Jump to content

Bytte propellere Sleipner thrustere

JRK

Recommended Posts

Hei,

Skal bytte propeller på Sleipner baug og hekkthrustere. Sliter med å få løs de gamle. I følge instruksjonsboken kan man dytte inn en trepinne fra motsatt site og slå løs propellene, etter at låsemutrene er løsnet. Har montert en baupropell en gang og selve tunnelen er jo ikke mer en 5 mm tykk og momentet på infestingen av propelleren mot tunnelen kan jo bli ganske stort om man bare slår ivei.

Da er jo det stor spørsmålet , hvor hardt kan man slå. Noen som har erfaringer, eventuelt finnes det en avdrager som egner seg?

Før du begynner å bruke vold; ta deg tid til å varme opp propellbosset med en varmlufpistol. Husk at plasten i propellen leder varme dårlig, så du må ta deg god tid for å få varmet opp propellen. Den slipper garantert lettere da, samt at varm plast ikke knekker så lett. 

Jeg pleier å ta av propellene mine hvert år for stoffing av gearhus og propeller. I førsten slet jeg mye med å få av propellene, og knakk i alle fall en propell. Så tok jeg litt smergelpapir og pusset litt i hullet før montering. Helt unødvenidig at de skal sitte veldig trangt. Bruker også litt fett på akselen.

Redigert av Komodo (see edit history)
JRK skrev 1 time siden:

Takker så mye for svar. Vet ikke om jeg helt forsto det med 2"x 3" plank da jeg har to propeller på en thruster.

Du må nok nøye deg med å ta av en av propellene om gangen.

Surr tauen mest mulig inn mot bosset på propellen og rundt planken og bruk planken som brekkstang mot skroget. Et lite rykk i planken er nok. Dette er metode anbefalt av Sleipner. Jeg tar av propellene annet hvert år med denne metoden for å lettere rengjøre og stoffe mellom propellene på baug og hekkthruster. Tunnelen tåler dette uten problem.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...