Bisse Startet 30.Mars.2020 Del på Facebook Startet 30.Mars.2020 Har fått disse stygge flekkene i dusjen. Flekkene sitter på en silikonfuge. Får ikke vasket de vekk på vanlig måte. Har prøvd med «Marine Mould Remover» fra Biltema uten hell. Noen som har tips?. Sitér dette innlegget Ole-Martin Nilsson, Halden. Link to post
Stekepanne Svart 30.Mars.2020 Del på Facebook Svart 30.Mars.2020 Siden jeg akkurat har anbefalt «magisk svamp» på å fjerne polish fra bunnstoffet, kan jeg likesågreit anbefale det her :) Sitér dette innlegget Link to post
Bisse Svart 30.Mars.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mars.2020 Heter det magisk svamp? Hvor kjøper jeg det? Sitér dette innlegget Ole-Martin Nilsson, Halden. Link to post
Sjøbliss Svart 30.Mars.2020 Del på Facebook Svart 30.Mars.2020 F.eks. på Biltema. De kaller det flekkfjerningssvamp. https://www.biltema.no/hjem/rengjoring/oppvasktilbehor/stalull/flekkfjerningssvamp-4-stk-2000037854 Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Stekepanne Svart 30.Mars.2020 Del på Facebook Svart 30.Mars.2020 Melatonin svamp er vel den riktige betegnelsen. Biltema, jula, Europris, maritim, Seasea osv selger slike :) Sitér dette innlegget Link to post
Shore Svart 30.Mars.2020 Del på Facebook Svart 30.Mars.2020 Denne vil jeg gjerne følge med på. Har fulgt med på en god del fora etterhvert og blitt gjort oppmerksom på at slik sopp på silikon ikke vil la seg fjerne, har heller aldri funnet vidunderoppskriften. Bytt silikon, først som sist, er omkvedet. Venter stadig spent på første som kan vise bilder av vellykket behandling og med hvilket produkt. Dette er et stort og gjentagende problem for mange. Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
Mouche Svart 31.Mars.2020 Del på Facebook Svart 31.Mars.2020 Vellykket produkt; Effekt dorens fra Europris til den nette sum av ti kroner på tilbud! Bedre enn et annet forslag som er blanding av Zalo og eddik, men skal det bli helt fint så tror jeg nok at Shore har rett i at bytt ut silikonen. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Fantino Svart 31.Mars.2020 Del på Facebook Svart 31.Mars.2020 Ren Klorin bleker flekkene, men de kommer igjen så lenge tetningmassen ikke er muggbestandig. På flisfuger har jeg dusjet med soppmiddel ment til bruk på husvegger før maling og det har virket veldig bra, men det er nok fordi middelet trenger inn. Tviler på at det gjør samme nytte på silikon. Og, den bruken av middelet var heller trolig ikke anbefalt iht datablad.. Bytte til muggbestandig fugemasse er nok ‘Endlösung’. Vil tro en ikke trenger å ta bort hele fugen men kan skjære ut øverste lag med sånn ‘fugeskjærer’ og legge ny masse på toppen. Sitér dette innlegget Link to post
fannefjord 2 Svart 31.Mars.2020 Del på Facebook Svart 31.Mars.2020 Prøv Ship shape jordslagsfjerner Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 31.Mars.2020 Del på Facebook Svart 31.Mars.2020 Ikke at jeg er ekspert, men medlemmet @VannTro har svart på akkurat dette tidligere. Så vidt jeg husker var oppskriften 50% klorin og varmt vann, og deretter gå løs med en tannbørste. Men er du sikker på at det er silikon i fugen? MS-polymerbaserte fugemasser er vel vesentlig mer utsatt for mugg enn silikon. Og en annen ting. Det blir nevnt å bytte ut fugene, evt. skjære vekk toppen og legge på ny masse. Hvis det er silikon, vil da ny silikon få feste dersom det sitter igjen rester av den gamle? Og hvis det er tec7 eller en annen MS, hvordan er det å legge et nytt lag oppå den gamle, biter det? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Mouche Svart 31.Mars.2020 Del på Facebook Svart 31.Mars.2020 Fantino skrev for 2 timer siden: Vil tro en ikke trenger å ta bort hele fugen men kan skjære ut øverste lag med sånn ‘fugeskjærer’ og legge ny masse på toppen. Etter hva jeg har hørt og lest, så fester ikke ny silikon til gammel silikon. Har du annen erfaring? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Fantino Svart 31.Mars.2020 Del på Facebook Svart 31.Mars.2020 Ja. Det høres ut som overtro.. Hadde inne profesjonell aktør for å freshe opp tilsmussete fuger for noen år siden og de gjorde det slik - med svært godt resultat, også over tid. Jeg har nå mest motsatt erfaring. Selv om silikon vel i prinsippet ikke er lim, så er det et h å løsne/fjerne. Har sjelden vært så svett som da jeg sleit av 4 m3 fleksible solceller fra taket på båten. De var limt med noen striper silikon, med null forarbeid/fjerning av voks på gelcoat el. Måte bruke stålsparkel og ‘spa’ de løs. Helt sikkert noen som har motsatt erfaring da.. Fugene var altså ikke løsnet på noen måte slik at smuss/fett hadde kommet bakom el, bare skjemmende farge. Sitér dette innlegget Link to post
seilofil Svart 31.Mars.2020 Del på Facebook Svart 31.Mars.2020 Viktig å bruke sanitersilikon for å undgå mugg. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 31.Mars.2020 Del på Facebook Svart 31.Mars.2020 Det hjelper ikke mellom badekaret og veggen her hjemme. Nå er det på tide å fjerne all gammel silikon og legge på ny, eller noe annet? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Shore Svart 31.Mars.2020 Del på Facebook Svart 31.Mars.2020 Sanitærsilikon er nok riktig å bruke, men den varer ikke evig den heller, blir slike flekker der også. Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
Fantino Svart 31.Mars.2020 Del på Facebook Svart 31.Mars.2020 Mulig verden har gått videre?.. Står jo også noe om grunnen til at silikonen er blitt ‘dårligere’ mhp mugg. Moralen er gjerne å finne den gamle boksen med Xylamon en har spart på? ? https://www.ifi.no/slik-fikser-du-silikonfuger-med-mugg# Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.