Jump to content

Windy 8000 - Bygge om med D4 - Økonomisk selvmord?

w201-16

Recommended Posts

Heisann,

Har i den siste tiden sett på 90 talls Daycruisere - spesielt Windy 8000 / Draco 2500 Crystal.

Lite båter av den typen til salgs for øyeblikket, men har sett på et skrog som ligger på finn(https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=167273721), leker litt med tanken på å kjøpe den og installere en D4 maskin. Har skrudd masse bil før, men aldri båt, og spørsmålet er egentlig om det er økonomisk forsvarlig å legge ut på et sånt eventyr i det hele tatt? Er langt fra å ta en beslutning, men tenkte å høre her om det er noen drevne båtfolk som hadde noen råd å dele.

Pris båt: Ca 97k avhengig av pruting - skrog må jobbes med og kalesje må antakelig kjøpes ny - Mulig få vekk targabøyle. Den har helt sikkert vært en bensinbåt tidligere.

Pris motor: ca 130-170k avhengig av timetall.

Si en prosjektkostnad på rundt 300.000,- , ville jeg noen gang fått igjen pengene mine ved salg?

Det trenger vel ikke på noen måte være økonomisk selvmord, hvis hensikten er eget bruk og trygghet mhp driftssikkerhet osv. Og om en er nevenyttig og liker å holde på med et såpass omfattende prosjekt - og ikke regner pris på egeninnsats. Som forretningsidé tror jeg det er elendig, i alle fall om en skal være seriøs og ikke bare selge noe ‘rask’ en har klasket hastig i sammen. De tilbyr jo å sette inn motor også, du kan jo se hva de vil ha da, og så vurdere hva du klarer å få til selv med egen billig arbeidskraft. Gir vel en pekepinn. 

Takk for svar alle.

Tanken var vel aldri å tjene penger, men å ikke gå svimlende mye i minus. 

Fikk tilsendt flere bilder av skrog, tidligere dobbelinstallasjon og ikke veldig pen innvendig gjør at jeg må innse at dette blir altfor mye jobb i denne omgang. Hadde båen sett litt bedre ut innvendig, slik at man bare kunne montert motor og kommet seg på sjøen til denne sesongen hadde jeg nok gjennomført. Men dette er mer et prosjekt som kan gjøres ila 1/2 år, og prosjektkostnader hadde nok kommet på godt over 300.000,-

Ineqinn skrev for 4 timer siden:

Hvorfor det?

De er flottere å se på, penere design.

Forholdsvis sjeldne, og burde tas vare på.

En velholdt Draco er flott.

Ganske distinkt design, som sier noe om tidsånden de ble laget i.

Spesielt de eldre med ganske rette linjer.

Men også de nyeste, fra sent 80-tall til utpå 90-tallet.

Min egen subjektive mening.

Ser du har Windy, så du er nok ikke enig;)

Draco Crystal er vel en nær slektning av Windy.

Fuglen skrev On 1.4.2020 at 20.10:

De er flottere å se på, penere design.

Forholdsvis sjeldne, og burde tas vare på.

En velholdt Draco er flott.

Ganske distinkt design, som sier noe om tidsånden de ble laget i.

Spesielt de eldre med ganske rette linjer.

Men også de nyeste, fra sent 80-tall til utpå 90-tallet.

Min egen subjektive mening.

Ser du har Windy, så du er nok ikke enig;)

Draco Crystal er vel en nær slektning av Windy.

Ingen pekefinger, lurte bare på hvorfor du syntes Dracoen var finere; og det har du jo nå forklart.
Er nok, som du er inne på, ikke helt enig i konklusjonen - men smaken er jo som kjent som osv..

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...