Arne2 Startet 31.Mars.2020 Link til dette innlegget Startet 31.Mars.2020 Jeg har et tilsynelatende godt tilbud på en rimelig seilbåt, ca 30 fot. Den har den svakhet eller feil at masten står og svinger fram og tilbake, med bevegelsessenter på midten, når det blåser. Der det svinger mest, ca på midten så er det "to horisontale vinger" som sikkert har ett eller annet spesielt navn på "seilbåtspråket". Jeg kan se at når masta svinger så har innfestingen til disse to horisontale "vingene" blitt litt "lealaus", slik at de svinger med inne ved masta men ikke ute ved virene. Har sett slik "resonans" eller "svigninger" hos flere båter, når det blåser og båten ligger fortøyd og uten seil oppe. I det punktet der svingeamplituden er høyest, så er det også festet inn 4 wire (ca midt på masten). Hvor alvorlig er dette ? Er det noe større å bry seg om? Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 31.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2020 Vingene kalles "salinger" eller "salingshorn". Vanskelig å si om dette er et problem eller ikke. Det kan være så enkelt som at riggen ikke er satt rett (har riktig spenn på vantene), slik at dette lett kan justeres slik at masten ikke pumper på midten. Noe pumping kan master også ha som er vanskelig å bli kvitt. Høres ut som dette er en masthead rigg? Dvs at forstaget går til toppen av masta? Hvor går de "4 wire" du beskriver? Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Arne2 Svart 31.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2020 (redigert) Jeg tror forstaget går til topps ja. Så går det to wire ned fra toppen via "salingshorn" og ned til hver sitt "røstjern" (Tror jeg det heter.), en på hver side. Fra punktet på midten og ved "salingshorn" så går det to wire på skrå forover og to wire på skrå bakover til hver sitt "røstjern". Jeg tenkte på det at dersom man "forspenner" enten de to som går forover eller de to som går bakover, slik at masta blir stående med et lite "bøyemoment" så går kanskje denne osileringen vekk. Redigert 31.Mars.2020 av Arne2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 31.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2020 Hvis du sier hvor båten ligger så er det kanskje noen som kan være med å se på den. Bilder/video ville også hjulpet. Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 31.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2020 Da blir jo de hemmelige forhandligene ikke så hemmelige. Hvis det skulle bli et kjøp så kommer det nok både video og bilder. Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 31.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2020 (redigert) Da får du lese her og se om du blir noe klokere: https://www.seldenmast.com/files/1571039873/595-540-S.pdf Tipper det bare er å stramme riggen rett. Redigert 31.Mars.2020 av shipahoy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Grønnskollingen Svart 31.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2020 Hvis du ser at masta står og svinger midt på der undervantene er festet, er det noe som enten er veldig løst eller veldig galt. Begynn med å sjekke at vantene er stramme. Det er mye mer vanlig at riggen er for slakk enn motsatt. Du kan med fordel stramme undervantene slik at det induseres en svak framoverbøy på masteprofilen. For de som ikke er vant til seilbåt er jeg fristet til å si: stram til du synes det virker stramt - så strammer du mer Sitér dette innlegget Link to post
Grønnskollingen Svart 31.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2020 Og så må du få en som kan det til å ta en titt på båten. Om masten har stått og vaiet i årevis, staget opp med våt spagetti, kan masten ha tatt skade. Sjekk etter tretthetsbrudd der beslag er festet i aluminiumen. Løse master er tortur for seilbåter og må ikke forveksles med omsorg for båten. Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 31.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2020 7 minutes ago, shipahoy said: Da får du lese her og se om du blir noe klokere: https://www.seldenmast.com/files/1571039873/595-540-S.pdf Mange takk. Her var det mye interessant info. Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 31.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2020 (redigert) 9 minutes ago, Grønnskollingen said: Om masten har stått og vaiet i årevis, staget opp med våt spagetti, kan masten ha tatt skade. Sjekk etter tretthetsbrudd der beslag er festet i aluminiumen. Dette har nok sannsynligvis stått og svaiet i noen år. Naglene eller hva de nå er festet inn med er så løse at "spridare tvers" i god vind kan se ut som vingene på en måke under takeoff. Redigert 31.Mars.2020 av Arne2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Grønnskollingen Svart 31.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2020 At sprederne er løse, i den forstand at de tillater bevegelse ved innfestingen i masta, er ikke noe problem om de i utgangspunktet er designet for det. Men om riggen er spent opp riktig skal ikke masten svaie synlig når båten ligger ved brygga. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 31.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2020 (redigert) Her tror jeg at jeg ville skygget unna, om du ikke er forberedt på å bruke mye penger på riggreparasjon, i værste fall ny rigg. En mast skal ikke svaie merkbart i vind. Litt vibrasjoner (resonans) i wirene kan man få, men ikke at hele masta står og svaier. Visst du har tenkt å seile med denne båten, må du uansett få dette reparert, ellers blir det fort en motorbåt. Redigert 31.Mars.2020 av S/Y Emma (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.