Canargo Startet 30.Mars.2020 Del på Facebook Startet 30.Mars.2020 Etter at eg fikk Frydenbø til å overhalt mitt hvp-15 gear som tok kvelden etter mange års drift har eg problemer med å få det til å virke. Får ikkje opp turtallet på motoren når eg kobler inn gearet og kjører, og motoren sliter og kommer ikkje opp i fart. Da eg tok ut gearet så løste eg berre av flensen på akslingen skubbet den bakover, tok av styrekablene og resten av skruene til gearet og motor. Da eg sette gearet på igjen koblet eg styrekablene på som som dei var da eg tok dei av. Funksjonen på gearet virker heilt fint forover/akterover og fri, men båter kommer ikkje opp i fart og eg ser/hører att motoren sliter. Må eg justere vridningen/vandringen på propellen/akselen etter att gearet vart overhalt ?, og korleis gjer eg eventuelt det. Sitér dette innlegget Link to post
Taskeladden Svart 30.Mars.2020 Del på Facebook Svart 30.Mars.2020 Hva sier frydenbø? Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
Canargo Svart 30.Mars.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mars.2020 Dei seier att det ikkje er noe gale med gearet ig att det må være noe annet som er gale?? Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 30.Mars.2020 Del på Facebook Svart 30.Mars.2020 Er den like tung å få opp i turtall når stigningen er i nøytral? Sitér dette innlegget Link to post
Canargo Svart 31.Mars.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mars.2020 Nei når den står i nøytral virker den heilt normal, har sjekket att den går på alle sylindrene og får drivstoff. Det virker som den har for masse vridning på propellen, men eg sette veierne på i samme posisjon som dei ver da eg tok dei av. Er det justerings-muligheter på selve gearet som ein kan bruke til å stille inn maks vandring?? Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 31.Mars.2020 Del på Facebook Svart 31.Mars.2020 Da må du mest sansynlig justere endestoppen på armen som styrer vridningen. Den har helt sikkert vært justert på eller demontert under overhaling. Da kjører du bare full gass på motoren og justerer vridningshendelen i styrhuset til du får maks anbefalt turtall på motoren. Så holder du hendelen i den posisjonen og går ned på gearet og justerer endestoppskruen slik at du ikke har mulighet for å gi mer vridning. Sitér dette innlegget Link to post
Canargo Svart 31.Mars.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mars.2020 Takker for tipset, dette skal eg sjekke opp i helga. Sitér dette innlegget Link to post
Canargo Svart 7.April.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.April.2020 Var ned i båten og og prøvde litt forskjellig idag, uten noe suksess. Startet opp motoren og tok av kabelen for vridning av propell og fikk ein til å styre gass og retning mens eg satt ved giret og regulerte spaken forsiktig i forover og akterover for å finne den rette posisjon på hendelen, uten att det vart noe bedre fart og turtall. Når eg ruser opp motoren og vridning av propell-vinger og innkobling av aksel ikkje er innkoblet så går motoren opp i turtall som den alltid har gjort, men,,, når eg kobler inn kun akselen og vridning er i nøytral stilling så får eg heller ikkje opp turtallet til meir en 14-1500 rpm ???, her er det noe som ikkje stemmer. Att det er noe motstand på propellen når den sviver i nøytral stilling er greit, men dette er ikkje rett, når alt er utkoblet kan eg ta akselingen og snurre den rundt med hande-makt. Prøvde flere ganger å kjøre motor på høgt turtall for så å koble inn propell-aksel (stigning på propellvinger i nøytral) og da datt turtallet ned med ein gang Var under og såg på propellen, den var litt grodd (båten har ligget i ro i 2-3 måneder) men det kann ikkje utgjøre alt dette, at eg ikkje vil oppnå full fart med grodd skrog det er greit Har gått over motoren flere ganger og sjekket att den er ok (komprisjon/disel-tilgang/turtall), og alt er ok der, styrekablene til motoren vart heller ikkje demontert da eg tok av giret. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 7.April.2020 Del på Facebook Svart 7.April.2020 Koblet inn gearet med høyt turtall? På tide med ny overhaling nå da? Det tåler ikke lamellene. Men uansett, det høres ut som at noe er galt med gearet. Jeg ville ha levert tilbake der du fekk det overhalt. Sitér dette innlegget Link to post
Canargo Svart 8.April.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.April.2020 (redigert) Hadde berre1000-1200 rpm da eg koblet inn giret så høy turtall var vel litt misvisende. Skal ta og løsne akselen ifra giret og sjå om eg får opp turtallet på motoren når eg kobler inn akselen da, og vist eg da ikkje får opp turtallet så sender eg det tilbake. Redigert 8.April.2020 av Canargo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Canargo Svart 14.April.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.April.2020 (redigert) Idag tok eg og sjekket atter en gang innkobling og vridning på akselen og det er når eg kobler inn omdreiningen på propell- akslingen att motoren ikkje kommer opp i turtall (som nevnt tidligere) Koblet ifra akselingen på flensen til giret og startet opp motor, koblet inn akselen og da kom turtallet med ein gang, prøvde vridningen og alt såg/hørtes fint ut så det er nok noe med vingene på propellen som er årsaken til saken, men hva?? Da eg tok av giret så løsnet er berre av skruene til flensen og skubbet akslingen bakover så langt eg fikk den og tok ut giret, og drog den tilbake da seg monterte giret igjen.. Eg skal ta opp båten og sjekke om eg ser noe opplagt som er feil eller skadet, er det noen som forklare hvordan eg kan kontrollere att vingene er i rett posisjon Redigert 14.April.2020 av Canargo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 14.April.2020 Del på Facebook Svart 14.April.2020 Du har vel merket fort at propellen "skubber" vann når du koblet inn, eller at båten begynte å gå enten forrover eller akterover? Har du husket å montere tilbake trekkstangen? Sitér dette innlegget Link to post
Canargo Svart 15.April.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.April.2020 Ja den skubber vann både forover og bakover og den går framover/bakover når eg forandrer vridningen men det er langt ifra den farten og turtallet som det var før. Hva mener du med trekkstangen ?, der er berre propell-akselengen som går fra giret og bak til hylsen/propellen Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 15.April.2020 Del på Facebook Svart 15.April.2020 Canargo skrev for 1 time siden: Hva mener du med trekkstangen ?, der er berre propell-akselengen som går fra giret og bak til hylsen/propellen Åja.. Dette gearet skyver sikkert på hele akslingen for å vri vingene. Større gearkasser har en aksling inne i propellakslingen som styrer vridningen på propellen. Men nå begynder jeg å skjønne mindre. Det må være selve propellen og akslingen som er treg å dreie rundt da, siden du får normalt turtall når du kobler ifra propellakslingen fra gearet. Sitér dette innlegget Link to post
Marida Svart 15.April.2020 Del på Facebook Svart 15.April.2020 Hvis giret ditt har vært ute, må dette sentreres opp igjen. Kan du dreie akslingen lett rundt, eller "klyper" den? Tipper at skroggjennomføringen din blir varm Sitér dette innlegget Link to post
Canargo Svart 15.April.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.April.2020 Sentreringen var og er ok, den sjekket eg da eg tok ut giret og da eg sette giret på igjen, slimset den sågar litte grand og (brukte følerblad og justerte den en mm eller to), akslingen går lett rundt både før og etter installasjonen og kan rotere den med bare neven og den roterer lett. Hylsen er ikkje varm i det heile tatt heller. Eg heller vel til att det er ett eller annet med propellvingene som har skjedd, kan den komme ut av "synkronisering" sånn att ikkje begge vingene har samme vinkel??? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.