Jump to content

VP D1 30 - oljelekkasje ved bunnpanne (etter overfylling olje)?


tomcat

Recommended Posts

Har merket siste sesong at det har lagt seg litt olje under motoren. Ikke mye, nok at et par tørk med tørkepapir fjerner  alt uten rester. Har prøvd å følge med for å finne noe kildested uten hell. 

 

Nå har båten vært i ro siden september og motoren ikke startet, men nå etter da et halvt år så var det kanskje en snau desiliter olje under motoren. Har tørket opp og benyttet speil med lys for å kikke rundt overalt etter kildested, og det eneste jeg kan klare å se at det muligens "svetter" olje er i overgangen mellom selve blokken og bunnpannen i forkant av motoren. 

 

Dårlig bilde av forkant før det ble tørket opp:

IMG_1813.jpg.e78b829d0ac25307a459ba12e9e65c7c.jpg

 

I fjor vår når jeg skiftet olje og filter ble det med et uhell fyllt på litt for mye olje på motoren (litt over peilepinne øverste markering). Etter oppstart i noen minutter røykte det noe fra påfyllingshullet og motoren ble stoppen. Merket da at det var oljenivå over maks-merket og tappet (sugde ut til normalt nivå). Benyttet båten mye i fjor uten noen problemer med mange motortimer (lite seilvær) og hadde egentlig glemt ut denne oljesvettingen før nå i forberedelse til sesongoppstart.

 

Spørsmålet mitt er vel egentlig, kan kjøringen med for mye olje føre til at det skapes for høyt trykk som da legger press/ødelegger pakning mellom bunnpanne og motorblokk med påfølgende svetting/lekkasje? Vil evt da en slik svetting/lekkasje være farlig å benytte motoren med, når det passes på?   

Link to post
Share on other sites

leopard skrev 4 minutter siden:

Jeg synes det ser ut som om det kommer lenger opp i fra , du har ei oljestripe som forsvinner innunder reim hjulet. 

Jeg tenkte også på den stripen, men den er veldig "tørr", altså ingen som helst fuktighet fra olje føles om man drar fingeren over stripen. Men skal ta en sjekk i morgen om det kan være fuktere nærmere (oppe ved) reimhjulet.

 

Hulda skrev 2 minutter siden:

Du skal overfylle nokså mye for at det skal skade. Hulda mister også noen gram olje i sesongen den veien. Har vurdert over noen år om jeg skal sette en 10 mm pipe i skrallen, vri meg nedi der og stramme etter. Lysten til å gi blaffen overstiger verdien av lekkasjen.

Har hatt båten 5 år og ikke opplevd å komme til denne "oljefilmen" under motoren som denne gang, så derfor jeg tenkte om det kan ha hatt noe med uhellet med overfylling. 

 

Det blir vel ikke noe særlig med trykk inne i bunnpannen når motoren går? Er det "åpent" mellom bunnpanne opp til topplokket? Merker ingen trykk eller luftbevegelser når jeg tar av oljepåfyllingslokket mens motoren går.

Link to post
Share on other sites

Guest Thostr

Jeg har samme motor, og har en lekkasje som høres svært lik ut som din, dvs så mye som en dl har jeg ikke observert og ikke noe særlig nå på vinteren (men det er kaldt her oppe, påvirker nok).

Jeg har brukt en del tid på å lete etter hvor lekkasjen kommer fra, og har konkludert med at det er pakningen i bunnpannen som ikke er tett. Fant en tråd som beskrev det samme og en fiks: https://forums.ybw.com/index.php?threads/volvo-penta-d1-30-oil-leak.467733/ 

Det er såpass marginalt at jeg ikke har orket å prioritere å gjøre noe med det. Men kanskje en vakker dag, særlig om det blir så lite båtbruk som det kan se ut til framover...

Redigert av Thostr (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ingen lekkasje etter et døgn stille-ligge, men etter en times tur for motor, der den siste halvtimen var med noe krenging mot babord, så er det igjen olje under motoren.

 

IMG_2083.jpeg.55102aaa0bd792f922e6b83ce3e6ddff.jpeg

Dette er tatt fra babord side. Krenging var mot babord, ca 12 m/s rett på siden (ingen seil - de er ikke satt på for sesongen). Så kanskje ca 10 grader kanskje. 

Har ikke bilde av det, men det er en oljedråpe på tre bolt-hoder, rett over der man ser mesteparten av oljen. Det er ikke mye, men mer enn jeg liker. 

 

De flekkene over (mot styrbord) er fra sumpen, ser striper fra ned mot det området og så har det dryppet ned der.

 

Vil det hjelpe å prøve å tighte boltene på bunnpannen? Planen neste år er å skifte drev-belg, så da må jo motor ut uansett, og pakke om bunnpanne er da ikke store ekstra-jobben, men spørsmålet er mer nå om det er mulig å bruke båten denne sesongen?

Link to post
Share on other sites

Guest Thostr

Klart det er mulig å bruke motoren, med mindre du mister så mye olje at det kommer under minmium-nivået. Går også an å stramme bunnpanne-boltene (ikke stram så hardt at de knekker...). Og du kan bytte ut bunnpanne-pakningen, oljen din ser vel ikke helt fersk ut (?) så lar seg jo kombinere greit. 350,- herfra http://webshop.kbm.no/no/volvo-penta-sprengskisse-7746500-22-8310.aspx?fbclid=IwAR2O2Dm3MgpLjdBtvyf_ICWUT6n-ftyE-YWwgjj7ZLYu-MdWK0hYzOzEdP0 - shampo og balsam i ett...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...