Jump to content

Fallvinder


Pinne

Recommended Posts

Noen som har opplevd de beryktede fallvindene :eek::eek: som alle fjordseilere forteller om, eller er de så sjeldne at det bare er gode røverhistorier ? :cool:

Det blåser jo veldig friskt på Vestlandet i disse dager :sailing: , og jeg har tenkt meg en 4-5 dagers innifjordenetur i blåsten. Seiler greit alene i stiv kuling, men hvis vindene faller i hode på meg i tillegg så vet jeg ikke helt om jeg overlever :diving:

Link to post
Share on other sites

Er det i seilbåt du har opplevelsene ? Fortell mer om hvordan disse fryktinngytende vindene oppleves :eek:

 

Er vel ikke derfor du trenger ny båt  :eek:

<{POST_SNAPBACK}>

Har ikke hatt seilbåt, fallvinder i dette området er et kjent fenomen da en har fjell som stuper ned i fjorden fra over 1000m høgde. En kan se vinden komme bortover vannet ved at den pisker opp mye vann, når den treffer båten kan det riste litt, men aldri opplevd dette som noe dramatikk som en annen beskriver. Har heller aldri hørt om noen her i området med seilbåter som har hatt problemer med fallvinder. Trenger ny båt av den enkle grunn at den forige er solgt :wink: Redigert av Haakon (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har opplevd fallvind da vi var på vei fra Rosendal og sørover på innsideden av Snilstveitøy. Det var en fin sommerdag og vinden var ikke mer enn en liten bris.

 

Rett etter at vi hadde gått fra Rosendal kom det plutselig en kraftig vind ned fra fjellet som pisket opp sjøen. Vinden tok godt tak i båten som la seg noe over på siden. Det var ingen dramatikk for båten vår, som er en Halco 29 og den er jo en ganske lav båt.

 

Da vi kom til Uskedalen traff vi en familie som hadde en Saga 27. De hadde vert på utsiden av Sniltsvedtøy og hadde opplevd vinden ganske dramatisk. Vinden kom så fort at de trodde båten skulle gå rundt. Hvor mye den krenget er vanskelig å si, men de fortalte det føltes veldig ubehagelig når båten la seg over.

 

En annen gang traff vi en seiler i Måløy som kunne fortelle at han var blitt overrasket av fallvind i nærheten av Hornelen. Han mente det var ikke mye som manglet på at seilet var i sjøen. Da vi snakket med han var han fremdeles sjokkert etter opplevelsen.

 

Fallvindene står vanligvis ikke på så lenge før de demper seg.

 

Ser du har vert i Uskedalen, der bruker vi også ofte å stoppe noen dager.

 

Ha en god tur! :seeya:

Link to post
Share on other sites

Så jeg bør surre alt godt fast og sitte klar til å spenne løs alle skjøter i en fei hvis rakkelet skulle komme over meg. :eek:

 

Tenkte jo å gå for seil, genoa 2 og første rev i storseil hadde vært passende :sailing: , men det ser ut til at jeg ender på kistebunnen hvis fallvindene tar meg da.

 

Gidder ikke å gå for motor hele Hardangerfjorden inn og ut. :cheers:

Link to post
Share on other sites

hvordan oppstår fallvind :confused:  må det vere høye fjell runt fjorden for og få oppleve det?

har tenkt og brukt båten i vinter men ble litt i tvil nå :eek: hørtes skumelt ut

<{POST_SNAPBACK}>

En kort definisjon finnes hos Meteorologiske.

Ellers kan du søke på 'Katabatic wind' for å finne fler referenser.

Kommer av kald luft i høyden som tipper utfor en bratt bakke og begynner å renne nedover. Etterhvert som den kalde luften kommer lenger ned blir omsluttende luft varmere, og den kalde luften blir relativt sett tyngre i forhold til eksisterende luft. Derfor aksellererer den nedover bakken.

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Jeg skal på seiltur allikevel, :sailing: det er jo fantastisk fredelig på sjøen vinterstid ( i hvertfall mellom fallvindene :diving: ) Får binde meg fast og la det stå til.

 

Er det ikke noen seilere her på forumet som har opplevd dette skikkelig på kroppen...eh..båten. :confused:

Redigert av Pinne (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...