Jump to content

Propell til Honda 40 HK

tcic1

Recommended Posts

Hei , en fiskekamerat har en orginal propell til sin motor 11 1/8 - 13 stigning.

Han ønsker å få ned farten fra 2,4 knop med til ca 1,8 med å skifte til en annen propell.

Vi har sett på en som kan justeres - 10,4 med stigning fra 17 til 11. Og da tror jeg 11 kan være

en løsning. Men hva det utgjør med en på 10,4 og bare 2 stigninger ned er jeg usikker på.

Noen som har erfaring med dette ? Å kjøpe en fast propell er vi ikke så sikre på.. Toppfart er

ikke problemet da den kun skal brukes når han fisker og kan bytte over senere.

Takknemlig for svar.

Mvh

Tcic

Propell orginal.jpg

Propell 10,4 vridbar.jpg

Takk , tror vi har pint den ned på tomgang det vi ønsket. Nå er det slik at stigning ned til 9 eller 10 hadde vært ønskelig med det finner vi ikke 

i den vridbare løsningen. Jeg får sjekke igjen.

Hvor mye tror du farten vil gå ned med 9 stigning.

På en snekke jeg har gikk jeg fra 17 til 13 og gikk bare ned en 0,5 knop med samme størrelse ( en 17 propell var det ).

Men det er 2 forskjellige båter.

Hans båt er en Rana 17.

Vil det hjelpe å bremse farten med helt nedstilte trimflaps montro..?  

feks
https://www.marineshop.no/smart-tabs/102399/smart-tabs-trimplan-for-trolling-8-x-9--hash--st981-40-m-trollingbrems-avtagb

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

tcic1 skrev for 2 timer siden:

På en snekke jeg har gikk jeg fra 17 til 13 og gikk bare ned en 0,5 knop med samme størrelse ( en 17 propell var det ).

Men det er 2 forskjellige båter.

"en snekke" ikke det samme over hele vårt langstrakte land, så som alltid på dette Forumet, så gjelder det å være lur og dele riktig informasjon.

På mine trakter er snekke et fortrengerskrog som har gode lavfartsegenskaper og godt sig... 

Det er det motsatte av en plattgattet jolle som Rana17

Redigert av dieselfan (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...