Jump to content

Laguna 900 får ny badeplattform! Tips og råd ønskes.

nik0lai

Recommended Posts

nik0lai skrev for 3 timer siden:

Bildet lyver litt, det er litt igjen fortsatt. Men kan jeg sparkle oppå gelcoat, eller er det bedre å legge nok lag med gelcoat så jeg kan pusse ned til jevn overflate? 

Skal man lage en one-off, så foretrekker jeg å grovslipe laminatet noenlunde jevnt først. Deretter 3-5 lag gelcoat med topcoat til slutt før jeg begynner å slipe. Sliping skjer da med store, jevne bevegelser i mange retninger for å få en jevn overflate. Dessverre er det ofte man sliper seg igjennom enkelte plasser. Skal man ikke lakke må man legge på nytt lag på hele den flaten der man har slipt igjennom til der flaten endrer retning.

nik0lai skrev for 4 timer siden:

Bildet lyver litt, det er litt igjen fortsatt. Men kan jeg sparkle oppå gelcoat, eller er det bedre å legge nok lag med gelcoat så jeg kan pusse ned til jevn overflate? 

Hvis du legger på gelcoat i et tykt lag så blir den  nærmest som sparkel når den begynner å nærme seg gelling. Legger du på litt raust da så har du litt å slipe på. 

Det du også kan gjøre er å stoppe der du er nå og slipe med grovt papir til du får en jevn overflate (K40 eller 60). Da kommer du antagelig inn på laminatet, men det gjør ikke noe dersom du har litt å gå på på laminattykkelsen. Og så bygger du opp et nytt lag med gelcoat slik som Eika beskrev tidligere i 3-5 strøk og topcoat til slutt. Da bør du kunne slipe vekk ujevnhetene fra siste strøk uten at du kommer gjennom coaten. 

Fredag morgen før jobb (kl. 5.45) ble siste strøk med topcoat lagt. Var hjemme igjen fra jobb kl 12 (litt tidlig) for å montere plattformen på båten, da kranbiler skulle komme i 17-tiden å sjøsette båten. ?

Snapchat-1072286567.jpg.b673b2e03bcb76817ab5642d850c95a8.jpg

Det gikk akkurat, hadde nettopp montert fenderlista når jeg hørte lastebilen trille ned bakken mot huset. 

Mangler 1,5m fenderlist. Hvor får jeg kjøpt det? Bestmarin vil bare selge meg 22m..

Snapchat-1621487025.jpg.c4673841f11c5db4f793875e1962d474.jpg

Snapchat-283421159.jpg.c0c085792078d3fbec1e416ca6991bfd.jpgmangler jo som sagt fenderlist, og teakdekke, men ellers er jeg foreløpig veldig fornøyd! 

Laguna 1150 - Kallenavn: Rabalder 

• 2 år senere...
  • 2 uker senere...

Hei igjen.

Hifo og Sørlandsommer91: Jeg har faktisk selv en Laguna 1150 nå på 2. året, som jeg har tenkt det samme på.
Jeg liker egentlig 1150'n veldig godt, men den mangler en fot eller to med badeplattform.
Men jeg skal forhåpentligvis bygge ny garasje i vinter, så tror ikke jeg rekker badeplattformen i vinter , men kan jo håpe.. :/ 

Jeg lagde ikke noe støpeform, hvis det er det du tenker på med "kasse". Jeg startet med å støpe ett avtrykk av "anleggsflata", altså bakerste del av båten. Deretter brukte jeg ei divinycell plate (2400x1200x30mm tror jeg) 

som jeg skar opp i biter til "byggeklosser", som jeg deretter limte sammen, for så å legge glassfiber på alt etterpå.
Se gjerne igjennom hele tråden, så tror jeg det er mulig å forstå sånn tålig. Hvis ikke er det bare å spørre igjen. :)

Laguna 1150 - Kallenavn: Rabalder 

• 7 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...