Worry II Startet 29.Mars.2020 Link til dette innlegget Startet 29.Mars.2020 Hei, Jeg har liv i baugthruster, både via bryteren og fjernkontrollen, men den bak er helt død. Jeg tenkte måle med voltmeter på thrusteren, men er ikke sikker på hvor jeg får utslag på + og -. Så kan jeg ikke finne noe sikring på den bak, kun til den foran. Noen som vet hvor den normalt er ? Har dere noen kloke tips til hvor jeg starter og hva som kan være feil ? Det er en SidePower SE60/185S. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 29.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2020 Greit å begynne med å måle at det er spenning bak på truster, på hovedtilkoblingene. Om det ikke er noe der, må du se på sikring og hovedbryter. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 29.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2020 Ja, jeg får ikke utslag på voltmeter, hverken på hoved pluss/minus, eller på de 3 mindre kontaktene merket + Denne bak er koblet via forbruksbanken, og alt annet fungere. Derfor jeg lurte på hvor eventuelt sikringen sitter. Finner ingen. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 29.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2020 Har den egen hovedbryter, og har du målt gjennom denne? Håper de kommer noen som kjenner til sikring da, eller om kabelen kan følges. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 29.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2020 Litt usikker, for selv om strømmen kommer fra forbruksbanken, så er det ikke strøm til panelet før strømbryteren til "Startbatteri" vris på. Sitér dette innlegget Link to post
omhI Svart 29.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2020 (redigert) hei Kan denne hjelpe: https://sleipner.no/produkt/38270/se60-tunnel-thruster-12v-ip/ Redigert 29.Mars.2020 av omhI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 29.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2020 Du har ikke en El tegning over hovedstrømmen da? Det er kanskje et dobbelt panel, hvor baug truster går på start, slik at panelet er powret derfra, mens hovedstrømmen går på forbruk til hekktruster? Høres ut som du mangler +/- fra forbruksbank. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 29.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2020 (redigert) Ja, du er nok inne på noe. Jeg pleier å filosofere meg fram til feilen, men jeg skjønner ikke hvor dette ligger. Kan jeg teste med et 12 volts batteri med startkabel rett på thruster. Isåfall hvilken av plussene uten å lage faanskap..? ? Redigert 29.Mars.2020 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 29.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2020 Jeg tenker at så lenge du ikke har 12V frem til truster på den tykke + og -, så er det ingen grunn til å klå på trusteren. Har du utført noe arbeid på hovedstrømmen i vinter, eller kunne kommet borti noe under annet arbeid? Om det er en hovedbryter som er dårlig, kan det hende at du får liv i den ved å betjene de noen ganger av og på. Må likevel byttes om den fusket da, men greit å prøve. Sitér dette innlegget Link to post
omhI Svart 29.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2020 kan det være den 5amp (se tegning) sikringen som er ødelagt ? Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 29.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2020 omhI skrev 2 minutter siden: kan det være den 5amp (se tegning) sikringen som er ødelagt ? Takk for tegning og forslag. Jeg finner ingen 5A noen sted, men leter.. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 29.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2020 Har du elektrisk styrt hovedbryter, slik som tegningen til omhl, eller manuell vribryter? Du har jo såpass ny båt, at det burde være en hovedstrøms tegning? Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 29.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2020 Manuelle brytere, 4 stk. Men mulig thrusteren ikke er originalt montert, så finner ikke noe der. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 29.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2020 Ikke mulig å følge tykk rød fra truster til hovedbryter? ? Sitér dette innlegget Link to post
Linea Svart 29.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2020 Har du funnet sikringen til 12 V tilførsel til truster motor? Ville leitet i nærheten av batterikassa, nærme batteriene som leverer strømmen. Jeg monterte selv for 2 år siden og satt sikringen rett ved batteriene. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 29.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2020 Jeg fortsetter å feilsøke i morgen. Takk for svar. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 31.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2020 Fått liv i den enda? Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 31.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2020 Gullfisk skrev 2 minutter siden: Fått liv i den enda? Hei, nei men jeg skal få bistand av GeirFrode her inne, på mandag førstkommende, var planen. Han sendte meg hyggelig internmelding og tilbød sin assistanse. Ser frem til bistand fra han :-) Kommer tilbake etterhvert.. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 1.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.April.2020 Da fant jeg ut av dette. Var bakerste hovedbryter under bordet som var defekt. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 1.April.2020 Link til dette innlegget Svart 1.April.2020 Så bra. Du får faktorisere den og se hva som har skjedd, når du får ny. Hva slags hovebryter er det? Du bør helst ha en sikring i kretsen også, om det ikke finnes. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 1.April.2020 Link til dette innlegget Svart 1.April.2020 Jeg fikk også feil på hoved bryter til samme thruster i fjor. Det begyndte med at thrusteren fusket et par ganger. Går vel endel strøm i denne. Var tydelige brennmerker på kontaktsettet. Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 1.April.2020 Link til dette innlegget Svart 1.April.2020 Bra det ordnet seg! Er denne bryteren underdimensjonert, siden den ikke virket mere? Sitér dette innlegget Link to post
oberst1 Svart 1.April.2020 Link til dette innlegget Svart 1.April.2020 Hei fetter! Godt det løste seg! Ikke at jeg har sett bryteren du sikter til, men vanlig at det kan bli litt korrosjon over tid. Sprayer «utsatte» kontakter og brytere om høsten ved konservering jeg for prøve å unngå slike kjedelige greier ?? Ps. Vannscooteren sprayes nesten alltid etter hver tur av samme grunn. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 1.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.April.2020 Nå skal jeg thrustre både foran og bak.. i båsen min inntil videre. Å ha denne i orden betyr mye om man ofte er alene i båten ! (med hund) Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 1.April.2020 Link til dette innlegget Svart 1.April.2020 Kan du ikke få hjelp av hu dama i NRK til å trene bikkja til å kjøre truster på kommando? Virker jo som hun fikser alt ved å peke og fore med godbiter...? Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.