Jump to content

Bruke denne oljepumpen fra Biltema på mercruiser 1,7?

Bigdrago

Recommended Posts

Mulig du er klar over det, du behøver ikke stikke rør helt til bunnen for å suge ut. Du skal bare koble deg på røret for peilepnnen og suge gjennom denne. Nederste ende på peilepinne-røret går dypt nok.

Jeg bruker biltema oljesuger som det er linket til over. Har fungert greit i mange år.

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

omhI skrev for 7 timer siden:

og ikke for varm - har hørt at plasslangen har utvidet seg og at det ikke var mulig å dra opp igjen slangen !

Med slangen på denne pumpa trenger du ikke tenke på at oljen er for varm. Slangen utvider seg ikke. Den er stivere enn de gjennomsiktige plastslangene og minner mere om en wirestrømpe.

Utvendig diameter er i underkant av 6mm, så denne får du ført inn i røret for peilepinnen, helt til bunns.

1.Varm olje

2. Åpne oljepåfyllingslokket

3. Pumpeslangen helt til bunns i peilepinnerøret

4. Pump til du får vakuum i pumpa, så kommer oljen av seg selv, helt til vakumet er "oppbrukt"

5. Gjenta pumping til du har fått ut oljen fra motoren

Oljeskiftpumpe..JPG

Cerberus skrev for 3 timer siden:

Akk O've

Under er utklipp fra håndboka for motoren. Pumpe og adaper har delenummer i Mercruiser-systemet.

Mercruiser må åpenbart skrive om den snarest mulig! :wink:

Følg manualen, er ofte det enkleste og billigste!OljeSkift.jpg.2a0f525328a70e2f85a81fb5e3485110.jpg

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lazyjack skrev for 8 timer siden:

Hva er galt med det fabrikken anbefaler? Går peilerøret langt nok ned på denne motoren så gjør det vel det. 

Det går nok greit å gjøre som fabrikken anbefaler, forutsatt at du har den sugepumpa og adapteren manualen sikter til.

Om du ikke har det, blir utfordringen å finne en sugepumpe med sugeslange som passer til å "koble på", eller tre utenpå motorens peilerør.

Redigert av Jannmar (see edit history)

Bruker et av de tykkeste plastrørene som følger med oljesugeren. Dette kommer ikke lenger ned enn til der peilerøret  gjør en sving og tetter greit. I verste fall så går det å dra noen runder med gaffa-tape på toppen.

Dettd har funger gret for meg i de 10 årene jeg har byttet olje på denne motoren.

• 1 måned senere...
Bigdrago skrev for 9 timer siden:

Noen som har erfaring med denne slangen? Kobles på der bunnpluggen skal og trekkes ut gjennom dreneringshullet bak.

20200508_231820.jpg

Eg har noe lignenede på mine 2 cummins motorer. Får ut all olje. Veldig fornøyd med det:thumbsup: MEN eg bruker ikkje vakuum, men en 12v  pumpe fra Biltema fordi eg skal ha ut ca 14 liter pr motor. ( og har ikkje kobling til vacuumslangen )

Maxum 4100 scb, Chenette III

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...