JRK Startet 25.Mars.2020 Link til dette innlegget Startet 25.Mars.2020 Hei, Skal bytte propeller på Sleipner baug og hekkthrustere. Sliter med å få løs de gamle. I følge instruksjonsboken kan man dytte inn en trepinne fra motsatt site og slå løs propellene, etter at låsemutrene er løsnet. Har montert en baupropell en gang og selve tunnelen er jo ikke mer en 5 mm tykk og momentet på infestingen av propelleren mot tunnelen kan jo bli ganske stort om man bare slår ivei. Da er jo det stor spørsmålet , hvor hardt kan man slå. Noen som har erfaringer, eventuelt finnes det en avdrager som egner seg? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 25.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2020 (redigert) Jeg slår med pinne til det løsner. Propellene på min Sleipner sitter på slett aksling med en brytepinne på hver propell. En gang satt det noe inn i helvete, da hadde jeg glemt å skru av mutrene. Redigert 25.Mars.2020 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 25.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2020 Jeg bruker en 2"x3 plank på en halvannen meter, legger den inntil tunnel langs skroget og surrer/binder tau rundt propell og planken, gir den ett godt rykk. Sitér dette innlegget Link to post
Hedwig Svart 25.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2020 Mix skrev 13 minutter siden: Jeg bruker en 2"x3 plank på en halvannen meter, legger den inntil tunnel langs skroget og surrer/binder tau rundt propell og planken, gir den ett godt rykk. Dette var måten vi gjorde det på også. Tok lastestropper rundt propellbladene, satt ene enden av planken på rekka. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 25.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2020 Takker så mye for svar. Vet ikke om jeg helt forsto det med 2"x 3" plank da jeg har to propeller på en thruster. Men Hulda metoden burde kanskje gå, Kappe et kosteskaft, tre den inn mot en av propellbladene og slå til med hammer i andre enden av kosteskaftet Om det ikke går prøv på motstående propellblad. Sitér dette innlegget Link to post
Smurfen Svart 25.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2020 Sitter det godt fast så er det fort gjort at plasten sprekker dessverre. kr. 1250,- for et sett med 2 propeller, sink og monteringsdeler. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 25.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2020 (redigert) Før du begynner å bruke vold; ta deg tid til å varme opp propellbosset med en varmlufpistol. Husk at plasten i propellen leder varme dårlig, så du må ta deg god tid for å få varmet opp propellen. Den slipper garantert lettere da, samt at varm plast ikke knekker så lett. Jeg pleier å ta av propellene mine hvert år for stoffing av gearhus og propeller. I førsten slet jeg mye med å få av propellene, og knakk i alle fall en propell. Så tok jeg litt smergelpapir og pusset litt i hullet før montering. Helt unødvenidig at de skal sitte veldig trangt. Bruker også litt fett på akselen. Redigert 25.Mars.2020 av Komodo (see edit history) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
JRK Svart 25.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2020 Takker så mye for nye innspill. Varme er nok en god ide. Har kjøpt sett med de nye propellene som bråker litt mindre og yter litt mer, så om jeg skader de gamle er ikke det værste som kan skje. Er nok mer redd for tunnellen. Den er jo bare 5 mm tykk og det vill jo være veldig ubehagelig med sprekker i denne. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 25.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2020 JRK skrev 1 time siden: Takker så mye for svar. Vet ikke om jeg helt forsto det med 2"x 3" plank da jeg har to propeller på en thruster. Du må nok nøye deg med å ta av en av propellene om gangen. Surr tauen mest mulig inn mot bosset på propellen og rundt planken og bruk planken som brekkstang mot skroget. Et lite rykk i planken er nok. Dette er metode anbefalt av Sleipner. Jeg tar av propellene annet hvert år med denne metoden for å lettere rengjøre og stoffe mellom propellene på baug og hekkthruster. Tunnelen tåler dette uten problem. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 25.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2020 Da forsto jeg litt bedre Mix. Takker Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.