legge til "Nordan 610" i trådtittel, slik at en kan forstå hva dette handler om uten å åpne tråden. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 24.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2020 Selg selynderen du har og kjøp en seastar eller baystar selynder Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 24.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2020 Eika skrev 19 minutter siden: Selg selynderen du har og kjøp en seastar eller baystar selynder Enig. Men sjekk at du får fittings som går overens. Hvis ikke er det lettere å bytte slanger også... Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
ekvals Svart 24.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2020 Hmm.. Ser at det nok er ideellt, men så har jeg trukket slangene og montert styrepumpe. Ser at eks baystar har mindre diameter på sine pumper, dermed blir det noe ekstra arbeid der.... Har ikke kryssjekket koplingene og dimensjon her, men kan være at jeg kan gjenbruke slangene... NB, kan ikke se at jeg får editert innlegget, selv om jeg er innlogget med min bruker? Tips til hvor dette gjøres? @dieselfan Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 24.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2020 du får bare endret innen et gitt tidsrom , 2 timer muligens? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
dieselfan Svart 24.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2020 ekvals skrev 9 minutter siden: Hmm.. Ser at det nok er ideellt, men så har jeg trukket slangene og montert styrepumpe. Ser helt klart "bakdelen" med å bytte styresylinder, men om du har langtidsplaner med båten så ville jeg tatt tapet med å selge den du har og kjøpt en som anbefalt over. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 24.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2020 Hvilke merke er den styringa og slangene du har nå ? Det må da fåes annen selynder med samme slangetilkobling, evt bare flytte slangetilkoblingene over på den nye selynderen. Sitér dette innlegget Link to post
ekvals Svart 24.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2020 (redigert) @Eika jo, kunne nok det, men om jeg skal selge det settet så er det kanskje greit å gjøre det komplett. Nå står det meste åpent så skal være overkommelig å bytte ut. Ser at Baystar har utvendig diameter på styringen på 118 mm. HUllet jeg har er 82mm og anbefalt åpning på baystar typen er 77mm. Tenker jeg skal få til det med braketter/skiver. @dieselfan @Eika bestilte meg en Baystar HC4645H fra eurofritid.no. Den skal passe i brønnen, så dropper jeg tilpasning av skrog. Takk for tips alle sammen, også på editeringen @ivar ;) Redigert 24.Mars.2020 av ekvals (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 24.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2020 Eika skrev 36 minutter siden: Det må da fåes annen selynder med samme slangetilkobling, Ja, kanskje. Men det er litt forskjellige standarder ute og går... Eika skrev 36 minutter siden: evt bare flytte slangetilkoblingene over på den nye selynderen. Det er ikke alltid bare bare... @ekvals; Hva slags gjenger er det på niplene på styresylindren din der du skal koble til slangene? På jolla har jeg Sleipner rattpumpe, og Seastar sylinder og slanger. Det gikk greit å få til. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
dieselfan Svart 24.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2020 Enig med @Komodo at det med gjenger er det veldig viktig å ha styr på. Nå har jo du bestilt ett nytt sett, så ville jeg demontert så få fittings som mulig, og demontert klemringsfitting (klemmer på slangen) og ikke der hvor fittingsen er skrudd inn i metalldeler. Særlig dersom du kan se at det er brukt koniske gjenger. (disse river seg lett og er vanskeligere å få til å tette ved gjenbruk...) Tror bestemt (på måten du beskriver, på måten du svarer og på hvor systematisk du er... ) at dette fikser du greit og håper du blir fornøyd med den endelige løsningen... og at du får solgt den gamle for en grei pris. Sitér dette innlegget Link to post
ekvals Svart 27.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2020 Har montert baystaren nå. Gikk noe bedre siden den krevde mindre plass. Det gikk også greit å montere styringen. Takk for hjelpen alle sammen.. ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.