Jump to content

Hvor ble alle Dorryene av?


bensinmotor

Recommended Posts

:flag: Hei alle her på Baatplassen! Jeg satt å leste i en bok av Leo Oterhals om sildefiske i 50 og 60 årene da de brukte Dorryer (før kraftblokkas tid) når de snurpet etter Sild.

 

Men hvor i allverden ble alle Dorryene av? Det måtte være sikkert være 100 stk her på vestlandet. Noen ble vel til turbåter men ikke mange. Kan noen svare meg på dette?

Link to post
Share on other sites

Går ut fra at mange av dem har havnet på Sankt hans bålene opp gjennom årene. Dette var jo båter som var bygd for å vare 4-5 år, så de har nok ikke tålt tidens tann så godt. De ble bygd av billigste sort materialer, da de fikk så mye juling under bruk at de uansett ikke varte særlig lenge. Det ble derfor heller ikke lagt noe særlig tid og penger i maling og stell av disse etter hva jeg har forstått.

 

En annen sak er at de egentlig ikke var noe særlig godt egnet til fritidsbåter, brede og butte i endene som de var. Så de fleste har nok blitt "brukt opp" som åpne fiskebåter før de har havnet på bålet.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Å nei du.

Her tror jeg du tar feil.

 

De fleste dorryene ble nok ombygd til fritidsbåter, da de var billige, brede og lange etter den tids målestokk. Mange dorryer ble fraktet til Østlandet og bygget om her, men endel ble igjen på vestlandet også. Det var helt sikkert mange som også havnet på bålet eller ble senket, men de fleste fikk nok nytt liv som fritidsbåter.

 

Det er fortsatt idag mange dorryer som fritidsbåter. Noen av dem ble faktisk ganske pene også, selv om veldig mange var mindre heldige med linjene.

 

:flag:

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post
Share on other sites

Her langs palmekysten er der ganske mange av disse doryene, ombygd med hytte etc. Har også etterhvert sett en del plastret av disse, tyder kanskje på "forlengelse av livet" etter at trevirke begynner å bli dårlig.

 

Mange av doryene er meget pent forseggjort med cabin/hytte/doghouse, men der finnes en del grelle eksempler også.

Link to post
Share on other sites

Trudde dory var det vi på våre kanter kalte "Posebåt" på 1950-60 tiden, dvs. det var 2 slike for hver sildesnurper for å sette ut nota og snurpe begge endene sammen til det bare var en pose igjen som inneholdt fangsten. Deretter brukte hovedbåten- håv, for å få fangsten opp. Under fart var begge posebåtene hengt opp i daviter, en på hver side av "snurperen".

Link to post
Share on other sites

Å nei du.

Her tror jeg du tar feil.

 

Det er fortsatt idag mange dorryer som fritidsbåter. Noen av dem ble faktisk ganske pene også, selv om veldig mange var mindre heldige med linjene.

<{POST_SNAPBACK}>

Mulig det. Og det er nå fortsatt en del igjen av dem her vestpå også da. Men det endrer ikke på det faktum at dette var "masseproduserte forbruksbåter", bygget for et kort og hardt liv på fiskefeltene. At såpass mange av dem har overlevd vitner vel bare om at eierene har vært flinke til å stelle med dem slik at de har fått en lengre levetid enn forventet. Men at mange av disse nå har blitt "oppbrukt" er vel ikke unaturlig å anta.

 

Regner med at fritidsbåtflåten må ha fått et skikkelig løft når alle disse dorryene kom ut på markedet. Det var jo store og romslige båter, rundt 32 fot var de vel hvis jeg ikke tar helt feil, og dermed betydelig større enn det meste av fritidsbåter som var vanlige på den tiden. Så det har nok blitt noen romslige turbåter ut av dette ja.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Der må ha' blitt ekpoteret en del av disse båter. I "min" lille marina (ca. 100 båtplasser) i Danmark, var der, for ca. 25 år siden, ikke mindre enn 3 dorryer, alle ombygd til ganske flotte lystbåter. Jeg tror at den ene er bygd om enda en gang, nu blir den brukt av en dykkerklub.

Mvh. Jens Rytter.

 

Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre)

Link to post
Share on other sites

Jeg har en Dorry som bestefaren min brukte en halv sesong på Island på 70-tallet. Etter dette har den stått på land. Innendørs mesteparten av tiden, inkludert en periode på fiskerimuseet. Har planer om å sette den i stand etterhvert, men det var den tida som ikke strekker til... Ligger diverse "tidsriktig" utstyr som stamper og slikt oppi som var der da den kom fra Island. Skroget ser egentlig veldig bra ut, men regner med at den kanskje må klinkes oppigjen, eventuelt skifte et par bord.

Link to post
Share on other sites

Hvis man følger med på bruktmarkedet, så kommer det jo rett som det er en virkelig billig dorry av et eller annet slag... Har jo sett de med motor som går og overbygg som ikke har blitt feid på sjøen enda for ned i 10.000,-....

 

Det er vel helt greie båter for den som vil ha en båt det ikke er så nøye med? Blir jo mye plass i alle fall...

 

Dersom en båt er bygd for å vare noen år i fiske, så kan det vel også godt være at den varer det mangedobbelte som fritidsbåt? Det er jo ganske stor forskjell på bruken da...

Link to post
Share on other sites

Jeg ble den stolte eier av en Dorry 32 i våres. Den hadde stått på land 2 sesonger, og etter noen hundre timer fikk jeg en super familiebåt på vannet.

 

Stor og romslig med god soveplass til 2 v + 2 b.

 

Min er klinket om under vannlinje, og tror nok at jeg må til over vannlinjen til neste år. At de ble bygd på billig materialer er en ting, men tykkelsen på bord, spant og ellers gjør at med riktig behandling og nye klinker - så vil disse båtene leve i mange år som turbåter.

 

Jeg tror muligens at jeg skal bygge akterkabin på min til neste år, da jeg gjerne vil ha 2 gode soveplasser til i båten. Fordelen er at det er god plass til å lage dette - uten å ta for mye av uteplassen.

 

Jeg er superfornøyd med min Dorry 32!

Bilde

Redigert av vikers (see edit history)

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Dory'en din er jo kjempefin, den, Vikers!!

 

Jeg hadde en av sorten selv for mange år siden. En Tresfjord-dory med aluminiumsoverbygg og BMC Commodore. En av svogrene overtok den, og han har nå plastet hele båten og holder på med å bygge opp innredningen igjen. Det blir en sabla grei båt når den en gang blir ferdig.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Vikers : DET er en av de bedre utgaver av dory som jeg til nå har sett, meget bra !

 

Du skriver at du kunne tenke deg ac på denne, du tror ikke den blir for "grunn". Jeg ser for meg at enten blir ac-taket meget høyt og ruvende, eller så blir ac svært lav ?

<{POST_SNAPBACK}>

Takk for det. Båten ble fin den, og enda bedre vil den bli neste år.

 

Med hensyn til AC så vil jeg kunne få til dette med en høyde som er halvparten av høyden på styrhus. Muligens blir det noe lavt under taket, men kona og jeg kan jo finne på noe i sideleie. ;)

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...