Nortonis Havulk Startet 28.Mars.2020 Link til dette innlegget Startet 28.Mars.2020 (redigert) Jeg ser det lekker vann ut av Jonson pumpa, tok ut impeller og ser at det er en simmering innføre impeller, samt muligens pakning. Dette ser litt dårligt ut og regne med at det er der lekkasjen er. Hvordan går man frem og tar dette ut, og er det enda deler og få til denne pumpa ? Har søket litt rundt og ser noen nevner det ikke er deler til den og man må evt tilpasse en annen pumpe. Det har nok lekket lenge der før jeg overtok båten, en del bolter rundt har rustet godt. Redigert 28.Mars.2020 av Nortonis Mer info (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 29.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2020 Vanligvis like greit å ta av hele pumpa, og bytte både lager og tettinger. Om det har lekket i tetting, har ikke lager det noe bra heller. Pleier å stå nr på både simeringer og lager, evt måle de, så det bør gå å få tak i. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 29.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2020 Her finner du en pedagogisk korrekt og glitrende generell innføring i hvordan overhalt en pumpe. Sitér dette innlegget Link to post
Nortonis Havulk Svart 29.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2020 Takk for info, finner ikke helt ut hva pumpe det er, de har byttet lokket som orginalt sto på med modellnummeret. Men ut ifra impelleren så kan de se ut som til nå kan være noe i F5 serien, funnet litt sider på nettet og sendt noe emails. Holder det med et rep sett ? Ser de kommer med fjær,pakninger osv. Ja det er rustet godt så er nok redd en av boltene ikke lar seg åpnes uten og måtte borres ut og gjenges på nytt.. Ok kjenner ikke til at det er lager inni der, men skal få prøvet og tatt av pumpa på på mandag og prøve finne ut hvor den lekker. Vannet drypper ned på kilereima som videre kaster det rundt der, ikke bra i det hele tatt. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 29.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2020 Bilder er alltid bra for å få best hjelp. Om det er skruene i lokket som sitter, kan du legge hele pumpa i rustløser en stund, når du har tatt den av. Lager er det helt sikkert det. Ville vasket godt med ferskvann der det ha sprutet, og dusjet godt med wd40 eller lignende. Evt ta av reimer først og avfette reim hjul etterpå. Etv vaske, børste, male med egnet rustbinder/stopper. Spørs litt på hva standard/finish du ønsker. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 29.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2020 Jeg er ikke sikker på om lagre er med i rep.settene. Det kan være vanskelig, om man ikke er vant med det, å kjenne hvorvidt lagrene er defekte. Er du usikker, bytt lagre. Defekte lagre er i 80 % av tilfellene grunnen til at tetninger havarerer. Ikke så ofte i når det gjelder disse sjøvannspumpene. Lagrene jobber tyngre på remdrevne pumper enn på akseldrevne pumper, osv. På den overhalingen jeg ref. til over, ble vel muligens ikke lagrene byttet. Sitér dette innlegget Link to post
Nortonis Havulk Svart 31.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2020 Pumpen er akseldreven. Ser det er et lager inni ja, føles ut som det rykker litt og går ujevnt når jeg roterer for hånd, så regner med det bør skiftes også. Så er det en simmering inni med en pakning rundt. Virke som jeg må ha et sånt verktøy der jeg skrur og presser ut akslingen inni så kommer vel lageret ut på baksiden ? Skulle vist nyaktig hva denne pumpa heter, Johnson pump F5 Eller noe F7 greier ser jeg de går under. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 31.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2020 Det sitter vel en låsering(segering) på motorsiden som skal ut, før du presser aksling og lager ut den veien. Sitér dette innlegget Link to post
Nortonis Havulk Svart 31.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2020 Her er motorsiden der man ser lageret Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 31.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2020 synes jeg ser låseringen utenpå lageret, rett over akselen på bildet. Hylsa ytterst med hakket i, må du sikkert ha av også. Sitér dette innlegget Link to post
Nortonis Havulk Svart 31.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2020 (redigert) Hei og takk for hjelpen. Jeg gjorde litt rent nedi der med en våtserviet, det er ikke noe låsering der, kun godset til pumpa. Men det er en veldig tynn pakning/film med gummi jeg kunne rive av som ser ut som går ned mellom lageret og godset til pumpa. Kan det være at dette lageret sitter kilt i denne gummipakning/filmen ? Om du ikke mener den blanke ringen der så kan det virke som dette er ytterkanten på lageret ? Redigert 31.Mars.2020 av Nortonis (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Nortonis Havulk Svart 31.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2020 Uff det ser veldig dårlig ut der som pakning og fjør er, kan forstå dette lekker. Andre bildet er nærmere bilde av lageret Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 31.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2020 Nå kjenner ikke jeg denne pumpa, men jeg vil tro den skal presses ut fra impellersiden, og mot lagersiden. Slik har det hvertfall vært på de pumpene jeg har vært borti. Da har det som sagt sittet en segering bak lageret, som fjernes først. Om det ikke finnes en slik låsering, ville jeg satt pumpa med flensen på lagersiden mot et flatt underlag, og forsøkt å presse/slå(plasthammer eller trebit i mellom) aksel ut den veien. Om ikke du har noe erfaring med å bytte lager, bør du kanskje få med deg en, evt se om du finner nyttig film på youtube. Den tetningen bak impelleren var ferdig, ja. Skal vel ha rustfri fjær. Er det et stort hakk i metallet i omkretsen rundt tetningen? Sitér dette innlegget Link to post
Nortonis Havulk Svart 31.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2020 Er et hakk ja, virke som det skal være der. Er i selve metallet til pumpen, samt den sorte ringen der. Håper noen dukker opp her som har litt peiling på denne pumpa og kan komme med noe mer info. Takk for hjelpen til nå Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 1.April.2020 Link til dette innlegget Svart 1.April.2020 Benevnelsen på pumpa står på lokket til impellersiden. Min heter f eks F5B9. Jeg kjøpte nye tetninger fra KD Trading i Bergen. Samme sted jeg kjøpte pumpa fra. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Nortonis Havulk Svart 19.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2020 Da har jeg fått av lagre og gammel pakning som var gåent. Det jeg ikke vet nå er hvordan jeg får av denne toppen. Vet noen om denne er kilt fast, eller skrudd ? Så en video på youtube av en lignende pumpe, der brukte de en rørstumt og en bolt i skrustikke og presset den av, men den er ikke helt lik. Dette er aksel til Jonson Pump F5B9. Håper noen kan hjelpe meg og kjenner igjen denne så jeg får tatt den riktig av. Her er bilde av aksel med toppen på: Sitér dette innlegget Link to post
Sjarkmannen Svart 13.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2024 Holder på å bytte alt i en tilsvarende pumpe, men når jeg får ny aksling så er den lengre enn den gamle og den hylsen på enden er helt ubrukelig så må ha ny den og. Noen som vet om man må kappe av disse akslingene for å få de til å passe inn på motoren? Har en sabb Mitsubishi opplyst til 45 hk 1988 modell av selger. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.