Jump to content

Problemer med hvp-15 gearet etter overhaling


Canargo

Recommended Posts

Etter at eg fikk Frydenbø til å overhalt mitt hvp-15 gear som tok kvelden etter mange års drift har eg problemer med å få det til å virke.

Får ikkje opp turtallet på motoren når eg kobler inn gearet og kjører, og motoren sliter og kommer ikkje opp i fart. Da eg tok ut gearet så løste eg berre av flensen på akslingen skubbet den bakover, tok av styrekablene og resten av skruene til gearet og motor.

Da eg sette gearet på igjen koblet eg styrekablene på som som dei var da eg tok dei av. Funksjonen på gearet virker heilt fint forover/akterover og fri, men båter kommer ikkje opp i fart og eg ser/hører att motoren sliter.

Må eg justere vridningen/vandringen på propellen/akselen etter att gearet vart overhalt ?, og korleis gjer eg eventuelt det.

Link to post

Nei når den står i nøytral virker den heilt normal, har sjekket att den går på alle sylindrene og får drivstoff.

Det virker som den har for masse vridning på propellen, men eg sette veierne på i samme posisjon som dei ver da eg tok dei av.

Er det justerings-muligheter på selve gearet som ein kan bruke til å stille inn maks vandring??

Link to post

Da må du mest sansynlig justere endestoppen på armen som styrer vridningen. Den har helt sikkert vært justert på eller demontert under overhaling. Da kjører du bare full gass på motoren og justerer vridningshendelen i styrhuset til du får maks anbefalt turtall på motoren. Så holder du hendelen i den posisjonen og går ned på gearet og justerer endestoppskruen slik at du ikke har mulighet for å gi mer vridning. 

Link to post

Var ned i båten og og prøvde litt forskjellig idag, uten noe suksess.

Startet opp motoren og tok av kabelen for vridning av propell og fikk ein til å styre gass og retning mens eg satt ved giret og regulerte spaken forsiktig i forover og akterover for å finne den rette posisjon på hendelen, uten att det vart noe bedre fart og turtall.

Når eg ruser opp motoren og vridning av propell-vinger og innkobling av aksel ikkje er innkoblet så går motoren opp i turtall som den alltid har gjort,

men,,, når eg kobler inn kun akselen og vridning er i nøytral stilling så får eg heller ikkje opp turtallet til meir en 14-1500 rpm ???, her er det noe som ikkje stemmer.

Att det er noe motstand på propellen når den sviver i nøytral stilling er greit, men dette er ikkje rett, når alt er utkoblet kan eg ta akselingen og snurre den rundt med hande-makt.

Prøvde flere ganger å kjøre motor på høgt turtall for så å koble inn propell-aksel (stigning på propellvinger i nøytral) og da datt turtallet ned med ein gang

Var under og såg på propellen, den var litt grodd (båten har ligget i ro i 2-3 måneder) men det kann ikkje utgjøre alt dette, at eg ikkje vil oppnå full fart med grodd skrog det er greit

 

Har gått over motoren flere ganger og sjekket att den er ok (komprisjon/disel-tilgang/turtall), og alt er ok der, styrekablene til motoren vart heller ikkje demontert da eg tok av giret.

Link to post

Idag tok eg og sjekket atter en gang innkobling og vridning på akselen og det er når eg kobler inn omdreiningen på propell- akslingen att motoren ikkje kommer opp i turtall (som nevnt tidligere)

Koblet ifra akselingen på flensen til giret og startet opp motor, koblet inn akselen og da kom turtallet med ein gang, prøvde vridningen og alt såg/hørtes fint ut så det er nok noe med vingene på propellen som er årsaken til saken, men hva??

Da eg tok av giret så løsnet er berre av skruene til flensen og skubbet akslingen bakover så langt eg fikk den og tok ut giret, og drog den tilbake da seg monterte giret igjen..

Eg skal ta opp båten og sjekke om eg ser noe opplagt som er feil eller skadet, er det noen som forklare hvordan eg kan kontrollere att vingene er i rett posisjon

 

Redigert av Canargo (see edit history)
Link to post
Canargo skrev for 1 time siden:

Hva mener du med trekkstangen ?, der er berre propell-akselengen som går fra giret og bak til hylsen/propellen

Åja.. Dette gearet skyver sikkert på hele akslingen for å vri vingene. Større gearkasser har en aksling inne i propellakslingen som styrer vridningen på propellen. Men nå begynder jeg å skjønne mindre. Det må være selve propellen og akslingen som er treg å dreie rundt da, siden du får normalt turtall når du kobler ifra propellakslingen fra gearet. 

Link to post

Sentreringen var og er ok, den sjekket eg da eg tok ut giret og da eg sette giret på igjen, slimset den sågar litte grand og (brukte følerblad og justerte den en mm eller to), akslingen går lett rundt både før og etter installasjonen og kan rotere den med bare neven og den roterer lett. Hylsen er ikkje varm i det heile tatt heller. Eg heller vel til att det er ett eller annet med propellvingene som har skjedd, kan den komme ut av "synkronisering" sånn att ikkje begge vingene har samme vinkel???

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...